EPN-V2

MASYK5950 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Studieprogram
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i form av en masteroppgave. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel.

Masteroppgaven skal være et individuelt arbeid. Det oppfordres likevel til at studentene arbeider sammen (to eller flere) om felles tematikk. Innenfor et tema kan det utformes ulike problemstillinger, og temaet kan belyses ut fra ulike teoretiske og metodiske innfallsvinkler. Forarbeidet til masteroppgaven starter og går parallelt med metodekursene i vårsemesteret før selve masteremnet begynner i høstsemesteret. Forarbeidet består av en prosjektskisse.

Forkunnskapskrav

Alle øvrige obligatoriske og selvvalgte emner i studiet må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om sykepleie og kan identifisere kliniske problemstillinger for å avklare behov for forskning og fagutvikling
  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere kliniske problemstillinger for å initiere et forsknings- eller utviklingsprosjekt
  • kan anvende relevante metoder for forskning i eget arbeid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings- eller utviklingsprosjekt
  • kan gjennomføre et selvstendig forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner fra eget forsknings- eller utviklingsprosjekt både til allment og akademisk publikum
  • kan utvikle pasientomsorgen gjennom å implementere forskning og utøve fagutvikling

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, 2 masterseminarer og 10 timer veiledning.

Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra lærere er en viktig del av seminarene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan begynne på masteroppgaven:

Individuell prosjektskisse

  • Leveres i semesteret før masteroppgaven
  • Omfang: 3000 ord (+/- 10%)

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan levere masteroppgaven til sensur:

  • To muntlige fremlegg (inntil 20 minutter) på masterseminarer

Dersom et fremlegg ikke er godkjent, må endret versjon presenteres for faglærer.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig masteroppgave skrevet som en monografi eller artikkel.

Omfang for monografi: 15000 ord (+/¿ 20 %). Monografien skal følge «Retningslinjer for arbeid med masteroppgave i klinisk sykepleievitenskap».

Omfang for artikkel: publiserbart manuskript med omfang og utforming etter valgt tidsskrift.

Vurderingsuttrykk

Bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Én sensor må være ekstern. En veileder kan ikke være sensor for oppgaver til studenter hun/han har veiledet.