EPN-V2

MAVIT4600 Veiledning Emneplan

  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Emnet fokuserer på faglig veiledning både individuelt og i grupper. Emnet belyser og operasjonaliserer veiledning som begrep og strukturert pedagogisk prosess. Emnet belager seg på undervisning samt hands-on veiledning (simulering), der studentene veileders i veiledningssituasjoner. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som veileder gjennom egentrening og kritisk refleksjon. Vurdering og evaluering i veiledning problematiseres.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan kritisk vurdere tradisjoner, teorier, modeller og metoder i veiledning
    • kan kritisk vurdere rammer og føringer for studentveiledning

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere veiledning individuelt og i grupper
    • kan anvende og kritisk vurdere sentrale veiledningsmetoder og kan reflektere over utfordringer i veiledning
    • kan lede refleksjonsgrupper

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan vurdere aktuelle faglige og etiske problemstillinger som gjenspeiles i veiledningsprosessen
    • kan kritisk reflektere over og analysere veilednings- og personlig kompetanse i egen og andres veiledning og gi konstruktive tilbakemeldinger
    • kan vurdere utfordringer og muligheter til fagutvikling og forskning innenfor veiledning
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, praktiske øvelser i veiledning individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier (evt. ved bruk av digitale løsninger).

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Minst 80 % deltakelse i obligatoriske aktiviteter som omhandler praktiske øvelser der studenten skal planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere veiledning til medstudenter
    • Gruppearbeid med læringsutbytter

  • Vurdering og eksamen

    Individuell prosjekteksamen, i form av en utdelt problemstilling som studentene arbeider med i løpet av emneperioden. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %). 

    Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått - ikke bestått.

  • Sensorordning

    Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.

  • Emneoverlapp

    10 studiepoeng overlapp med MAPO4430 Veiledning, 10 studiepoeng.