EPN-V2

MATS3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Hele emnet er en veiledet praksisperiode på 6 uker i en ortopediteknisk virksomhet. Underekstremitets- og trunkusortoser skal ha hovedfokus. Det vil ofte si behandling ved nevrologiske lidelser og etter skader i underekstremitet og/eller rygg. God kommunikasjon og samarbeid med bruker og tverrfaglig team er viktig grunnlag for et godt behandlingsresultat.;

Punktlisten nedenfor viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:;

  • Ortopediteknikk (7 stp.).
  • Rehabilitering og habilitering (1 stp.).
  • Profesjon, psykologi, samhandling og kommunikasjon (1 stp.).
  • Etikk (1 stp.).
  • Sum studiepoeng:;;10 stp.

Anbefalte forkunnskaper

None

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått 2. studieår.

Læringsutbytte

Veiledet praksisperiode på 6 uker i en ortopediteknisk virksomhet.

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan få faglig sluttvurdering av praksisperioden:

  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis.
  • Ukentlige refleksjonsnotater som skal sendes til utdanningen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Vurderingsinnhold: Kriterier for praksis

Vurderingsform: Midtvurdering og sluttvurdering

Vurdering og eksamen

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer ved OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått praksis fattes av universitetet.

Hjelpemidler ved eksamen

Bachelorstudiet i journalistikk har generelle progresjonsbestemmelser:;

Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår. For å få tildelt praksisplass må første studieår være bestått. Bestått praksis er en forutsetning for videre studier.

Vurderingsuttrykk

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • grunnleggende forskningsmetoder, spesielt knyttet til journalistikk- og medieforskning
  • temaområder i journalistikk- og medieforskningen
  • et journalistfaglig tema som studenten ønsker å gå i dybden på

Ferdigheter

Studenten kan

  • utvikle en problemstilling
  • gjennomføre en undersøkelse innen et valgt tema
  • begrunne hvorfor et emne er interessant
  • diskutere egne funn opp mot annen forskning

Generell kompetanse

Studenten har

  • en reflekterende og kritisk holdning til vitenskapelig kunnskap
  • evne til å gå i dybden
  • strukturere og skrive en akademisk tekst

Sensorordning

Emnet starter med en ukes undervisning i forskningsmetode. Deretter skriver studentene oppgaven individuelt eller to og to sammen, under veiledning. Veileder for fordypningsoppgaven skal normalt være en av instituttets lærere. Studenten har krav på seks veiledningstimer. Dersom to studenter jobber sammen om oppgaven, har de krav på ni veiledningstimer samlet.