Programplaner og emneplaner - Student
MASYK4400 Livskvalitet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quality of Life
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Emnet omfatter sentrale områder i livskvalitetsforskning i forhold til barn, ungdom og voksne. Det gir et grunnlag for å kunne bruke livskvalitetsinstrumenter eller kvalitativ metode i kartlegging og dokumentasjon av hva som er viktig for at personen skal ha et godt liv og i evalueringen av effekten av iverksatte tiltak. Temaer som inngår i emnet: teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet, kontekstuelle og kulturelle rammer, livskvalitetsbegrepet på gruppe-, individ- og samfunnsnivå og ulike metodiske tilnærminger for å evaluere livskvalitet, både i helse- og sosial tjenesten og i forskning, hva fremmer og hemmer livskvalitet og sammenhengen mellom livskvalitet og helsei lys av et bærekraftig samfunn.
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet eller enkeltemneopptak.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet
- kan identifisere betydningen av kontekstuelle og kulturelle rammer, individets verdier og perspektiver i livet
- kan identifisere hva som fremmer og hemmer livskvalitet
- kan identifisere i sammenhengen mellom livskvalitet og helse
- kan kritisk vurdere bruken av livskvalitetsbegrepet på gruppe-, individ- og samfunnsnivå
- kan kritisk vurdere ulike metodiske tilnærminger for å undersøke livskvalitet, både i helse- og sosial tjensten og i forskning
- kan vurdere betydningen av brukermedvirkning og autonomi i helse- og sosial tjenesten og brukermedvirkning i forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike spørreskjemaer til kartlegging av livskvalitet
- kan analysere og tolke livskvalitetsmålinger
- kan vurdere livskvalitet hos ulike grupper av personer
- kan anvende brukermedvirkning i vurdering av livskvalitet på alle nivå i helsetjenesten
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle selvstendig arbeid om livskvalitetsrelaterte problemstillinger fra helse- og sosial tjenesten
- kan kommunisere om faglige problemstillinger innen temaet på alle nivå i helsetjenesten
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Forelesninger, gruppearbeid, rollespill og øvelser og selvstudier.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Skriftlig oppgave med muntlig fremlegg. Gruppe på 3-4 studenter. Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).
- Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 350 sider.
Muntlig framlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e). Hverandrevurdering og tilbakemelding fra lærer.
-
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).
Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene, men likevel ikke færre enn fem besvarelser. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.