EPN-V2

MASYK4400 Livskvalitet Emneplan

Engelsk emnenavn
Quality of Life
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omfatter sentrale områder i livskvalitetsforskning i forhold til barn, ungdom og voksne. Det gir et grunnlag for å kunne bruke livskvalitetsinstrumenter eller kvalitativ metode i kartlegging og dokumentasjon av hva som er viktig for at personen skal ha et godt liv og i evalueringen av effekten av iverksatte tiltak. Temaer som inngår i emnet: teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet, kontekstuelle og kulturelle rammer, livskvalitetsbegrepet på gruppe-, individ- og samfunnsnivå og ulike metodiske tilnærminger for å evaluere livskvalitet, både i helse- og sosial tjenesten og i forskning, hva fremmer og hemmer livskvalitet og sammenhengen mellom livskvalitet og helsei lys av et bærekraftig samfunn.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet eller enkeltemneopptak.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan redegjøre for teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet
    • kan identifisere betydningen av kontekstuelle og kulturelle rammer, individets verdier og perspektiver i livet
    • kan identifisere hva som fremmer og hemmer livskvalitet
    • kan identifisere i sammenhengen mellom livskvalitet og helse
    • kan kritisk vurdere bruken av livskvalitetsbegrepet på gruppe-, individ- og samfunnsnivå
    • kan kritisk vurdere ulike metodiske tilnærminger for å undersøke livskvalitet, både i helse- og sosial tjensten og i forskning
    • kan vurdere betydningen av brukermedvirkning og autonomi i helse- og sosial tjenesten og brukermedvirkning i forskning

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende ulike spørreskjemaer til kartlegging av livskvalitet
    • kan analysere og tolke livskvalitetsmålinger
    • kan vurdere livskvalitet hos ulike grupper av personer
    • kan anvende brukermedvirkning i vurdering av livskvalitet på alle nivå i helsetjenesten

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle selvstendig arbeid om livskvalitetsrelaterte problemstillinger fra helse- og sosial tjenesten
    • kan kommunisere om faglige problemstillinger innen temaet på alle nivå i helsetjenesten

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Forelesninger, gruppearbeid, rollespill og øvelser og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Skriftlig oppgave med muntlig fremlegg. Gruppe på 3-4 studenter. Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).
    • Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 350 sider.

    Muntlig framlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e). Hverandrevurdering og tilbakemelding fra lærer.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).

    Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene, men likevel ikke færre enn fem besvarelser. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.