EPN-V2

MAVIT5600 Fysisk aktivitet og trening i et livsløp med spesielt fokus på aldring Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical Activity and Exercise in a Life Course Perspective and with a Special Focus on Aging
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
Masterstudium i helsevitenskap
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Følgende arbeidskrav må leveres på engelsk og være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges.

Tre oppgaver (Assignments):

  • Oppgave relatert til skriving og grammatikk i to deler: (A) individuell språklig analyse av litterære pensumtekster; (B) individuell elevtekstanalyse med omfang på minimum 1000 ord samt minimum tre bidrag i forumdiskusjon om erfaringen med vurderingen av elevtekst.
  • Oppgave i gruppe knyttet til utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter med krav om bruk av selvvalgt IKT-verktøy etter opplæring, med omfang tilsvarende 800-1000 ord tekst.
  • Oppgave i to deler: refleksjon over egen læring og utvikling i studiet (Del 1, 300-500 ord) og individuell plan for utviklingsprosjekt i egen eller lånt klasse (Del 2, ca. 800 ord).

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Forkunnskapskrav

ENGC6120 Engelsk 1, trinn 1-7, emne 2.

Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i vårsemesteret.

Avsluttende vurdering har to komponenter.

  • En individuell skriftlig oppsummering og refleksjon med utgangspunkt i rapporten etter studentens utviklingsprosjekt. Omfang: om lag 1000 ord.
  • En muntlig eksamen i gruppe med diskusjon av studentenes utviklingsarbeid. Omfang: mellom 20 og 40 minutter avhengig av gruppestørrelse.

Det blir gitt én samlet karakter for de to komponentene. Karakteren gis individuelt etter avsluttet muntlig eksamen. Eksamensspråket er engelsk.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen. Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen kan gjennomføres som individuell eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Læringsutbytte

Vurderingsuttrykk er gradert karakter A-F.

Vurderingskriterier

A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

F (Ikke godkjent): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven, som har en klart definert ramme for form og innhold.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se programplanen.

Vurdering og eksamen

Emne 2 er en videreføring av arbeidet med sentrale språklige elementer, men med vekt på de grunnleggende ferdighetene å kunne lese og skrive engelsk. Overgangen til og progresjonen gjennom mellomtrinnet blir tematisert. Utvikling av ordforrådet og evnen til å bruke mer komplekse setningsstrukturer står sentralt samt utviklingen av lese- og skrivestrategier. Et gjennomgående tema i dette emnet, som i emne 1, er vurdering av elevenes læringsutbytte med veiledning, tilpasset opplæring og pedagogisk bruk av IKT. Språkopplæringen er knyttet til et variert utvalg tekster i ulike sjangere og læreverk som brukes i skolen, både i form av bøker og digitale ressurser.

Emne 2 fokuserer på

  • grunnleggende ferdigheter med vekt på skriftlig språkbruk (literacy)
  • utvikling av ordforråd og grammatiske strukturer
  • flerspråklighet som ressurs i språklæringen
  • vurdering av elevenes læringsutbytte med elevdeltakelse
  • kunnskap om lese- og skrivestrategier og tilpasset opplæring
  • varierte arbeidsformer og metoder i opplæringen
  • nasjonal prøve i engelsk på barnetrinnet
  • læringsressurser (dikt, fortellinger, eventyr, barne- og ungdomsbøker)

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To sensorer vurderer hver besvarelse. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.