EPN-V2

MATY7100 Matematikkdidaktikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Didactics of Mathematics
Studieprogram
Matematikk med yrkesfaglig profil
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

En intern sensor og en medsensor vurderer et utvalg av eksamensoppgavene. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformer vil veksle mellom

  • Forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid
  • Anvendt forskningslitteratur
  • Litteraturstudier
  • Skriftlige oppgaver

Spesialpedagogikk 2 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen praksis og organisasjon. Emnet omfatter arbeid med enn en prosjektoppgave basert på selvvalgt tema og problemstilling. Studentene står fritt til å arbeide med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret. For utfyllende informasjon, se avsnittet om vurdering/eksamen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om læreplanen i matematikk, samt kjenner til utviklingen av læreplaner i matematikk sett i et historisk perspektiv
  • har bred kunnskap om ulike innfallsvinkler til matematikkundervisningen
  • har kunnskap om sentrale aspekter ved elevers motivasjon
  • har kunnskap om ulike matematikkvansker hos elever, herunder kjennetegn, årsaker og tiltak
  • kjenner til begrepene relasjonell og instrumentell forståelse, og innvirkninger på elevenes læring og forståelse i matematikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, reflektere og kritisk vurdere egne og medstudenters undervisningsopplegg/arbeider
  • kan anvende ulike metoder for å variere, tilpasse og differensiere undervisningen basert på matematikkdidaktiske innfallsvinkler
  • kan tilrettelegge for motivasjon i matematikkundervisningen basert på kunnskap og innsikt i ulike former for praksis som fremmer motivasjon hos elever
  • kan tilrettelegge for mestring for elever med ulike matematikkvansker
  • kan vurdere og anvende digitale verktøy og - nettressurser i undervisningen
  • kan anvende vurderingsformer som fremmer læring, samt utarbeide vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap om ulike læreplaner til å identifisere temaer som er felles for matematikkfaget og programfagene, som utgangspunkt for yrkesretting og arbeid med regning som grunnleggende ferdighet
  • kan videreutvikle egen undervisningskompetanse ved å kunne finne frem til, og forholde seg kritisk til relevant litteratur og forskning, samt kunne knytte det til egen praksis

Innhold

Se programplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidskrav

For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav:

  1. Arbeidskrav 1: Individuell skriftlig oppgave, i form av et refleksjonsnotat, om inkluderende praksiser på skolen. Arbeidskravet utformes etter nærmere retningslinjer som det informeres om ved studiestart. Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på 1500 ord +/- 10 %.
  2. Arbeidskrav 2: Tiltak og vurdering for elever med særskilte behov. Arbeidskravet er et individuelt refleksjonsarbeid i forbindelse med tiltak og vurdering av tiltak. Arbeidskravet leveres som en podkast eller video. Omfang 3-5 minutter. I tillegg til podkast eller videoinnleveringen, skal det leveres et kort sammendrag av innholdet (max. 1000 ord), samt en litteraturliste.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om deltakelse og på studiesamlingene og krav til å gjennomføre muntlige presentasjoner. Det stilles i tillegg krav til deltakelse på nettbasert gruppearbeid. Ettersom studiet har et praksis- og utviklingsorientert fokus, med vekt på studentenes egne erfaringer, er det et krav om 80% tilstedeværelse hvert semester for å kunne avlegge eksamen. Ved fravær innenfor 20% vil studentene pålegges skriftlig arbeid som kompensasjon for fraværet. Udokumentert fravær som overskrider 20% medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.

For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Matematikk 1000 og Matematikk 2000 (alle studieprogram),;men er uavhengig av Matematikk 3000 og kan derfor tas i 4. semester hvis studieporteføljen for øvrig gir rom for dette.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer.