Programplaner og emneplaner - Student
MASK2300 Structural Mechanics and Finite Element Analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Konstruksjonsmekanikk og elementanalyse
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
In this course, students will learn about the mechanics of solids, with a focus on how structures behave under loading and deformation. We will cover the forces acting on and within structures, as well as the physical properties of materials that govern the relationship between motion, deformation, and external forces. Additionally, the course emphasizes the importance of failure prevention in mechanical design. Overall, this course provides a balance of theoretical concepts and practical applications to give students a comprehensive understanding of the mechanics of solids.
Recommended preliminary courses
Gradert skala A-F
Required preliminary courses
None.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- knows the theory underlying the analysis and design of machines
- is familiar with failure theories and failure modes.
- is able to perform simple stress analysis.
Skills
The student is capable of
- carrying out stress calculations.
- modeling and designing a load-bearing frame structure.
- using a calculation program to perform structural analysis and design calculations.
- carrying out failure and fatigue calculations for simple structures and machine parts.
- preparing reports for the presentation of analysis results
General competence
The student is capable of
- designing and performing a structural analysis of a load-bearing frame structure
- performing stress calculations for engineering components.
- cooperating and communicating with others in a project group, and documenting the group's work
Teaching and learning methods
Emnet gir teoretisk og praktisk innsikt i forskningsmetoder for sosialfagene. I emnet skal studentene oppøve evne til å lese og forstå formidling av forskningsresultater, samt erverve seg ferdigheter i å designe en enkel forskningsundersøkelse.
Hovedfokus vil være på kvalitative metoder, dybdeintervju og observasjon. Det gis også innblikk i enkle kvantitative metoder, som utforming av spørreundersøkelse. Emnet vektlegger drøfting av forskningens relevans for praksis.
Undervisningsspråk er norsk.
Course requirements
Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.
Assessment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om hvordan samfunnsvitenskapelige metoder benyttes i utvikling av fagkunnskap i sosialfagene
- har kunnskap om ulike ledd i en forskningsprosess
- har kunnskap om forskningsetikk og maktforhold i sosialfaglig forskningsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan utarbeide en enkel forskningsskisse
- kan benytte bibliotekets databaser for å innhente relevant faglitteratur for å belyse et faglig tema
- kan gjøre rede for et avgrenset prosjektarbeid både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere en forskningstekst og gjenkjenne metodiske styrker og svakheter ved denne
- kan reflektere over forholdet mellom kunnskap og makt i sosialfaglig arbeid
Permitted exam materials and equipment
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
Grading scale
Eksamen er individuell og består av innlevering av prosjektskissen som er utformet i løpet av emnet. Denne skal leveres i form av en poster.
Posteren skal presenteres muntlig for sensorer og medstudenter i et felles fagseminar. Det vil foreligge en mal for posterpresentasjon.
Karakter settes etter en samlet vurdering av skriftlig og muntlig presentasjon av undersøkelsen.
En student kan, ved ikke bestått, levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Examiners
One internal examiner. External examiners are used regularly.
Course contact person
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.