Programplaner og emneplaner - Student
MATY6200 Geometri Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Geometry
 
- Omfang
 - 15.0 stp.
 
- Studieår
 - 2024/2025
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- Programplan
 
- 
    
Innledning
Emnet vektlegger forståelse av geometri gjennom teori og praktiske øvinger. Det legges også vekt på refleksjoner rundt utarbeiding av tilpassede og differensierte oppgaver, samt fokus på yrkesretting og relevans i arbeidet med temaene i emnet.
 - 
    
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med 1P-Y og 1T-Y - Vg1 i yrkesfaglige program, med hovedvekt på geometri
 - har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i geometri
 - har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i geometri
 - har bred kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i geometri, i ulike yrkesfaglige program
 - har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
 - kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser som egner seg til bruk i arbeidet med geometri
 
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 i yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper og anvendelse av kunnskaper om matematikkdidaktikk
 - kan tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med matematikkvansker, og for elever med stort læringspotensial
 - kan gjennomføre formativt og summativt vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
 - kan anvende digitale læremidler og læringsressurser som omhandler geometri, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og nettressurser
 
Generell kompetanse
Studenten
- kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
 - behersker begreper og uttrykksformer i geometri, og kan kommunisere dette skriftlig og muntlig
 - kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i geometri
 - kan yrkesrette undervisning som omhandler geometri, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
 - kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene
 - kan reflektere over-, og kritisk vurdere egen faglig utøvelse i undervisning i geometri
 
 - 
    
Innhold
Sentrale temaer i emnet:
- bruke og forklare bruk av formlikhet, målestokk og Pytagoras' setning til beregninger og i praktisk arbeid, samt presentere og begrunne egne løsninger
 - løse praktiske problemer som gjelder lengde, vinkel, areal og volum
 - regne med ulike og sammensatte måleenheter, samt bruke disse i praktiske sammenhenger
 - bruke ulike måleredskaper, vurdere hvilke måleredskaper som er formålstjenlige, og vurdere hvor usikre målingene er
 - tolke, lage og bruke skisser og arbeidstegninger på problemstillinger fra kultur- og yrkesliv og presentere og forklare løsninger
 - trigonometri
 - regne med vektorer i planet
 - logaritme- og eksponentialfunksjonen
 - derivasjon, integrasjon og anvendelser i form av enkle grafiske og numeriske metoder
 - funksjoner
 - yrkesretting av oppgaver i geometri
 - arbeid med grunnleggende ferdigheter i geometri
 
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav 1
Studenten skal jevnlig gjennom semesteret løse og levere 6 sett med regneoppgaver som omhandler geometri, hvorav alle må være godkjente for å få godkjent arbeidskrav 1 for dette emnet. Fristene vil bli oppgitt ved semesterstart. Hensikten med arbeidskravet er å få bred kunnskap om geometri.
Arbeidskrav 2
Arbeidskravet består av to deler:
Del 1: Det skal lages en yrkesrettet matematikkoppgave med løsningsforslag i ett av temaene som emnet omhandler. Det legges vekt på differensiering, klart og enkelt språk, bruk av korrekte symboler og tegn, samt bruk av digitalt verktøy for å lage figurer/illustrasjoner for å visualisere problemet oppgaven omhandler. Det skal utarbeides vurderingskriterier. Arbeidet er individuelt, og skal presenteres muntlig for medstudenter og lærer, 10 - 15 min.
Del 2: Det skal skrives et individuelt refleksjonsnotat knyttet til erfaringer og egen læring i forbindelse med arbeidet med oppgaven i del 1. Omfang: 1250 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er trening i å lage entydige og gode oppgaver til elever, samt bevisstgjøring av viktige momenter i forbindelse med dette arbeidet
 - 
    
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen, omfang 5 timer
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
 - 
    
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
 - 
    
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.