Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT5400 Samvalg og allianse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Alliance and Shared Decision Making
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet);
Emnet utforsker mulighetene til å forbedre samhandlingen mellom pasient/tjenestebruker, terapeut og tverrfaglig team.; Den terapeutiske prosessen forutsetter en allianse mellom terapeut/team og pasient, bygd på helsefaglig innsikt, empati og pasientens livsverden. Hensikten er å gi pasienten økt innflytelse og aktiv deltagelse i behandlingsavgjørelser i helsetjenesten. I emnet legges det vekt på å knytte sammen innsikter fra forskningsbasert litteratur og teoriutvikling om det konkrete møtet mellom pasient og behandlere, og mellom profesjonelle. Målet er en samarbeidende praksis der pasient, familie og profesjonelle utgjør en enhet. I gjennomføringen av emnet vil deltakernes erfaringer fra yrkespraksis bli trukket aktivt inn i undervisningen.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap;
Studenten;
- kan vurdere samspillet mellom profesjonell og pasient og samspill mellom profesjonelle i ulike kontekster og former, med vekt på å fortolke delelementer i alliansebygging og samvalg
- kan analysere kunnskap om kommunikasjon, empati og utvikling av den terapeutiske allianse i møtet mellom pasient og profesjonell
- kan kritisk vurdere kunnskap om ulike former for samarbeid mellom pasient og profesjonelle, som samvalg, brukermedvirkning og empowerment
- kan analysere;kunnskap om;betydning;av makt;og hierarki;i relasjonen mellom pasient og;det tverrfaglige;team, og mellom aktørene i det tverrfaglige team;
Ferdigheter
Studenten
- kan bidra til å gi pasienter/tjenestemottakere økt innflytelse og medbestemmelse ved å få frem hva som er viktig for den enkelte
- kan bruke tilpasset kommunikasjon og informasjon til den enkelte pasient/tjenestemottaker og gi beslutningsstøtte
- kan bruke;kunnskap om;betydningen av innsikt i pasientens personlige biografi og livsverden i samhandlingen mellom pasient og profesjonell
- kan vurdere betydningen av sosial og kulturell bakgrunn i utformingen av likeverdige tjenester
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere mellommenneskelige og sosiale forhold som får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser, inkludert maktrelasjoner
- kan analysere, anvende og formidle alliansens og samvalgets betydning i samhandlingen mellom profesjonell og pasient
- kan bidra til kunnskapsutvikling i forståelsen av samspillet mellom pasient og profesjonell, og mellom profesjonelle, og være i stand til å kommunisere om slik kunnskapsutvikling
Arbeids- og undervisningsformer
Innhold og læringsaktiviteter gjennom hele emnet er knyttet til å planlegge, gjennomføre, evaluere, dokumentere og presentere et praktisk prosjektarbeid. Prosjektet skal handle om reelle yrkespedagogiske utviklingsoppgaver og problemstillinger på fortrinnsvis egen arbeidsplass.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- ;Minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om prosjektledelse og gruppesamarbeid
- kunnskap om kvalitetssikring, forankring og implementering av prosjekter
- innsikt i entreprenørskap og prosjektlæring som metode
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere lærings- og utviklingsprosesser/ utviklingsprosjekt
- lede og veilede enkeltpersoner og team i utviklingsprosesser
- evaluere effekten av opplæringstiltak på arbeidsplassen
Generell kompetanse
Studenten
- kan organisere produksjon/tjenesteyting, arbeid og samarbeid med tanke på læring og kvalitetsutvikling (læring i daglig arbeid)
- kan dokumentere og vurdere gjennomføring og resultater av egne læringstiltak
- har en reflektert holdning til etiske utfordringer og dilemmaer i læring
Hjelpemidler ved eksamen
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Oppgave 1: Utarbeide en skriftlig prosjektplan for et utviklingsprosjekt. Planen skal godkjennes før studenten kan gå videre med arbeidet. Individuelt eller i grupper på to til fem studenter. Omfang: 500 til 800 ord.
- Oppgave 2: Presentere utviklingsprosjektet muntlig for medstudenter og eventuelt inviterte gjester. Presentasjonen skal være delvis individuell, delvis gruppebasert (ved gruppebesvarelse), og inkludere prosjektets teoretisk forankring. Omfang: 30 til 45 minutter.
- Oppgave 3: Føre individuell skriftlig logg etter hver studiesamling og reflektere over prosessen underveis i utviklingsarbeidet. Omfang: 200 til 400 ord per logg.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 % obligatorisk deltakelse på fellessamlinger for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Sensorordning
Eksamen består av å dokumentere et utviklingsprosjekt knyttet til kompetanseutvikling på arbeidsplassen. Dokumentasjonen skal bestå av en rapport med beskrivelse av forankring, selve gjennomføringen i praksis og egne refleksjoner over tiltakene som er gjort. Dokumentasjonen skal være knyttet opp mot relevant teori og etter gitte kriterier. Omfang: 5000 til 7000 ord. Ved gruppeinnlevering skal hver student levere inn eget refleksjonsnotat på inntil 700 ord.
Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet.
Ved klage på karakter etter eventuell gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Eventuell ny karakter gjelder for den/de studenter som har klaget.
Ny og utsatt eksamen
- Ved ny og utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Emneoverlapp
Emne har 5 stp overlapp med MAREH4100 Samhandling som ressurs i behandling og rehabilitering