Programplaner og emneplaner - Student
MASYK4070 Forskningsmetode og databehandling, kvalitativ del Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods, Qualitative Approach
- Studieprogram
-
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i hvordan en forbereder og planlegger forskningsprosjekt ut fra rammen av kvalitative studiedesign. Studentene får mulighet til å drøfte potensielle design knyttet til eget masterprosjekt. Ulike design eksemplifiseres, og metoder som belyses er observasjon, intervju (individuelle og gruppeintervju/fokusgrupper), diskursanalyse og deltagende forskning (participatory action research). Videre gir emnet en innføring i kvalitativ metodologi slik at studentene kan lese, forstå og anvende vitenskapelige artikler.
Gjennom kritisk vurdering av forskningsresultater skal studentene opparbeide inngående kunnskap om troverdighet og gyldighet i kvalitativ forskning, samt publisering og formidling av vitenskapelig kunnskap. Analyse og tolkning av data vektlegges i form av forelesninger og øvelser. Forskerrollen diskuteres og betydningen av refleksjon over egen forforståelse drøftes. Særskilte forskningsetiske utfordringer ved planlegging og gjennomføring av kvalitative studier vil belyses.
Anbefalte forkunnskaper
Anbefalt forkunnskap
Emnet MASYK/D4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført og bestått før
emnestart her.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvalitative studier
- kan anvende kunnskap om planlegging og gjennomføring av kvalitative studier
- har avansert kunnskap om de mest anvendte analysemetodene i kvalitativ forskning
- har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvalitative studier
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
- kan forholde seg kritisk til tolkning av kvalitative data
- kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter
- kan presentere funn fra kvalitative studier på en systematisk måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan presentere relevante problemstillinger for kvalitative design
- kan formidle kvalitative fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
- kan kommunisere etiske betraktninger om formidling av helseforskning
Innhold
- Forskningsprosessen og forskningsetikk.
- Kvalitative forskningsdesign og -metoder.
- Datainnsamling, analyse og tolkning av kvalitative data.
- Presentasjon av kvalitative data.
- Arbeid med prosjektplan som forberedelse til masteroppgaven
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
Individuell utførelse av intervju med individuell presentasjon:
Utvikle en semi-strukturert intervjuguide basert på valgfri problemstilling og/eller forskningsspørsmål, gjennomføre et intervju, transkribere innholdet, og analysere og presentere hovedfunnene fra intervjuet.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over tre dager.
Omfang: 2500 ord (+/- ti prosent).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på 20 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
MASYK4070, MASYD4070 og MAPO4070 er 100% overlappende.