EPN-V2

MATY6200 Geometri Emneplan

Engelsk emnenavn
Geometry
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet vektlegger forståelse av geometri gjennom teori og praktiske øvinger. Det legges også vekt på refleksjoner rundt utarbeiding av tilpassede og differensierte oppgaver, samt fokus på yrkesretting og relevans i arbeidet med temaene i emnet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med 1P-Y og 1T-Y - Vg1 i yrkesfaglige program, med hovedvekt på geometri
    • har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i geometri
    • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i geometri
    • har bred kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i geometri, i ulike yrkesfaglige program
    • har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
    • kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser som egner seg til bruk i arbeidet med geometri

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 i yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper og anvendelse av kunnskaper om matematikkdidaktikk
    • kan tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med matematikkvansker, og for elever med stort læringspotensial
    • kan gjennomføre formativt og summativt vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
    • kan anvende digitale læremidler og læringsressurser som omhandler geometri, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og nettressurser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
    • behersker begreper og uttrykksformer i geometri, og kan kommunisere dette skriftlig og muntlig
    • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i geometri
    • kan yrkesrette undervisning som omhandler geometri, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
    • kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene
    • kan reflektere over-, og kritisk vurdere egen faglig utøvelse i undervisning i geometri
  • Innhold

    Sentrale temaer i emnet:

    • bruke og forklare bruk av formlikhet, målestokk og Pytagoras' setning til beregninger og i praktisk arbeid, samt presentere og begrunne egne løsninger
    • løse praktiske problemer som gjelder lengde, vinkel, areal og volum
    • regne med ulike og sammensatte måleenheter, samt bruke disse i praktiske sammenhenger
    • bruke ulike måleredskaper, vurdere hvilke måleredskaper som er formålstjenlige, og vurdere hvor usikre målingene er
    • tolke, lage og bruke skisser og arbeidstegninger på problemstillinger fra kultur- og yrkesliv og presentere og forklare løsninger
    • trigonometri
    • regne med vektorer i planet
    • logaritme- og eksponentialfunksjonen
    • derivasjon, integrasjon og anvendelser i form av enkle grafiske og numeriske metoder
    • funksjoner
    • yrkesretting av oppgaver i geometri
    • arbeid med grunnleggende ferdigheter i geometri
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav 1

    Studenten skal jevnlig gjennom semesteret løse og levere 6 sett med regneoppgaver som omhandler geometri, hvorav alle må være godkjente for å få godkjent arbeidskrav 1 for dette emnet. Fristene vil bli oppgitt ved semesterstart. Hensikten med arbeidskravet er å få bred kunnskap om geometri.

    Arbeidskrav 2

    Arbeidskravet består av to deler:

    Del 1: Det skal lages en yrkesrettet matematikkoppgave med løsningsforslag i ett av temaene som emnet omhandler. Det legges vekt på differensiering, klart og enkelt språk, bruk av korrekte symboler og tegn, samt bruk av digitalt verktøy for å lage figurer/illustrasjoner for å visualisere problemet oppgaven omhandler. Det skal utarbeides vurderingskriterier. Arbeidet er individuelt, og skal presenteres muntlig for medstudenter og lærer, 10 - 15 min.

    Del 2: Det skal skrives et individuelt refleksjonsnotat knyttet til erfaringer og egen læring i forbindelse med arbeidet med oppgaven i del 1. Omfang: 1250 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er trening i å lage entydige og gode oppgaver til elever, samt bevisstgjøring av viktige momenter i forbindelse med dette arbeidet

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen, omfang 5 timer

    Ny og utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.