EPN-V2

MAVIT5400 Samvalg og allianse Emneplan

Engelsk emnenavn
Alliance and Shared Decision Making
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)

    Emnet utforsker mulighetene til å forbedre samhandlingen mellom pasient/tjenestebruker, terapeut og tverrfaglig team. Den terapeutiske prosessen forutsetter en allianse mellom terapeut/team og pasient, bygd på helsefaglig innsikt, empati og pasientens livsverden. Hensikten er å gi pasienten økt innflytelse og aktiv deltagelse i behandlingsavgjørelser i helsetjenesten. I emnet legges det vekt på å knytte sammen innsikter fra forskningsbasert litteratur og teoriutvikling om det konkrete møtet mellom pasient og behandlere, og mellom profesjonelle. Målet er en samarbeidende praksis der pasient, familie og profesjonelle utgjør en enhet. I gjennomføringen av emnet vil deltakernes erfaringer fra yrkespraksis bli trukket aktivt inn i undervisningen.

  • Forkunnskapskrav

    Emnet handler om kompetanseanalyse og yrkesteori tilpasset utdanningsprogrammet, samt læreplananalyse og undervisningsplanlegging. Det vil handle om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner. Ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv. Innholdet knyttes til opplæringens overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer. Prosjektarbeid, relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering. Bruk av yrkesrelevant yrkeskunnskap og profesjonsfaglig digital kompetanse.

  • Læringsutbytte

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kjenner læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
    • kjenner til kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
    • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor restaurant- og matfag

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
    • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
    • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
    • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i yrkesopplæringen
    • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
    • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
    • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeids- og undervisningsformer i emnet er varierte og består av blant annet av praktiske undervisningsøvelser, prosjektarbeid, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis og erfaringsdeling.

  • Vurdering og eksamen

    Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

    • Arbeidskrav 1. Undervisningsøvelse i grupper på tre studenter knyttet til teoretisk yrkeskunnskap for medstudenter i grupper. Hensikten er å formidle yrkesteoretiske kunnskap. Omfang: 10-15 minutter pr. gruppe
    • Arbeidskrav 2. Individuell dokumentasjon og refleksjon fra egen pedagogisk praksis med konkrete eksempler (oppgavetekster, undervisningsplaner, vurdering mm). Hensikten med arbeidskravet er å se sammenhenger, fordype seg i aktuell teori og reflektere over egen læring. Omfang: 2000 ord +/- 10%
    • Arbeidskrav 3. Individuell dokumentasjon fra yrkesfaglig praksis i ett yrke utenfor eget fagbrevområde med fokus på yrkesidentitet og yrkesutøvelse. Det skrives en dokumentasjon med refleksjon. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i yrkene utenfor eget fagbrevområde. Omfang: 800 ord +/- 10%

    Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Prosjekteksamen i gruppe på tre til fire studenter.

    Eksamen består av skriftlig rapport fra et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk prosjekt knyttet til utvikling av forståelse for sammenheng mellom yrkes- og profesjonsteori og yrkesopplæring. Omfang: 4000 ord +/-10%.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen, dersom det ikke kan dannes grupper legges det til rette for individuell gjennomføring
    • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb
  • Vurderingsuttrykk

    Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.

  • Sensorordning

    Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med én intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.