EPN-V2

MAVIT5000 Psykososial støtte til ungdom og unge voksne med ervervede sykdommer Emneplan

Engelsk emnenavn
Advanced Education in Psychological Support for Adolescent and Young Adult Patients with Acquired Diseases
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Formålet med dette emnet er å gjøre studentene i stand til å bidra aktivt i helhetlig psykososial omsorg til ungdom og unge voksne med ervervede sykdommer i aldersgruppen 13-26 år. Emnet omfatter psykologiske og sosiale støttetiltak og oppfølging for den unge pasienten og familien i alle faser av pasientforløpet. Emnet omhandler derfor fasene fra utredning og behandling i spesialisthelsetjenesten, overgangen til primærhelsetjenesten under og etter avsluttet behandling samt tiltak knyttet til oppfølgning og eventuelt omsorg i palliativ fase og for de etterlatte. Studiet legget vekt på møtet og samspillet mellom helsepersonell, den unge pasienten og familien.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten

  • kan gjøre rede for ungdom og unge voksnes normalutvikling
  • kan vurdere ulike modellers betydning i tilnærmingen til ungdom og unge voksne med ervervet sykdom og deres familie
  • kan drøfte ulike tilnærminger som fremmer psykososial helse
  • kan vurdere pasientens nettverks betydning for psykososial helse
  • kan drøfte betydningen av informasjonsflyt mellom tjenestenivåene
  • kan drøfte ulike mestringsstrategier
  • kan beskrive ungdom og unge voksne med ervervede sykdommer sine psykososiale behov, og analysere disse i sammenheng med helsepersonells funksjon og ansvarsområde både som selvstendig yrkesutøver og som aktør i et tverrfaglig samarbeid og pasientens nettverk

Ferdigheter Studenten

  • kan planlegge, organisere og gjennomføre en helhetlig plan for psykososial oppfølging gjennom hele sykdom- og behandlingsforløpet
  • kan mobilisere, iverksette og delta i forpliktende tverrprofesjonelt og sektorovergripende samarbeid for å bidra til koordinerte tjenestetilbud
  • kan mobilisere pasientens og familiens private nettverk
  • kan fungere som koordinator for den syke

Generell kompetanse Studenten

  • kan analysere de enkelte familiemedlemmers psykososiale behov og familien som helhet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til egen faglige kompetanse
  • kan lede og gjennomføre nettverksmøter

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Emnet består av en kombinasjon av nettbasert og samlingsbasert undervisning.

Samlingsbasert undervisning går over 5 dager og består blant annet av forelesninger, rollespill, ferdighetstrening, gruppearbeid, case og diskusjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 90 % tilstedeværelse på samlingsbasert undervisning
  • Skriftlig oppgave med muntlig fremlegg. Gruppe på inntil 4 studenter. Omfang: 2000 ord (+/- 20 %).

Muntlig framlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e). Hverandrevurdering og tilbakemelding fra lærer.

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 20 %).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

Emnet er 100 % overlappende med UUVO6100 Videreutdanning i psykososial støtte til ungdom og unge voksne med kreft.