EPN-V2

MATY6200 Geometry Course description

Course name in Norwegian
Geometri
Study programme
Mathematics with a Vocational Profile
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

Se omtale av praksis i programplanen

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med 1P-Y - Vg1 i yrkesfaglige program, med hovedvekt på geometri
  • har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i geometri
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i geometri
  • har bred kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i geometri, i ulike yrkesfaglige program
  • har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
  • kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser som egner seg til bruk i arbeidet med geometri

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 i yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper og anvendelse av kunnskaper om matematikkdidaktikk
  • kan tilrettelegge for mestring for elever med ulike matematikkvansker
  • kan gjennomføre formativt og summativt vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
  • kan anvende digitale læremidler og læringsressurser som omhandler geometri, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og nettressurser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
  • behersker begreper og uttrykksformer i geometri, og kan kommunisere dette skriftlig og muntlig
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i geometri
  • kan yrkesrette undervisning som omhandler geometri, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
  • kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene
  • kan reflektere over-, og kritisk vurdere egen faglig utøvelse i undervisning i geometri

Content

Sentrale temaer i emnet:

  • bruke og forklare bruk av formlikhet, målestokk og Pytagoras' setning til beregninger og i praktisk arbeid, samt presentere og begrunne egne løsninger
  • løse praktiske problemer som gjelder lengde, vinkel, areal og volum
  • regne med ulike og sammensatte måleenheter, samt bruke disse i praktiske sammenhenger
  • bruke ulike måleredskaper, vurdere hvilke måleredskaper som er formålstjenlige, og vurdere hvor usikre målingene er
  • tolke, lage og bruke skisser og arbeidstegninger på problemstillinger fra kultur- og yrkesliv og presentere og forklare løsninger
  • trigonometri
  • regne med vektorer i planet
  • logaritme- og eksponentialfunksjonen
  • derivasjon, integrasjon og anvendelser i form av enkle grafiske og numeriske metoder
  • yrkesretting av oppgaver i geometri
  • arbeid med grunnleggende ferdigheter i geometri

Teaching and learning methods

Se omtale av praksis i programplanen

Course requirements

Se omtale av praksis i programplanen

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, omfang 4 timer.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Kalkulator og godkjent formelsamling.

Grading scale

Se omtale av praksis i programplanen

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.