Programplaner og emneplaner - Student
MASYD4400 Livskvalitet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quality of life
- Studieprogram
-
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling deltidEnkeltemner knyttet til Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle øvrige obligatoriske og selvvalgte emner i studiet må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.
Forkunnskapskrav
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om sykepleie og kan identifisere kliniske problemstillinger for å avklare behov for forskning og fagutvikling
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere kliniske problemstillinger for å initiere et forsknings- eller utviklingsprosjekt
- kan anvende relevante metoder for forskning i eget arbeid
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings- eller utviklingsprosjekt
- kan gjennomføre et selvstendig forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner fra eget forsknings- eller utviklingsprosjekt både til allment og akademisk publikum
- kan utvikle pasientomsorgen gjennom å implementere forskning og utøve fagutvikling
Læringsutbytte
Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, 2 masterseminarer og tilbud om 10 timer veiledning.
Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til og fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene.
Arbeids- og undervisningsformer
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:
- To muntlige fremlegg (inntil 20 minutter +/-) på masterseminarer
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Masteroppgaven kan skrives som en monografi eller artikkel.
Omfang: Monografi: Når to skriver sammen: 15000 ord (+ 25%). Når en skriver alene: 15000 ord (+/- 10 %).
Omfang: Artikkel/-ler (publiserbart manuskript med omfang og utforming etter valgte tidsskrift).
Oppgaven skal følge «Kriterier for arbeid med masteroppgave i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling».
Studenten har tilbud om 10 timer veiledning. Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Én sensor må være ekstern. En veileder kan ikke være sensor for oppgaver til studenter hun/han har veiledet.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene, men likevel ikke færre enn fem besvarelser. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.