Programplaner og emneplaner - Student
MAY4100 Yrkespedagogikk og det yrkesfaglige feltet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocational Pedagogy and the Vocational Field
- Studieprogram
-
Master i yrkespedagogikk, deltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en oversikt over det yrkespedagogiske feltet og presenterer sentral forskning om lærings- og undervisningspraksiser i ulike yrkesfaglige opplæringsarenaer. Emnet bygger opp en forståelse av kjennetegn ved yrkesfaglige læringsprosesser og kontekster, på tvers av ulike yrkesfag. Studentene skal få bredere innsikt i yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk teori (begreper og perspektiver) som kan egne seg til ulike tematikker/fagområder. Emnet skal gi god innsikt i sentrale overførbare temaer i det yrkesfaglige feltet og hvordan mangfold, bærekraftig utvikling, tekstkyndighet og digitalisering kan integreres i lærings- og arbeidsprosesser for en helhetlig yrkeskompetanse.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har utvidet kunnskap om yrkespedagogikk som vitenskapelig fagfelt
- har inngående kunnskap om sentrale læringsteorier i fag- og yrkesopplæring
- har utdypet kunnskap om framtidens kompetansebehov i samfunns- og arbeidsliv, inkludert betydningen av mangfold, bærekraftig utvikling, tekstkyndighet og digitalisering
- har utvidet kunnskap om forskning på fag- og yrkesopplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive egen yrkespedagogisk praksis som utgangspunkt for forståelse av sentral forskning i fag- og yrkesopplæringen
- kan utføre systematisk litteratursøk for å utvikle en kunnskaps- og forskningsoversikt
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle sentrale yrkespedagogiske problemstillinger i forsknings- og utviklingsarbeid.
- kan analysere ulike perspektiver i yrkespedagogisk arbeid
Innhold
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om ulike måter å organisere og markedseksponere offentlig virksomhet på
- innsikt i hvilke formål anskaffelsesregelverket skal ivareta
- inngående kunnskap om planlegging, kunngjøring, gjennomføring og avslutning av konkurranser etter anskaffelsesregelverket og kunnskap om hvilke følger brudd på regelverket kan få
- innsikt i hva som ligger i forbudet mot offentlig støtte og statsstøtterettslige problemstillinger knyttet til at offentlige instanser utøver økonomisk aktivitet i markedet
- kunnskap om den internasjonale forankringen regelverket om offentlige anskaffelser og offentlig støtte har
- kunnskap om forskjeller i regulering av privat og offentlig markedsaktivitet
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og analysere rettslige problemstillinger og konsekvenser av omorganiserings- eller markedseksponeringsprosesser
- identifisere når ulike deler av reglene om offentlige anskaffelser kommer til anvendelse
- analysere og håndtere juridiske problemstillinger ved utlysning av konkurranser om anskaffelser, gjennomføring av slike, vurdering av innkomne tilbud og tildeling av kontrakt
Generell kunnskap
Studenten kan
- arbeide selvstendig med praktiske, juridiske problemstillinger
- argumentere for fordeler og ulemper ved forskjellige former for markedseksponering av offentlig virksomhet
- forklare overordnet om visse grunnleggende premisser for det offentliges markedsaktivitet, som avtalefrihet, vern mot konkurs, budsjettmessige rammer og plassering av konstitusjonelt og politisk ansvar
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Undervisningsopplegget er basert på individuelt studiearbeid, gruppearbeid og plenumssamlinger. For å oppnå målsettingene i emnet, vil et viktig element være løsning av ulike caseoppgaver. Det forventes at studentene arbeider aktivt med disse casene og det rettskildematerialet som finnes på området. Litteraturstudier vil være viktig i den forbindelse.
Vurdering og eksamen
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 6 timer.
Vurderingsuttrykk
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Eksamensmodus av Lovdata Pro
Sensorordning
Gradert skala A - F