EPN

MASYK4000 Klinisk forskning og fagutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Clinical Research and Professional Development
Studieprogram
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gjennom emnet skal studenten opparbeide seg kunnskap og kompetanse i forhold til klinisk forskning og fagutvikling, herunder kritisk vurdering av sykepleiefaglig praksis. Med utgangspunkt i klinisk praksis belyses sentrale områder for sykepleieforskning, og konsekvenser av ulike kunnskapssyn og kunnskapsformer analyseres. Forholdet mellom teori og empiri utdypes og diskuteres ved å belyse ulike posisjoner innenfor vitenskap og forskning.

Studenten skal gjennom emnet tilegne seg kunnskap om hovedretninger innen kunnskapsbasert praksis, og forholdet mellom klinisk erfaring, brukermedvirkning og forskning drøftes. Det legges vekt på å utvikle grunnleggende ferdigheter i litteratursøk, kritisk vurdering av kilder samt akademisk skriving og argumentasjon.

Emnet tematiserer også pedagogiske og organisatoriske utfordringer knyttet til implementering av ny praksis på bakgrunn av forskning og fagutvikling i klinikken. I dette inngår belysning av sentrale funksjoner som veiledning og undervisning av kollegaer og studenter, samt initiering og ledelse av faglige endringsprosesser.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om sykepleie som fag og vitenskap
  • har avansert kunnskap om ulike kunnskapssyn og betydningen av kontekstuelle forhold for forskning og fagutvikling
  • har avansert kunnskap om kunnskapsbasert praksis samt forståelse for de verdier og perspektiver som ligger til grunn for slik praksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre systematiske litteratursøk, kritisk vurdere tilgjengelig kunnskap og anvende funnene i analyse av kliniske problemstillinger
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende kildene i faglig argumentasjon
  • kan anvende kunnskap om pedagogisk tenkning i veiledning og formidling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan initiere, medvirke til og gjennomføre faglig endrings- og utviklingsarbeid
  • kan skape engasjement for å initiere forskning og fagutvikling
  • kan analysere og reflektere kritisk rundt sykepleiefaglige problemområder
  • kan formidle sykepleiefaglige problemstillinger, resonnementer og konklusjoner til kolleger og allmennheten

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg av oppgaver og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • Oppgave: Klinisk forskning og fagutvikling.
    • Skriftlig oppgave i gruppe på tre til fire studenter.
    • Omfang: 2500 ord (+/- ti prosent).
    • Muntlig framlegg av oppgaven for medstudenter og lærer(e).
    • Muntlige kommentarer fra medstudenter.
    • Muntlig tilbakemelding fra lærer. 
  • Dokumentasjon av selvvalgt litteratur: 200 sider.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager.

Omfang: 2500 ord (+/- ti prosent).

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

MASYK4000 og MASYD4000 overlapper hverandre.