Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT4900 Livskvalitet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quality of Life
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- Pensum
- 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            HØST 2022
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
- Programplan
- 
                                                    
- 
    InnledningUndervisningsspråk: Norsk: høst og engelsk: vår (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet). Emnet omfatter sentrale områder i livskvalitetsforskning i forhold til barn, ungdom og voksne. Det gir et grunnlag for å kunne bruke livskvalitetsinstrumenter eller kvalitativ metode i kartlegging og dokumentasjon av hva som er viktig for at personen skal ha et godt liv, og i evalueringen av effekten av iverksatte tiltak. Temaer som inngår i emnet: teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet, kontekstuelle og kulturelle rammer, livskvalitetsbegrepet på gruppe-, individ- og samfunnsnivå og ulike metodiske tilnærminger for å evaluere livskvalitet, både i helse- og sosialtjenesten og i forskning, hva fremmer og hemmer livskvalitet og sammenhengen mellom livskvalitet og helse i lys av et bærekraftig samfunn. 
- 
    ForkunnskapskravStudenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap. 
- 
    LæringsutbytteEtter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten - kan redegjøre for teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet
- kan identifisere betydningen av kontekstuelle og kulturelle rammer, individets verdier og perspektiver i livet
- kan identifisere hva som fremmer og hemmer livskvalitet
- kan identifisere i sammenhengen mellom livskvalitet og helse
- kan kritisk vurdere bruken av livskvalitetsbegrepet på gruppe-, individ- og samfunnsnivå
- kan kritisk vurdere ulike metodiske tilnærminger for å undersøke livskvalitet, både i helse- og sosialtjenesten og i forskning
- kan vurdere betydningen av brukermedvirkning og autonomi i helse- og sosialtjenesten og brukermedvirkning i forskning
 Ferdigheter Studenten - kan anvende ulike spørreskjemaer til kartlegging av livskvalitet
- kan analysere og tolke livskvalitetsmålinger
- kan vurdere livskvalitet hos ulike grupper av personer
- kan anvende brukermedvirkning i vurdering av livskvalitet på alle nivå i helsetjenesten
 Generell kompetanse Studenten - kan formidle selvstendig arbeid om livskvalitetsrelaterte problemstillinger fra helse- og sosialtjenesten
- kan kommunisere om faglige problemstillinger innen temaet på alle nivå i helsetjenesten
 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerEmnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Det veksles mellom forelesninger, gruppearbeid, rollespill og øvelser og selvstudier. 
- 
    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteterFor å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: - Skriftlig oppgave med muntlig fremlegg. ;Gruppe på 3-4 studenter. Omfang: 1500 ord (+/- 10 %). Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: xx sider.
 Muntlig framlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e). Hverandrevurdering og tilbakemelding fra lærer. 
- 
    Vurdering og eksamenIndividuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %). Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk). 
- 
    Hjelpemidler ved eksamenAlle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 
- 
    VurderingsuttrykkGradert skala A-F 
- 
    SensorordningHver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene, men likevel ikke færre enn fem besvarelser. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode. 
- 
    EmneoverlappEmnet er 100 % overlappende med MASYK/D4400 Livskvalitet.