EPN-V2

MASYD4070 Research Methods, Qualitative Approach Course description

Course name in Norwegian
Forskningsmetode og databehandling, kvalitativ del
Study programme
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development - Part Time 4 Years
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Students will be given an introduction on how to prepare and plan a research project within the framework of a qualitative study design. Students will have the opportunity to discuss potential designs related to their own master's project. Various designs are exemplified, and methods that are illuminated are observation, interview (individual and group interviews / focus groups), discourse analysis and participatory action research. The course provides an introduction to qualitative methodology, enabling students to read and understand and apply scientific articles.

Through critical evaluation of research results, the students will acquire in-depth knowledge of credibility and validity in qualitative research, as well as publication and dissemination of scientific knowledge. Analysis and interpretation of data is emphasized in the form of lectures and exercises. The research role is discussed and the importance of reflection on one's own understanding is discussed. Special research ethical challenges in the planning and implementation of qualitative studies will be highlighted.

Recommended preliminary courses

Students should have completed and passed MASYK/D4050 Theory of Science and Research Methods before starting the course.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • has in-depth knowledge of the research process and ethical challenges in qualitative studies
  • is capable of using knowledge about the planning and execution of qualitative studies
  • has advanced knowledge of the most commonly used analysis methods in qualitative research
  • has in-depth knowledge of the strengths and weaknesses of qualitative studies

Skills

The student is capable of

  • analysing qualitative data, such as different kinds of text material
  • taking a critical approach to the interpretation of qualitative data
  • identifying and elucidating research ethics issues in their own projects
  • systematically presenting findings from qualitative studies

Competence

The student is capable of

  • presenting issues of relevance to qualitative design
  • disseminating qualitative academic and research results of relevance to the health and social services
  • communicating ethical considerations concerning the dissemination of health research

Content

  • The research process and research ethics
  • Qualitative research design and methods
  • Data collection, analysis and interpretation of qualitative data
  • Presentation of qualitative data
  • Work on a project plan in preparation for the master's thesis

Teaching and learning methods

Lectures, group work, seminars and self-study.

Course requirements

MAVIT4070/MAxxx4070 må være bestått før masteroppgaven kan påbegynnes.

Alle obligatoriske emner i studiet må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

Assessment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innen sitt fagområde og kan identifisere faglige problemstillinger for å avklare behov for forskning og fagutvikling
  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere relevante teorier og problemstillinger for å initiere et forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt
  • kan anvende relevante metoder for forskning i eget arbeid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt
  • kan gjennomføre et avgrenset, selvstendig forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og resultater fra eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt både til allment og akademisk publikum
  • kan bidra til nytenkning, innovasjon og kunnskapsbasert praksis innen helsetjenestene og helsefremmende arbeid

Permitted exam materials and equipment

Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, fremlegg på 2-3 masterseminarer og tilbud til studenten(e) om 15 timer veiledning pr. oppgave, uavhengig av om en skriver oppgaven individuelt eller i gruppe.

Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene.

Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart.

I vedlegg til oppgaven følger oversikt over hva den enkelte har bidratt med når flere studenter skriver sammen.

Grading scale

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • for heltidspesialiseringer: Ett muntlig fremlegg (inntil 10 minutter) på masterseminar, og gjennomført opponentrolle med kritikk/tilbakemelding av presentasjon fra medstudent(er).
  • for deltidspesialiseringer: To muntlige fremlegg (inntil 10 minutter) på masterseminar, og gjennomført opponentrolle med kritikk/tilbakemelding av presentasjon fra medstudent(er).

Examiners

All exam papers are assessed by two examiners. An external examiner will grade 20% of the exam papers. The external examiner's assessment shall benefit all the students.

Overlapping courses

MASYK4070, MASYD4070 and MAPO4070 overlap 100%.