Programplaner og emneplaner - Student
MAVE3600 Prosess og piping Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Prosess and Piping Design
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar for seg det ingeniørfaglige arbeidet som ligger til grunn for bygge et prosessanlegg. Det omfatter prosesstekniske utregninger, utarbeiding av tegninger og valg av utstyr og komponenter. Fagfeltet er teoretisk krevende, men krever også praktisk sans.
Anbefalte forkunnskaper
Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i vårsemesteret.
Eksamen er en individuell skriftlig innlevering med påfølgende muntlig eksamen i gruppe.
Den skriftlige innleveringen består av en revidert og utvidet versjon av arbeidskrav 3 (rapport om eget utviklingsprosjekt). Omfang én uke. 1500 ord +/- 10%.
Muntlig eksamen gjennomføres som en muntlig presentasjon i gruppe basert på den skriftlige innleveringen. Omfang 40-45 minutter per gruppe.
Eksamensspråket er engelsk.
Det gis en endelig individuell karakter etter at den påfølgende muntlige presentasjonen er gjennomført.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe gjennomføres eksamen som en individuell eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for vanlige prosesstekniske komponenter og kjenne til tegningssymboler
- kan lese tegninger og prosessflytskjemaer (P&ID)
- kan gjøre rede for aktuelle koder og standarder
- kjenner til programmer knyttet til fagfeltet
Ferdigheter
Studenten
- kan utarbeide prosessflytskjema, rørarrangementstegninger og isometriske tegninger
- kan regne ut strømningskrefter
- kan regne ut belastninger på et rørsystem
- kan utføre spennings- og fleksibilitetsanalyser
- kan dimensjonere hengere og opplagere
- kan konstruere ekspansjonsforbindelser
Generell kompetanse
Studenten
- kan kunne konstruere og dimensjonere et prosessanlegg ved anvendelse av relevant teori, bruk av profesjonell programvare, kjennskap til standarder og bruk av utstyrskataloger
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Tre prosjektoppgaver
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultatet kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
I emne 2 arbeider studentene både praktisk og teoretisk med videreutvikling av elevenes engelskkompetanse med vekt på grunnleggende skriftlige ferdigheter på 5.-10. trinn. Arbeidet fokuserer på tilpasset utvikling av elevers skriftlige ferdigheter og vurdering av disse, samt studentenes egne skriftlige ferdigheter, med fokus på kunnskap og bruk av gunnleggende grammatiske strukturer i egen tekstproduksjon. I denne modulen inngår videre arbeid med skjønnlitterære og andre engelskspråklige tekster med fokus på tekstforståelse og sjangerbevissthet.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om varierte metoder og tilnærminger til opplæring i engelsk
- inngående kunnskap om sentrale mønstre i det engelske språkets struktur
- innsikt i ulike undervisningsmetoder og læringstrategier, og kan identifisere forskjeller mellom dem, for å støtte elevenes språklæring i klasserommet og deres selvstendig læring utenfor klasserommet
- kunnskap om lesing og skriving som prosesser
- kunnskap om forskjeller mellom ulike sjangre med hensyn til målgruppe, bruk av ordforråd og grammatiske strukturer
- kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
- kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på
- god forståelse av den nasjonale fagplanen i engelsk (LK20) og kan bruke den til å organisere språkopplæring
- kjennskap til gjeldende læreplan for skolen som ramme for faglig utviklingsarbeid
- kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
- kunnskap om engelskspråklige kulturelle uttrykksformer fra ulike medier
Ferdigheter
Studenten kan:
- bruke målspråket sikkert og funksjonelt skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
- bruke og forklare relevante faguttrykk
- bruke variert lærestoff i undervisningen, som gjenspeiler elevenes bruk av engelsk utenfor klasserommet
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn
- tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes produktive skriveferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
- bruke muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlige aktiviteter og omvendt
- bevisstgjøre elevene på prosesser knyttet til lesing og skriving og hvordan de kan bruke disse strategisk i sin egen læring
- tilrettelegge for at elevene kan skape skriftlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng
- bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
- arbeide selvstendig med problemstillinger i faget
- vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
- velge ut og tilrettelegge arbeid med engelskspråklige tekster for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
- vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse
Sensorordning
Undervisningen i emne 2 gis i vårsemesteret. Studiearbeidet foregår i vesentlig grad over nettet. I tillegg er det tre samlinger à to dager per semester. Siden studentene er en del av et internasjonalt profesjonelt felleskap, og siden det er viktig for engelsklæreren å kunne være en god språkmodell for elevene, er én uke i emne 2 lagt til York i regi av Det norske studiesenteret. Dette studieoppholdet er en integrert del av studiet og er ment å gi deltakerne en sjanse til å bruke engelsk i autentiske situasjoner. De studentene som ikke har anledning til å delta i York gjennomfører alternative arbeidskrav (se avsnittet «Arbeidskrav»).
Mellom samlingene er undervisningen tilrettelagt ved hjelp av OsloMets digitale læringsplattform. Studentene arbeider individuelt og i grupper på nettet. Det blir lagt vekt på å skape et læringsmiljø der studentene samhandler aktivt. Sentralt i et slikt læringsrom står nettbaserte diskusjonsgrupper hvor det forventes at studentene aktivt bidrar med innlegg. Arbeidet mellom samlingene består av studium av pensumlitteraturen og innlevering av skriftlige og muntlige oppgaver. Oppgavene kan ha ulike formål. De kan være forberedelsesarbeid til samlinger, arbeid med ulike engelskdidaktiske temaer eller kritisk refleksjon i forhold til egen praksis i klasserommet.
Praksis
Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 2, men enkelte arbeidskrav er lagt til eget eller lånt klasserom.