EPN-V2

MASYD4070 Forskningsmetode og databehandling, kvalitativ del Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods, Qualitative Approach
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet gir en innføring i hvordan en forbereder og planlegger forskningsprosjekt ut fra rammen av kvalitative studiedesign. Studentene får mulighet til å drøfte potensielle design knyttet til eget masterprosjekt. Ulike design eksemplifiseres, og metoder som belyses er observasjon, intervju (individuelle og gruppeintervju/fokusgrupper), diskursanalyse og deltagende forskning (participatory action research). Videre gir emnet en innføring i kvalitativ metodologi slik at studentene kan lese, forstå og anvende vitenskapelige artikler.

    Gjennom kritisk vurdering av forskningsresultater skal studentene opparbeide inngående kunnskap om troverdighet og gyldighet i kvalitativ forskning, samt publisering og formidling av vitenskapelig kunnskap. Analyse og tolkning av data vektlegges i form av forelesninger og øvelser. Forskerrollen diskuteres og betydningen av refleksjon over egen forforståelse drøftes. Særskilte forskningsetiske utfordringer ved planlegging og gjennomføring av kvalitative studier vil belyses.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Anbefalt forkunnskap

    Emnet MASYK/D4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført og bestått før

    emnestart her.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvalitative studier
    • kan anvende kunnskap om planlegging og gjennomføring av kvalitative studier
    • har avansert kunnskap om de mest anvendte analysemetodene i kvalitativ forskning
    • har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvalitative studier

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
    • kan forholde seg kritisk til tolkning av kvalitative data
    • kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter
    • kan presentere funn fra kvalitative studier på en systematisk måte

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan presentere relevante problemstillinger for kvalitative design
    • kan formidle kvalitative fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
    • kan kommunisere etiske betraktninger om formidling av helseforskning
  • Innhold

    • Forskningsprosessen og forskningsetikk.
    • Kvalitative forskningsdesign og -metoder.
    • Datainnsamling, analyse og tolkning av kvalitative data.
    • Presentasjon av kvalitative data.
    • Arbeid med prosjektplan som forberedelse til masteroppgaven

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

    Individuell utførelse av intervju med individuell presentasjon:

    Utvikle en semi-strukturert intervjuguide basert på valgfri problemstilling og/eller forskningsspørsmål, gjennomføre et intervju, transkribere innholdet, og analysere og presentere hovedfunnene fra intervjuet.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell hjemmeeksamen over tre dager.

    Omfang: 2500 ord (+/- ti prosent).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på 20 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    MASYK4070 og MASYD4070.