EPN-V2

MATS2100 Termofluid Emneplan

Engelsk emnenavn
Thermofluids
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal lære grunnleggende termodynamiske og fluid mekanikk begreper, prinsippene for anvendelse av termisk energi, energianalyse og dimensjoneringsmetode for kraftproduksjonsprosesser, forbrenningsmotorer, gassturbiner, kjølemaskiner og varmepumper. I dette emnet lærer også studenten å konstruere hydraulikksystemer og velge komponenter.

Anbefalte forkunnskaper

Én intern og en ekstern sensor vurderer hver besvarelse. Studentens veileder kan ikke være sensor på masteroppgaven.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene skal kunne gjøre rede for

  • egenskapene til rene stoffer, og begrepsgrunnlag av faseovergang
  • forstår de grunnleggende begrepene innen fluidmekanikk
  • energiloven for lukkede systemer
  • energiloven for åpne systemer, inkludert Bernoullis likning og kontinuitet
  • entropi, tilstandsendringer, sykluser, reversible og irreversible prosesser
  • sirkulære prosesser for kraftproduksjon og kjøling
  • Otto- og gassturbinprosesser
  • grunnleggende om maskinsystemer som pumper, vifter og ventiler
  • grunnleggende om hydrauliske systemer
  • kjøle- og varmepumpemaskiner

Ferdigheter

Studenten kan

  • er i stand til å utføre energianalyser, dimensjonere enkle termiske prosesser, velge arbeidsmedium og beregne energiutnyttelse
  • analysere strømning i rør og rørledningsnett og beregne energi- og trykktap og finne driftspunktet for pumper som opererer i et sammensatt system.
  • Tegne hydrauliske koblingsskjemaer, designe og dimensjonere enkelte hydrauliske systemer.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende kunnskapen til å optimalisere energiproduksjon, effektivere energiforbruk og bedre utnyttelse av fornybare energikilder

Arbeids- og undervisningsformer

Alle øvrige emner i studiet, obligatoriske og valgfrie, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innen sitt fagområde og kan identifisere faglige problemstillinger for å avklare behov for forskning og fagutvikling
  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere relevante teorier og problemstillinger for å initiere et forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid
  • kan anvende relevante metoder for forskning i eget arbeid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings-, kvalitets- eller utviklingsarbeid
  • kan gjennomføre et avgrenset, selvstendig forsknings-, kvalitets- eller utviklingsarbeid i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og resultater fra eget forsknings-, kvalitets- eller utviklingsarbeid både til allment og akademisk publikum
  • kan bidra til nytenkning, innovasjon og kunnskapsbasert praksis innen helsetjenestene og helsefremmende arbeid 

Vurdering og eksamen

Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, fremlegg på 2-3 masterseminarer og tilbud til studenten(e) om 15 timer veiledning pr. oppgave, uavhengig av om en skriver oppgaven individuelt eller i gruppe.  

Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene. Seminarene vil gjennomføres digitalt eller ved fysisk oppmøte på universitetet.

Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart. I vedlegg til oppgaven følger oversikt over hva den enkelte har bidratt med når flere studenter skriver sammen.

Hjelpemidler ved eksamen

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Prosjektbeskrivelse: omfang på 3000 ord (+/- 10%), godkjennes av veileder
  • To muntlige fremlegg (inntil 20 minutter) på masterseminarer

Vurderingsuttrykk

Masteroppgave utført av en eller to studenter, ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter etter søknad skrive oppgave sammen.

Masteroppgavens innhold og størrelse ved de ulike formene:

  • Monografi: En monografisk oppgave skal være på inntil 15.000 ord
  • Vitenskapelig artikkel: oppgaven skal omfatte et manuskript i form av minimum én artikkel som er i tråd med forfatterveiledning for et relevant vitenskapelig tidsskrift. Oppsett, struktur og omfang på artikkelen skal følge retningslinjer for det aktuelle tidsskriftet.
  • Oppgaven kan skrives på engelsk eller skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

Sensorordning

 Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Emneansvarlig

Gradert skala A - F