EPN-V2

MAUU5030 Globalisation of Technology Emneplan

Engelsk emnenavn
Globalisation of Technology
Studieprogram
Master's Degree Programme in Universal Design of ICT
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

This course focuses on how cultural factors influence experiences with user interfaces. The project work may partly be carried out at the Design Department at São Paulo State University and/or SORRI-BAURU Rehabilitation Centre in Bauru, Brazil.

Forkunnskapskrav

Admission requirements.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
  • har inngående kunnskap om sentrale teoretiske perspektiv som omhandler kropp, fysisk aktivitet og læring
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på kropp, fysisk aktivitet og læring og kan anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forskings- og utviklingsarbeid
  • kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i kroppsøvingsfaget til utforsking av nye problemområder
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i kroppsøvingsfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan analysere og drøfte forholdet mellom identitet, fysisk aktivitet og læring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger i tilknytning til fysisk aktivitet, kropp og læring, og bidra til utvikling av faglig fellesskap på den enkelte skole
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • kan reflektere kritisk over hvilken rolle fysisk aktivitet og kropp har i et samfunn preget av mangfold

Arbeids- og undervisningsformer

The course is organized as a series of lectures and seminars that cover the main theories. After this, students may travel abroad (for up to 6 weeks) to carry out fieldwork in collaboration with partners. (See requirements in section 7.) Examples of possible fieldwork are requirement analysis or testing a culture neutral prototype.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • A group project plan must be approved before the project starts. Students will receive feedback during the planning stage of the project.
  • Groups carry out projects according to project plan which last for 6 weeks.
  • A 30-minute group project presentation in a mini-conference in class in the end of the semester.

Vurdering og eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studentene skal i grupper lage en presentasjon som bygger på utvalgte artikler eller kapitler i pensum og legge denne fram for medstudentene (ca. 20 minutter).

Vurderingsuttrykk

Individuell, muntlig eksamen på ca. 40 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Sensorordning

Ingen hjelpemidler tillatt.