EPN-V2

MASYD4070 Forskningsmetode og databehandling, kvalitativ del Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods, Qualitative Approach
Studieprogram
Masterstudium i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Det gis en innføring i analyse av kvantitative data slik at studenten kan lese vitenskapelige artikler kritisk. Tema er: ulike design i kvantitative studier, forskjellige typer data, grunnleggende prinsipper ved univariat og bivariat analyse og hypotesetesting, tolking av deskriptive tabeller og figurer og etisk refleksjon om planlegging, gjennomføring og presentasjon av kvantitative studier. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder. Øvelser med statistikkprogrammet SPSS utgjør noe av undervisningen. Forskningsetiske prinsipper anvendes og ses i sammenheng med studiedesign, datainnsamling, resultatfremstilling og ved kritisk vurdering av forskningsresultater. Emnet MASYK/D4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført og bestått før emnestart her.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet MASYK/D4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført og bestått før emnestart.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvalitative studier
  • kan anvende kunnskap om planlegging og gjennomføring av kvalitative studier
  • har avansert kunnskap om de mest anvendte analysemetodene i kvalitativ forskning
  • har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvalitative studier

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
  • kan forholde seg kritisk til tolkning av kvalitative data
  • kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter
  • kan presentere funn fra kvalitative studier på en systematisk måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan presentere relevante problemstillinger for kvalitative design
  • kan formidle kvalitative fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
  • kan kommunisere etiske betraktninger om formidling av helseforskning

Innhold

  • Forskningsprosessen og forskningsetikk.
  • Kvalitative forskningsdesign og -metoder.
  • Datainnsamling, analyse og tolkning av kvalitative data.
  • Presentasjon av kvalitative data.
  • Arbeid med prosjektplan som forberedelse til masteroppgaven

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvantitative studier
  • har avansert kunnskap om sentrale begreper i statistikk
  • kan anvende kunnskap om de mest sentrale metodene i kvantitativ forskning
  • har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvantitative studier

Ferdigheter:

Studenten

  • kan registrere kvantitative data i regneark eller statistikkprogram
  • kan bruke statistikkprogram for å analysere kvantitative data
  • kan forholde seg kritisk til tolkning av kvantitative data
  • kan utarbeide systematiske presentasjoner av kvantitative data, som tabeller og figurer
  • kan identifisere og belyse styrker og svakheter i kvantitative studier

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan presentere relevante problemstillinger for kvantitative design
  • kan formidle kvantitative fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
  • kan kommunisere etiske betraktninger om formidling av helseforskning

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:

Skriftlig oppgave

  • Studentene utarbeider en problemstilling som er relevant og benytter datasett utlevert i emnet, samt jobber med problemstillinger gitt av faglærer.
  • Utføres i gruppe på 3-4 studenter.
  • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer bestående av regneoppgaver, tolkningsoppgaver og multiple choice-test.

Hjelpemidler ved eksamen

Klargjort kalkulator fra universitetet er eneste hjelpemiddel på eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to interne sensorer.

Emneoverlapp

MASYK4060, MASYD4060 og MAPO4060 er 100% overlappende.

.