EPN-V2

MASYD5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master Thesis
Studieprogram
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling deltid
Omfang
60.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig forsknings- eller utviklingsarbeid, eller en litteraturstudie. Oppgaven skrives individuelt eller i gruppe på to. Når to studenter arbeider sammen om masteroppgave, skal det dokumenteres hva den enkelte student har bidratt med. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel med tematisk fordypning.

 

Utarbeidelse av prosjektplan som forberedelse til masteroppgaven, starter og går parallelt med metodeemner i vårsemesteret før selve masteremnet begynner i høstsemesteret.  Det tilbys veiledning på prosjektplan av tildelt veileder. Veileder godkjenner prosjektplanen som har et omfang på ca. 3000 ord.

Forkunnskapskrav

Alle øvrige emner i studiet, obligatoriske og valgfrie, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har avansert kunnskap om sykepleie som fag og vitenskap og kan analysere klinisk faglige problemstillinger for å identifisere behov for forskning og fagutvikling
  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen

Ferdigheter:

Studenten

  • kan analysere relevante teorier og kliniske problemstillinger for å initiere et forsknings- eller utviklingsprosjekt
  • kan anvende relevante metoder for forsknings- eller utviklingsarbeid i eget arbeid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings- eller utviklingsprosjekt
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner fra eget forsknings- eller utviklingsarbeid til et allment og akademisk publikum
  • kan utvikle pasientomsorgen gjennom å implementere forskning og utøve fagutvikling

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, 3 masterseminarer med fremlegg og 20 timer veiledning.

Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til og fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • Tre muntlige fremlegg (inntil 20 minutter +/-) på masterseminarer

Dersom et fremlegg ikke er godkjent, må endret versjon presenteres for faglærer.

Vurdering og eksamen

Masteroppgaven kan skrives som en monografi eller artikkel/-ler med tematisk fordypning. 

Omfang: Monografi:

Når to skriver sammen: 35000 ord (+ 25%). Når en skriver alene: 35000 ord (+/- 10 %).

Omfang: Artikkel/-ler (publiserbart manuskript med omfang og utforming etter valgte tidsskrift) og tematisk fordypning:

Når to skriver sammen: 7000 ord (+ 25%). Når en skriver alene: 7000 ord (+/- 10 %).

 

Oppgaven skal følge «Kriterier for arbeid med masteroppgave i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling».  Studenten har tilbud om 20 timer veiledning. Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart. 

Selvvalgt litteratur som legges opp i tilknytting til masteroppgaven, skal bestå av ca. 4000 sider, og skal ha relevans for problemstillingen og metoden(e) som er anvendt i masteroppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Én sensor må være ekstern. En veileder kan ikke være sensor for oppgaver til studenter hun/han har veiledet.