Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT5600 Fysisk aktivitet og trening i et livsløp med spesielt fokus på aldring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physical Activity and Exercise in a Life Course Perspective and with a Special Focus on Aging
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og ungeMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personerMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habiliteringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelseMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapiMasterstudium i helsevitenskapMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk.
Emnet har fokus på kunnskap om trening og spesifikke fysiske aktiviteters interaksjon med sykdomsmekanismer. Det inkluderer grunnleggende innsikt i sykdomsmanifestasjoner og mekanismer, sett i sammenheng med forebygging, behandling og rehabilitering i et livsløps- perspektiv. Modulen fokuserer på dosering av fysisk aktivitet og trening, målet er å utdype de generelle retningslinjene med hensyn til frekvens, intensitet, type og tid.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- analysere eksisterende teorier, undersøkelsesmetoder og trenings-/rehabiliteringstiltak der hensikten er å bedre/vedlikeholde helse og fysisk funksjon
- vurdere relevante treningsprinsipper og trenings teorier relatert til frekvens, intensitet, type og tid
- gjøre rede for kroppens oppbygning og funksjon i lys av forutsetninger for fysisk aktivitet og trening
- vurdere hvilke faktorer som kan hemme eller fremme fysisk aktivitet og trening
- analysere og vurdere teorier, begreper og problemstillinger knyttet til veilederrollen i fysisk aktivitet og trening
- tolke grunnleggende vitenskapelig metodelære og kan kritisk vurdere kildebruk
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere og teste fysisk form og funksjon ved bruk av relevante kartleggingsmetoder
- identifisere personer med kliniske tilstander som krever spesielle forholdsregler ved testing og trening
- tilpasse ulike treningsprogram, både individuelt og i gruppe, for personer med varierende funksjonsnivå og helsetilstand basert på brukerens ønsker og behov, eksisterende forskning/retningslinjer og egen kliniske erfaring (kunnskapsbasert praksis)
- kritisk vurdere og implementere forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap i lys av kontekstuelle faktorer og individuelle preferanser
Generell kompetanse
Studenten kan
- kan integrere kunnskap og ferdigheter fra relevante fagområder og yrker i et felles perspektiv på fysisk aktivitet, trening og rehabilitering.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Eksempler på arbeidsformer er omvendt undervisning (flipped classrom), seminarer med gruppearbeid som vil inkludere cafebord, presentasjoner og diskusjoner. Både tradisjonelle og digitale forelesninger vil benyttes. Studiet forutsetter høy grad av selvstudier samt veiledning på arbeidsoppgaver. Studiet vil også inkludere ferdighetstrening hvor studentene vil få opplæring i dosering av treningen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på gruppeveiledning og på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver
- individuell skriftlig og muntlig presentasjon av et individuelt tilpasset og dosert treningsprogram for en eldre person.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over tre uker, inkludert beskrivelse av et treningsprogram for en eldre person med redusert funksjon. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %).
Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på norsk.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått - ikke bestått.
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap om bærekraftig utvikling, herunder historisk bakgrunn og økologiske, sosiale og økonomiske sammenhenger og utfordringer
- har fordypet kunnskap om natur- og klimakrisen og de innvirkninger disse har på natur og samfunn
- har inngående kunnskap om pedagogisk arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle og gjennomføre tverrfaglige prosjekter i barnehage knyttet til temaet bærekraftig utvikling som
- kan gi barn konstruktivt håp i møte med fremtida kan lede og veilede personalet i endrings- og utviklingsprosesser knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med bærekraftig utvikling
- kan bidra til at barnehagens praksis blir mer bærekraftig
Generell kompetanse
- kan bidra til nytenkning, innovasjonsprosesser og praktiske prosjekter for arbeid med bærekraftig utvikling i fremtidens barnehage
- kan kritisk reflektere over tematikk knyttet til bærekraftig utvikling
- kan formidle aktuelt fagstoff og debatt og veilede personalet i barnehagen om bærekraftig utvikling