Programplaner og emneplaner - Student
MATS3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hele emnet er en veiledet praksisperiode på 6 uker i en ortopediteknisk virksomhet. Underekstremitets- og trunkusortoser skal ha hovedfokus. Det vil ofte si behandling ved nevrologiske lidelser og etter skader i underekstremitet og/eller rygg. God kommunikasjon og samarbeid med bruker og tverrfaglig team er viktig grunnlag for et godt behandlingsresultat.;
Punktlisten nedenfor viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:;
- Ortopediteknikk (7 stp.).
- Rehabilitering og habilitering (1 stp.).
- Profesjon, psykologi, samhandling og kommunikasjon (1 stp.).
- Etikk (1 stp.).
- Sum studiepoeng:;;10 stp.
Anbefalte forkunnskaper
None
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått 2. studieår.
Læringsutbytte
Veiledet praksisperiode på 6 uker i en ortopediteknisk virksomhet.
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan få faglig sluttvurdering av praksisperioden:
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis.
- Ukentlige refleksjonsnotater som skal sendes til utdanningen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Vurderingsinnhold: Kriterier for praksis
Vurderingsform: Midtvurdering og sluttvurdering
Vurdering og eksamen
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer ved OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått praksis fattes av universitetet.
Hjelpemidler ved eksamen
Bachelorstudiet i journalistikk har generelle progresjonsbestemmelser:;
Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår. For å få tildelt praksisplass må første studieår være bestått. Bestått praksis er en forutsetning for videre studier.
Vurderingsuttrykk
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- grunnleggende forskningsmetoder, spesielt knyttet til journalistikk- og medieforskning
- temaområder i journalistikk- og medieforskningen
- et journalistfaglig tema som studenten ønsker å gå i dybden på
Ferdigheter
Studenten kan
- utvikle en problemstilling
- gjennomføre en undersøkelse innen et valgt tema
- begrunne hvorfor et emne er interessant
- diskutere egne funn opp mot annen forskning
Generell kompetanse
Studenten har
- en reflekterende og kritisk holdning til vitenskapelig kunnskap
- evne til å gå i dybden
- strukturere og skrive en akademisk tekst
Sensorordning
Emnet starter med en ukes undervisning i forskningsmetode. Deretter skriver studentene oppgaven individuelt eller to og to sammen, under veiledning. Veileder for fordypningsoppgaven skal normalt være en av instituttets lærere. Studenten har krav på seks veiledningstimer. Dersom to studenter jobber sammen om oppgaven, har de krav på ni veiledningstimer samlet.