EPN-V2

MAVIT5300 Kunnskapstranslasjon - Når forskning blir praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Knowledge Translation - When Research Becomes Practice
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografi
Masterstudium i helsevitenskap
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Forskningsbasert kunnskap er ofte lite tilgjengelig og lite tilpasset til praksis. Derved tar det ofte lang tid før forskning blir tatt i bruk. Kunnskapstranslasjon (KT) handler om hvordan kunnskap fra forskning kan gjøres mer anvendbar via ulike former for "oversettelser" og bearbeidelser, tilpasset den kontekst der kunnskapen skal tas i bruk. KT innebærer et gjensidig samarbeid mellom samfunn, praksis, forskning, brukere og andre aktører, med et felles mål om et bedre beslutningsgrunnlag i praksis og i samfunnet.

Emnet dekker en rekke ulike strategier og intervensjoner med sikte på at forskning lettere kan tas i bruk. Målet med KT er å redusere gapet mellom hva vi som samfunn vet gjennom forskning og hva vi faktisk gjør, kjent som "the Know-do-Gap". Emnet er organisert i seks tematiske delemner:

  • Del 1: KT-terminologi
  • Del 2: KT-teorier
  • Del 3: KT-strategier 1
  • Del 4: KT-strategier 2
  • Del 5: KT-intervensjoner
  • Del 6: KT-kritikk

Emnet er utviklet i et samarbeid med kompetansemiljøet i KT, Presenter - Making Sense of Science.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

Læringsutbytte

I dette emnet skal studenten lære om sykepleiefagets historikk, idegrunnlag, kunnskapsbasert praksis, kulturforståelse, yrkesetikk, stats og kommunalkunnskap samt helse- og sosialpolitikk. Dette danner grunnlag for sykepleierens oppgaver i kommune- og spesialisthelsetjenesten.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer, og er organisert i tråd med "flipped classroom"-prinsipper, der samling på universitet og digital veiledning understøtter videoforelesninger. Emnet inkluderer videoforelesninger, nettressurser og digital gruppeveiledning. Nettbasert undervisning formidles og gjennomføres via OsloMets digitale læringsplattform. Seminar ved universitetet er en kombinasjon av forelesning og workshop.

Studenten skal i løpet av emnet gjennomføre et selvstendig arbeid med å planlegge et kunnskapstranslasjonsprosjekt relevant for egen praksis. Arbeidet består av en oppgave for hvert av de seks delemnene. Det gis individuell veiledning på oppgavearbeidet (skriftlig tilbakemelding på oppgaveutkast). Arbeidet bearbeides til slutt til en eksamensoppgave, som derved har form som en plan for et kunnskapstranslasjonsprosjekt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter i emnet.

Vurdering og eksamen

Individuell prosjekteksamen, i form av en oppgave som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: Inntil 4000 ord, referanseliste kommer i tillegg.

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til Ikke bestått har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Hjelpemidler ved eksamen

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse på workshop og seminar
  • Studieoppgave 1

Sykepleiens faglige grunnlag

1a) Fokus på etikk

Gruppeoppgave/individuell oppgave Gjennomføring av etikkrefleksjon i grupper med påfølgende individuelt refleksjonsnotat. Omfang 1000 ord (+/- 20 %).Tilbakemelding fra lærer underveis. Oppgavene legges fram og diskuteres i studiegruppen med studiegruppeveileder tilstede

1b) Fokus på kunnskapsbasert praksis

Gruppeoppgave. Besvarelsen skal legges fram ved bruk av mal for oppgaven på et seminar. Omfang 1000 ord (+/- 20 %)

  • Studieoppgave 2

Helseforvaltning, helse- og sosialpolitikk.

2a) Fokus på helse og sosialrett

Individuelt fagnotat. Omfang 2000 ord (+/- 20 %)

2b) Fokus på oppbygging og organisering av helse- og omsorgstjenesten

Individuell elektronisk flervalgstest. 100 % riktig, innlevert til fastsatt tid.

Vurderingsuttrykk

Individuell skriftlig eksamen med tilsyn over 6 timer.

Sensorordning

Særtrykk fra lovdata: Helse- og omsorgstjenesteloven, Helsepersonelloven, Pasient- og brukerrettighetsloven, Spesialisthelsetjenesteloven, Psykisk helsevernloven og godkjent ordbok.

Emneoverlapp

Gradert skala A-F.