Studieinfo emne MAVIT4600 2023 HØST
MAVIT4600 Veiledning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Supervision / Counselling
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST
2023
- Programplan
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi / Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet fokuserer på faglig veiledning både individuelt og i grupper. Emnet belyser og operasjonaliserer veiledning som begrep og strukturert pedagogisk prosess. Emnet belager seg på undervisning samt hands-on veiledning (simulering), der studentene veileders i veiledningssituasjoner. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som veileder gjennom egentrening og kritisk refleksjon. Vurdering og evaluering i veiledning problematiseres.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan kritisk vurdere tradisjoner, teorier, modeller og metoder i veiledning
- kan kritisk vurdere rammer og føringer for studentveiledning
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere veiledning individuelt og i grupper
- kan anvende og kritisk vurdere sentrale veiledningsmetoder og kan reflektere over utfordringer i veiledning
- kan lede refleksjonsgrupper
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere aktuelle faglige og etiske problemstillinger som gjenspeiles i veiledningsprosessen
- kan kritisk reflektere over og analysere veilednings- og personlig kompetanse i egen og andres veiledning og gi konstruktive tilbakemeldinger
- kan vurdere utfordringer og muligheter til fagutvikling og forskning innenfor veiledning
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, praktiske øvelser i veiledning individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier (evt. ved bruk av digitale løsninger).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minst 80 % deltakelse i obligatoriske aktiviteter som omhandler praktiske øvelser der studenten skal planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere veiledning til medstudenter
- Gruppearbeid med læringsutbytter
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen, i form av en utdelt problemstilling som studentene arbeider med i løpet av emneperioden. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått - ikke bestått.
Sensorordning
Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp med MAPO4430 Veiledning, 10 studiepoeng.