Programplaner og emneplaner - Student
MATY6200 Geometry Course description
- Course name in Norwegian
- Geometri
- Study programme
-
Mathematics with a Vocational Profile
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se omtale av praksis i programplanen
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med 1P-Y - Vg1 i yrkesfaglige program, med hovedvekt på geometri
- har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i geometri
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i geometri
- har bred kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i geometri, i ulike yrkesfaglige program
- har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
- kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser som egner seg til bruk i arbeidet med geometri
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 i yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper og anvendelse av kunnskaper om matematikkdidaktikk
- kan tilrettelegge for mestring for elever med ulike matematikkvansker
- kan gjennomføre formativt og summativt vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
- kan anvende digitale læremidler og læringsressurser som omhandler geometri, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og nettressurser
Generell kompetanse
Studenten
- kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
- behersker begreper og uttrykksformer i geometri, og kan kommunisere dette skriftlig og muntlig
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i geometri
- kan yrkesrette undervisning som omhandler geometri, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
- kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene
- kan reflektere over-, og kritisk vurdere egen faglig utøvelse i undervisning i geometri
Content
Sentrale temaer i emnet:
- bruke og forklare bruk av formlikhet, målestokk og Pytagoras' setning til beregninger og i praktisk arbeid, samt presentere og begrunne egne løsninger
- løse praktiske problemer som gjelder lengde, vinkel, areal og volum
- regne med ulike og sammensatte måleenheter, samt bruke disse i praktiske sammenhenger
- bruke ulike måleredskaper, vurdere hvilke måleredskaper som er formålstjenlige, og vurdere hvor usikre målingene er
- tolke, lage og bruke skisser og arbeidstegninger på problemstillinger fra kultur- og yrkesliv og presentere og forklare løsninger
- trigonometri
- regne med vektorer i planet
- logaritme- og eksponentialfunksjonen
- derivasjon, integrasjon og anvendelser i form av enkle grafiske og numeriske metoder
- yrkesretting av oppgaver i geometri
- arbeid med grunnleggende ferdigheter i geometri
Teaching and learning methods
Se omtale av praksis i programplanen
Course requirements
Se omtale av praksis i programplanen
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, omfang 4 timer.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Kalkulator og godkjent formelsamling.
Grading scale
Se omtale av praksis i programplanen
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.