Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT5400 Samvalg og allianse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Alliance and Shared Decision Making
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet);
Emnet utforsker mulighetene til å forbedre samhandlingen mellom pasient/tjenestebruker, terapeut og tverrfaglig team.; Den terapeutiske prosessen forutsetter en allianse mellom terapeut/team og pasient, bygd på helsefaglig innsikt, empati og pasientens livsverden. Hensikten er å gi pasienten økt innflytelse og aktiv deltagelse i behandlingsavgjørelser i helsetjenesten. I emnet legges det vekt på å knytte sammen innsikter fra forskningsbasert litteratur og teoriutvikling om det konkrete møtet mellom pasient og behandlere, og mellom profesjonelle. Målet er en samarbeidende praksis der pasient, familie og profesjonelle utgjør en enhet. I gjennomføringen av emnet vil deltakernes erfaringer fra yrkespraksis bli trukket aktivt inn i undervisningen.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap;
Studenten;
- kan vurdere samspillet mellom profesjonell og pasient og samspill mellom profesjonelle i ulike kontekster og former, med vekt på å fortolke delelementer i alliansebygging og samvalg
- kan analysere kunnskap om kommunikasjon, empati og utvikling av den terapeutiske allianse i møtet mellom pasient og profesjonell
- kan kritisk vurdere kunnskap om ulike former for samarbeid mellom pasient og profesjonelle, som samvalg, brukermedvirkning og empowerment
- kan analysere;kunnskap om;betydning;av makt;og hierarki;i relasjonen mellom pasient og;det tverrfaglige;team, og mellom aktørene i det tverrfaglige team;
Ferdigheter
Studenten
- kan bidra til å gi pasienter/tjenestemottakere økt innflytelse og medbestemmelse ved å få frem hva som er viktig for den enkelte
- kan bruke tilpasset kommunikasjon og informasjon til den enkelte pasient/tjenestemottaker og gi beslutningsstøtte
- kan bruke;kunnskap om;betydningen av innsikt i pasientens personlige biografi og livsverden i samhandlingen mellom pasient og profesjonell
- kan vurdere betydningen av sosial og kulturell bakgrunn i utformingen av likeverdige tjenester
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere mellommenneskelige og sosiale forhold som får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser, inkludert maktrelasjoner
- kan analysere, anvende og formidle alliansens og samvalgets betydning i samhandlingen mellom profesjonell og pasient
- kan bidra til kunnskapsutvikling i forståelsen av samspillet mellom pasient og profesjonell, og mellom profesjonelle, og være i stand til å kommunisere om slik kunnskapsutvikling
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid og seminarer som inkluderer drøftinger av litteratur, erfaringer fra praksis og analyser av pasientsituasjoner og tverrfaglige samarbeidsformer. Det arrangeres to undervisningssamlinger, hver på 2-3 dager. Mellom samlingene arbeider studentene med en skriftlig oppgave som kommenteres og diskuteres på siste samling. Emnet gjør bruk av digitale plattformer i arbeidet mellom samlingene. Det forventes at studentene arbeider aktivt med den skriftlige oppgaven som skal utføres mellom samlingene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Opptak til studiet
Vurdering og eksamen
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Fagdidaktikk
Studenten
- har kunnskap om fagets historie og legitimering i grunnskolen
- har kunnskap om læreplaner, teori og praksis i grunnskolen
- har kunnskap om fagfeltets bredde og utvikling av bærekraftige holdninger til materiell og visuell kultur i et tverrfaglig perspektiv
- har kunnskap om barn og unges visuelle språk, utvikling og dannelse
- har kunnskap om fagdidaktisk teori med relevans for grunnskolens allmenndannende oppdrag
Pedagogikk
Studenten
- har kunnskap om klasseledelse og betydningen av å skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø
- har kunnskap om ulike perspektiver på lærerprofesjonen og relasjonen elev/lærer
- har innsikt i ulike teorier om læring, lek og kreative prosesser
- kjenner til ulike perspektiver på og ulike vilkår for barn og unges oppvekst, identitetsutvikling og danning
- har kunnskap om ungdomskulturer og skolen som flerkulturell møteplass
- kjenner til skolens verdigrunnlag og sentrale styringsdokumenter for opplæring
Ferdigheter
Fagdidaktikk
Studenten
- kan reflektere over betydningen av motivasjon og ledelse i arbeid med Kunst og håndverk
- kan planlegge undervisning og reflektere over valg og konkretisering av lærestoff med utgangspunkt i gjeldende læreplaner for grunnskolen
- kan reflektere over forholdet mellom fagteori, læreplaner, undervisningspraksis og barn og unges skapende arbeid
- kan arbeide systematisk og anvende ulike metoder i refleksjon over eget skapende arbeid
- kan begrunne og reflektere over vurdering med basis i oppgaveformulering og forventning på ulike trinn
Pedagogikk
Studenten
- kan motivere og veilede elever i arbeidet med å nå læringsmål
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over eget undervisningsarbeid
- kan samarbeide med kolleger om tilrettelegging av undervisning
- kan gjøre rede for noen etiske problemstillinger knyttet til lærerprofesjonen
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over aktuell fagdidaktisk problematikk og teori
- kan bruke digitale medier som læringsverktøy og læringsarena
- kan reflektere over og følge opp relevante HMS-tiltak knyttet til fagområder, materialer og verksteder
- kan diskutere og reflektere over verdien av kulturelt mangfold
- kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig og delta i faglige diskusjoner
- kan drøfte etiske problemstillinger som oppstår i skolehverdagen
- kan delta i og reflektere over tverrprofesjonelt samarbeid med studenter fra ulike profesjonsstudier (Interact)
Hjelpemidler ved eksamen
Alle sentrale aspekter ved emneområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- En fagdidaktisk oppgave knyttet til fagfeltet.
- En tverrprofesjonell oppgave, Inter1100, i samarbeid med studenter ved andre studieretninger
- En muntlig presentasjon i grupper over et pedagogisk tema.
- En muntlig grupperapport knyttet til praksis i grunnskolen.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen
Det kreves minimum 80 prosent frammøte med deltakelse i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse:
Sensorordning
Eksamen i profesjonsfaget er delt i to. En eksamen for pedagogiske emner og en for fagdidaktiske emner.
- Fagdidaktiske emner: individuell skriftlig hjemmeeksamen over to dager knyttet til praksisopplæringen, se egen emneplan for praksisopplæring (ca. 1500-1700 ord). Teller 40 prosent av sluttkarakter.
- Pedagogiske emner: individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager (ca. 2000-2500 ord). Teller 60 prosent av sluttkarakter.
Emneoverlapp
Alle.