Programplaner og emneplaner - Student
MASY4150 Forarbeid til master i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Preparation for Master in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients
- Studieprogram
-
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i akuttsykepleieMasterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i anestesisykepleieMasterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i barnesykepleieMasterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i intensivsykepleieMasterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i operasjonssykepleie
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er et overgangsemne for studenter som har fått innpasset deler av tidligere avlagt videreutdanning inn i masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialiseringer. Disse studentene mangler noe teori innen forskningsmetode, kvalitetsarbeid og kildekritikk, samt en oppdatert prosjektbeskrivelse før selve masteroppgaven kan påbegynnes.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten;;
- kan gjøre rede for og bidra i metoder for systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser;
;
Ferdigheter
Studenten;;
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer;for å løse kliniske og teoretiske problemstillinger;
- kan bruke metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer;
- kan identifisere og belyse brukermedvirkningens betydning i forskningen;
- kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis;og;medvirke til utvikling av tjenesten;
;
Generell kompetanse;
Studenten;
- kan bidra til kvalitetsarbeid, nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis;;
- kan anvende og formidle fagkunnskap, relevant bruk av pasientsikkerhetsteori og forbedringsmetodikk for å forebygge pasientskader faglig forsvarlig utøvelse av;spesialsykepleie;
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, veiledning og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Obligatorisk aktivitet som må være godkjent før masteroppgaven påbegynnes:
Oppdatert prosjektbeskrivelse til masteroppgaven. Masteroppgaven kan utføres individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Prosjektbeskrivelsen utarbeides i henhold til retningslinje for prosjektbeskrivelse til masteroppgave. Studenter som velger å lage en systematisk litteraturoversikt (Systematic Review) i prosjektbeskrivelsen, må være minimum 2 studenter som skriver oppgaven sammen, på grunn av metodekrav.
Det gis 2 timer veiledning pr. prosjektbeskrivelse
Vurdering og eksamen
Upon completing the course, the student will have the following outcomes,;defined in terms of knowledge, skills, and general competence.
;
Knowledge:
Students will have
• basic knowledge of project concepts such as scope, goals, effects, Work Breakdown Structure (WBS), project time schedules, cost, and resources planning
• knowledge of project strategies, strategic analyses, opportunities and planning
• basic knowledge of project management, including management theories, role of the project manager and project execution in general
• knowledge of the main categories of project organization structures (project, classic, and matrix) and explain the advantages and disadvantages of the different models
• practical knowledge of project processes, and how to identify and analyze pitfalls and challenges; ; ; ; associated with the project initiation phase and know important prerequisites for optimize project success and values for clients and other stakeholders
• knowledge of the most common project control criteria and methods and how to practice them
• knowledge concerning different procurement format including new innovative and collaborative models as well as standard contracts model practiced
;
Skills:
Students can
• lead and manage different projects from planning to handover in accordance with established project practice
• prepare realistic project goals and success criteria
• identify and evaluate stakeholders impact on projects
• illustrate how Work Breakdown Structure (WBS) can be established and used for managing projects
• use tools and processes to monitor and control a project and perform risk management to meet project requirements of time, cost, and quality
• solve challenges related to resource constraints in the project through equalization of resources, time spent, change of relationships, or use of flow/slack
• use indexes and methods (ex. cost and time indexes) for monitoring project status and for establishing future forecasts to foreseen the probable influences on the final cost and duration of the project
• collaborate and contribute to interdisciplinary collaboration, be able to relate prerequisites for success in project work to one's work situation
;
Competence:
Students
• have the competence to make an educated decision based (data-driven decision) to get the desired outcome within the defined cost and quality
• recognize challenges arising in projects concerning the time and cost and how to deal with them
• have acquired theoretical knowledge for planning and managing the project management process and ability to apply them to practical scenarios
Hjelpemidler ved eksamen
The concepts in this course will be taught using a combination of lecture, discussion, case study, and dialogue around the case project, with emphasis on active learning. The discussions will be over different comprehensive exposition of real managerial situations, describing a set of problems and requiring managerial decisions, and employing different tools and techniques. Teaching activities will take place during 4 days, split into 2 physical sessions of 2 days each.
Vurderingsuttrykk
None.
Sensorordning
Portfolio consisting of:
;
•;;;;;;;;;;;; A final written group report of 3000-5000 words, in groups of 2-4 persons
•;;;;;;;;;;;; An oral group-presentation (20 min) and Q&A (10 min)
;
The portfolio will be assessed as a whole and cannot be appealed.
In the event of fail or valid absence, the postponed exam will be given as a new written report.
Emneoverlapp
Written report: All aids allowed
Oral exam: No aids allowed