Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT4900 Livskvalitet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quality of Life
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og ungeMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personerMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habiliteringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelseMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapiMasterstudium i helsevitenskapMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
All examinations are assessed by an internal and an external examiner. The student's supervisor cannot be an examiner for the master's thesis.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Læringsutbytte
The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Det veksles mellom forelesninger, gruppearbeid, rollespill og øvelser og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen plan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Muntlig arbeidskrav: Presentasjon og diskusjon i mindre gruppe. Studentene deltar i en gruppesamtale tilknyttet ett av emnets undervisningstemaer. I samtalen skal studentene både presentere eget arbeid, og diskutere en felles faglig problemstilling med de andre studentene i gruppa. Samtalen tar utgangspunkt i relevant pensum, praksiserfaringer og relevante styringsdokumenter.
- Skriftlig arbeidskrav: Tekstinnlevering. Studentene leverer en skriftlig tekst med omfang på 800 ord (+/- 10 prosent) knyttet til ett av emnets undervisningstemaer. Teksten tar utgangspunkt i relevant pensum, praksiserfaringer og relevante styringsdokumenter.
- Deltagelse i eksamensseminar. Studentene deltar på eksamensseminar og legger frem løsningsforslag til tidligere eller tenkte eksamensoppgaver.
Hjelpemidler ved eksamen
Individual home examination over three days. Scope: 2,500 words (+/- 10%).
;
If the course is taught in English, students can also choose to write/conduct the examination in a Scandinavian language (Norwegian, Swedish or Danish).
Vurderingsuttrykk
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Sensorordning
Grade scale A-F.
Emneoverlapp
All examination papers are assessed by two examiners. A minimum of 20% of the examination papers will be assessed by an external examiner, and no less than five papers. The external examiner’s assessment should benefit all students.