Programplaner og emneplaner - Student
MASY4150 Forarbeid til master i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Preparation for Master in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients
- Studieprogram
-
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i akuttsykepleieMasterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i anestesisykepleieMasterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i barnesykepleieMasterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i intensivsykepleieMasterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i operasjonssykepleie
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er et overgangsemne for studenter som har fått innpasset deler av tidligere avlagt videreutdanning inn i masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialiseringer. Disse studentene mangler noe teori innen forskningsmetode, kvalitetsarbeid og kildekritikk, samt en oppdatert prosjektbeskrivelse før selve masteroppgaven kan påbegynnes.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp, inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne kommunisere faglig, effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon. Emnet bygger på FO912A.
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen utover opptakskrav.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Ferdigheter
Studentene kan
- anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer
- stille opp og beregne størrelser hvor integraler inngår
Kunnskap
Dette krever at studentene kan
- regne ut eksakte verdier for den deriverte og den antideriverte ved å bruke analytiske metoder
- ta utgangspunkt i definisjonene til å bestemme tilnærmede numeriske verdier av den deriverte og av det bestemte integralet og vurdere nøyaktigheten av disse verdiene
- bruke den deriverte til å løse optimaliseringsproblemer og til å regne ut lineære tilnærminger
- løse problemer med koblede hastigheter
- forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal, volum, arealmoment, ladning eller andre størrelser
- drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse første ordens differensiallikninger
- sette opp og løse differensiallikninger og differenslikninger for praktiske problemer
Kunnskap
Dette krever at studentene kan
- løse separable og lineære differensiallikninger ved hjelp av antiderivasjon
- gjøre rede for hvordan retningsfeltet til en førsteordens differensiallikning kan brukes til å visualisere løsninger til likningen
- finne numeriske løsninger av initialverdiproblem ved hjelp av Eulers metode
- drøfte metoder for å løse lineære likningssystemer ved hjelp av matriseregning og drøfte numeriske metoder for å løse likninger
- sette opp og løse likninger for praktiske problemer
- løse likninger med komplekse koeffisienter og komplekse løsninger
Kunnskap
Dette krever at studentene kan
- regne med vektorer, matriser og determinanter
- overføre matriser til redusert trappeform
- invertere matriser
- gjøre rede for antall løsninger til et lineært likningssystem
- bruke matriser til å beskrive lineære transformasjoner
- løse likninger numerisk med for eksempel halveringsmetoden og Newtons metode
- regne med komplekse tall
Generell kompetanse
Studentene kan
- overføre noen utvalgte praktisk problemer fra eget fagområde til matematisk form slik at det kan løses analytisk eller numerisk
- skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
- bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt
- bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger
- gjøre rede for at endring og endring per tidsenhet kan måles, beregnes, summeres og inngå i likninger
- vurdere resultater fra matematiske beregninger og implementere grunnleggende numeriske algoritmer ved å bruke tilordning , for-løkker , if-tester , while-løkker og liknende og forklare sentrale begreper somiterasjon og konvergens
Vurdering og eksamen
Undervisningen organiseres i timeplanlagte arbeidsøkter. I arbeidsøktene skal studentene øve på fagstoff som blir presentert. Noe av undervisningen vil foregå som øving i problemløsing, hvor bruk av numerisk programvare naturlig vil inngå. Innholdet i øvingene omfatter diskusjoner og samarbeid, samt individuell øving i å løse oppgaver. Mellom de timeplanlagte arbeidsøktene er det nødvendig å arbeide individuelt med oppgaveregning og litteraturstudier.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Fire individuelle innleveringer hvor bruk av programvare inngår.
Minst tre innleveringer må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.
Vurderingsuttrykk
Bestått-ikke bestått.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av én sensor.Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet.
Emneoverlapp
Godkjent kalkulator fra liste. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Formelsamling: Haugan, J. (2016). Formler og tabeller. NKI-forlaget.