Studieinfo emne MASY4050 2022 HØST
MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theory of Science, Methods for Research and Quality Improvement
- Studieprogram
-
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i akuttsykepleie / Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i anestesisykepleie / Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i barnesykepleie / Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i intensivsykepleie / Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i operasjonssykepleie
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR
2023
- Timeplan
- Programplan
-
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i akuttsykepleie / Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i anestesisykepleie / Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i barnesykepleie / Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i intensivsykepleie / Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i operasjonssykepleie
- Emnehistorikk
-
Innledning
Profesjonsutøvelse bygger på vurdering og anvendelse av forskning, fagutvikling og klinisk erfaring. Dette forutsette at studenten i yrkesutøvelsen evner å lese, forstå og anvende forskningslitteratur og se dette i sammenheng med klinisk erfaring, forskning og fagutvikling. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet. Gjennom denne delen av emnet ønsker vi å stimulere til en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling og gjøre studentene bedre rustet til kritisk å vurdere på hvilket grunnlag faglige avgjørelser tas. Emnet Vitenskapsteori og forskningsmetode gir også en oversikt over de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning, samt over sentrale forskningsetiske prinsipper. Innsikt i ulike metoder innebærer at studenten som profesjonsutøver kan identifiserer forskningslitteratur som er egnet til å besvare ulike faglige spørsmål.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
- kan gjøre rede for og drøfte vitenskapsteoretiske perspektiver, forskningsmetoder, ulike trinn i forskningsprosessen og forskningsetikk som er relevant for spesialsykepleie
- kan gjøre rede for og bidra i metoder for systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og forutsetninger for vellykkede endringsprosesser
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer for å løse kliniske og teoretiske problemstillinger
- kan bruke metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
- kan analysere og tolke kvantitative data, som deskriptiv statistikk, tabeller og figurer
- kan analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
- kan identifisere og belyse brukermedvirkningens betydning i forskningen
- kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger
- kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
- kan bruke relevant forbedringsmetoder i klinisk praksis
- kan analysere og forholde seg kritisk til utvikling, nytenkning og innovasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og formidle forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten
- kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis og medvirke til utvikling av tjenesten
- kan bidra til kvalitetsarbeid, nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
- kan anvende og formidle fagkunnskap, relevant bruk av pasientsikkerhetsteori og forbedringsmetodikk for å forebygge pasientskader faglig forsvarlig utøvelse av spesialsykepleie
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, seminar, fremlegg og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
Gruppeoppgave
- Utføres i gruppe på normalt 3-6 studenter.
- Omfang: 2000 ord (+/- 20 %).
- Pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Muntlig fremlegg i gruppe.
- Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Vurdering og eksamen
Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på 3-4 studenter, 4 dager.
Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlappende med MAABI4050, MASYK4050, MASYD4050, MAPO4050, MAPSD4050, ABIO6050, KREFT6050, KARD6050, PSY6050, VPSYD6050, PSYD6050, HEL6050, BIT6000, MAVIT4050.