Programplaner og emneplaner - Student
MASYD5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling deltid
- Omfang
- 60.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Forkunnskapskrav
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
- har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
- har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
- har kunnskap om virksomhetens rapport og journalsystem
Ferdigheter
Studenten
- kan vise evne til å samarbeide og kommunisere med pasienter, elever, brukere, pårørende og samarbeidspartnere ved ulike arenaer
- kan anvende vernepleierens arbeidsmodell i forhold til ulike målgrupper
- kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter i tjenesteytingen
- kan anvende hensiktsmessige kartleggingsmetoder, samt begrunne disse
- kan redegjøre for en forsvarlig planleggings- og målvalgsprosess med utgangspunkt i tjenestemottakerens ønsker og selvbestemmelse
- kan anvende kunnskapsbaserte metoder i omsorgs- og opplæringstiltak
- kan evaluere og vurdere tiltakets effekt og nytteverdi
Generell kompetanse
Studenten:
- kan vise forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
- har forståelse for personer med varierte hjelpebehov og kan iverksette tiltak som fremmer personenes mestring og livskvalitet
- har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer tjenester til brukere/pasienter/ elever
- kan samarbeide og kommunisere med ulike brukere og fagpersoner/-grupper
- kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
- kan planlegge, gjennomføre og diskutere omsorgs-, opplærings- og tilretteleggingsarbeid med utgangspunkt i vernepleierens arbeidsmodell
Læringsutbytte
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
- deltakelse på undervisning og seminar før oppstart av praksisstudiet og underveis
- innlevering av praksisdokumenter
- vurdert i henhold til skikkethetskriterier
Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:
- deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
- innlevering av praksisdokumenter
- vurdert i henhold til skikkethetskriterier
Arbeids- og undervisningsformer
Mappeeksamen, individuell
Mappekrav: Del 101 Vurdering av praksis Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.
Ved ny og utsatt eksamen: Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt. Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:
- Tre muntlige fremlegg (inntil 20 minutter) på masterseminarer
Dersom et fremlegg ikke er godkjent, må endret versjon presenteres for faglærer.
Vurdering og eksamen
Bestått/ikke bestått
Hjelpemidler ved eksamen
Del 101: Faglærer etter innstilling fra praksislærer Del 102: En sensor
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Én sensor må være ekstern. En veileder kan ikke være sensor for oppgaver til studenter hun/han har veiledet.