Programplaner og emneplaner - Student
MATS2400 Hydraulikk og maskinsystemer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Hydraulics and Machine Systems
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet lærer studenten å konstruere hydraulikksystemer og velge komponenter. Emnet omfatter også rørsystemer og pumper samt vanlige energimaskiner. Det legges vekt på systemforståelse og forståelse av enkeltkomponenter.
Anbefalte forkunnskaper
Det benyttes en ekstern og en intern sensor ved klinisk og muntlig eksamen.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for ulike maskinsystemer som omformer energi.
- kan gjøre rede vanlige komponenter som inngår i slike systemer
Ferdigheter
Studenten
- kan tegne hydrauliske koblingsskjema og gjøre enkle systemanalyser.
- kan konstruere og dimensjonere enkelte hydrauliske systemer.
- kan regne ut arbeidstrykk, volumstrøm og strømningshastigheter i rørledninger ved hjelp av Bernoullis ligning og kontinuitetsligning.
- kan regne ut trykktap og effekttap over ulike typer komponenter i rørledninger og finne arbeidspunktet til pumper som arbeider i et sammensatt system.
- kan regne ut effekt, dreiemoment, og ulike typer virkningsgrader for systemer basert på termiske og elektriske energimaskiner.
Generell kompetanse
Studenten
- kan utarbeide korrekt dokumentasjon av egne arbeider
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne og INTER1100 har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (INTER1100 ivaretar læringsutbyttebeskrivelser markert med stjerne (*)):
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold*
- kan gjøre rede for medisinske årsaker til amputasjoner på underekstremiteten
- kan referere til anatomiske landemerker/strukturer av betydning for tilpasning av underekstremitetsproteser
- kjenner til amputasjonskirurgi på transtibial-, transfemoral-, ankel- og kneeksartikulasjonsnivå
- kan gjøre rede for smerte og andre følgetilstander etter amputasjon, samt psykososiale aspekter ved amputasjon og protesebruk
- kjenner til symptomer på kognitiv svikt og hvilke konsekvenser det kan ha i kommunikasjon i forbindelse med protesebruk
- kan forklare sentrale begreper innen hylseteknologi, alignment og biomekanikk ved tilpassing av transtibiale og transfemorale, og ved ankel- og kneeksartikulasjonsproteser
- kan gjøre rede for materialer brukt i proteselinere som silikon, elastomer og skummede materialer
Ferdigheter
Studenten kan
- samhandle med studenter fra andre profesjonsutdanninger om relevante utfordringer i barn og unges hverdagsliv*
- diskutere og reflektere over sin egen framtidige profesjonsrolle i et tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*
- gjennomføre visuell ganganalyse og korrigere for gangavik
- benytte funksjonstester, gjennomføre- gipstaking, måltaking, 3D scanning og modellering
- utføre kliniske prosesser etter amputasjon på transtibialt og transfemoralt nivå
- redegjøre for komponentvalg og materialvalg basert på anamnese og funksjonsvurdering
- anvende utfallsmål og ICF og benytte informasjonen i målsetting og journaler
- skrive journal
- lage arbeidsbeskrivelse og gjennomføre tekniske fremstillingsprosedyrer ved tillaging av transtibiale og transfemorale proteser
- søke, oppsummere og henvise til forskningsartikler
Generell kompetanse
Studenten
- har en forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*
- kan anvende grunnleggende klinisk resonnering for å bli kjent med brukerens behov
- kan vise profesjonell adferd og ivaretagelse av bruker i kliniske situasjoner
- kan kommunisere skriftlig og muntlig med brukere, medstudenter og stab i kliniske og tekniske situasjoner
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom seminarer, klinisk og teknisk kurs, forelesninger, digitale læringsressurser, studentsamarbeid og selvstudier.
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening
- 2 individuelle prosessbeskrivelser (klinisk/teknisk) á 1500 ord (+/- 5 %), basert på læringsutbytter under ferdigheter.
Arbeidskrav i INTER1100:«Den samme ungen - ulike arenaer»
- Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10 %. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.
Hjelpemidler ved eksamen
Individuell klinisk og muntlig eksamen, over en dag.
Vurderingsuttrykk
Klinisk utstyr.
Sensorordning
Gradert skala A-F.