Programplaner og emneplaner - Student
MAUUD4100 Academic Writing Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Academic Writing
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
This course covers the composition of academic texts.
-
Forkunnskapskrav
Admission requirements.
-
Læringsutbytte
A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
On successful completion of this course the student
- has thorough knowledge of writing in research processes
- has advanced knowledge of forums and channels in which research results are published
- has thorough knowledge of the formal academic writing conventions
Skills
On successful completion of this course the student
- can find research results in literature databases
- can analyse and critically evaluate various information sources
- can write summaries using his/her own words
- can formulate scientific reports
- can use electronic reference tools
- can carry out objective and constructive peer reviews on written work
General competence
On successful completion of this course the student
- can identify research fraud and plagiarism
- has a thorough knowledge of responsibility for author and co-authorship in accordance with the Vancouver Convention
-
Arbeids- og undervisningsformer
The course is organized as a series of lectures where the central concepts are discussed. Students will solve a set of tasks that include searching and organizing literature, presenting literature reviews in both written and spoken form, and conducting peer reviews.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Coursework requirements
- An individual report documenting the literature search on a self-selected topic, including summaries of the selected articles and a statement on the relationship between the articles. Each student is expected to study a given number of articles, some in detail. The report is part of the portfolio.
- An oral presentation of individual literature search. The presentation is not subject to assessment.
One draft of an individually written literature report based on literature search (3000-3500 words). The draft is part of the portfolio. Students receive individual feedback on the draft from three peers.
Participation
There is an 80% obligatory participation in order for the student to pass this course.
-
Vurdering og eksamen
Se fagplanen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap enten i et valgt undervisningsfag og fagets didaktikk eller i valgt pedagogisk fordypning
- har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde med klar relevans for lærerarbeid i grunnskolen
- har inngående kunnskap om relevant nasjonal og internasjonal forskning og utviklingsarbeid
- har inngående kunnskap om teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning
- kan identifisere, undersøke og analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om masterfagets egenart, verdigrunnlag og historie, og bruke slik innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid
- kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i masterfaget til utforskning av nye problemområder
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere, analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger i et konkret forsknings- og utviklingsprosjekt
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
-
Vurderingsuttrykk
Arbeidet med masteroppgaven er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning og seminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre. Hensikten med dette er å utvikle kompetansen til å formidle egen og andres forskning på en forsvarlig måte. Dette forutsetter en kompetanse til å forholde seg kritisk og konstruktivt til forskningsarbeid.
-
Sensorordning
Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:
- Deltakelse på seminar: hver student presenterer tema og metode for masteroppgaven på et seminar, normalt tidlig i 10. semester. På seminaret presenteres og drøftes relevante sider ved det tidlige arbeidet med masteroppgaven. Studenten må også delta som diskusjonspartner for medstudentene i gruppa. Presentasjonen skal være på om lag 15 minutter
- Delta i samtaler med veileder etter oppsatt plan
Formålet med arbeidskravene er fundert på læringsutbyttebeskrivelsene som krever at studenten, på et avansert nivå, kan formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen. Å utvikle slik kompetanse krever at man har mulighet til å formidle og diskutere problemstillinger.