EPN-V2

MASYD5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master Thesis
Studieprogram
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling deltid
Omfang
60.0 stp.
Studieår
2021/2022
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig forsknings- eller utviklingsarbeid, eller en litteraturstudie. Oppgaven skrives individuelt eller i gruppe på to. Når to studenter arbeider sammen om masteroppgave, skal det dokumenteres hva den enkelte student har bidratt med. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel med tematisk fordypning.

Utarbeidelse av prosjektplan som forberedelse til masteroppgaven, starter og går parallelt med metodeemner i vårsemesteret før selve masteremnet begynner i høstsemesteret. Det tilbys veiledning på prosjektplan av tildelt veileder. Veileder godkjenner prosjektplanen som har et omfang på ca. 3000 ord.

Forkunnskapskrav

Alle øvrige emner i studiet, obligatoriske og valgfrie, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

Læringsutbytte

Generell studiekompetanse

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om norske talemålsvarianter
  • kjennskap til nordiske språk
  • kunnskap om grunnleggende muntlige ferdigheter

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende, vurdere og veilede ulike kommunikasjonsmåter og i ulike kommunikasjonssituasjoner
  • anvende ulike presentasjonsmedier
  • bruke og analysere retoriske virkemidler
  • planlegge og vurdere muntlig norsk som grunnleggende ferdighet i et valgt programfag

Generell kompetanse

Studenten har

  • forståelse for sammenhengen mellom språk og identitet i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • innsikt i verdien av vektlegging av grunnleggende muntlige ferdigheter
  • forståelse for norskfagets betydning for læringsprosesser og yrkesutøvelse
  • bevissthet rundt kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutviklings som sentrale komponenter i norskfaget

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • forelesning, dialog, gruppearbeid
  • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
  • gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
  • muntlige framføringer, f.eks. framlegg, diskusjoner, rollespill
  • planlegge og vurdere muntlig norsk som grunnleggende ferdighet i et valgt programfag
  • bruk av digitale hjelpemidler og av høgskolens elektroniske plattform

Vurdering og eksamen

Studentene skal:

- levere inn et refleksjonsnotat om styrker og svakheter av et analytisk verktøy i retorikk, 600 - 1000 ord

- holde et muntlig gruppeframlegg for medstudenter, 30-40 min.

Hjelpemidler ved eksamen

Muntlig eksamen, individuell

Vurderingsuttrykk

Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06)

Sensorordning

To interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensor.