EPN-V2

MASK2300 Structural Mechanics and Finite Element Analysis Course description

Course name in Norwegian
Konstruksjonsmekanikk og elementanalyse
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

In this course, students will learn about the mechanics of solids, with a focus on how structures behave under loading and deformation. We will cover the forces acting on and within structures, as well as the physical properties of materials that govern the relationship between motion, deformation, and external forces. Additionally, the course emphasizes the importance of failure prevention in mechanical design. Overall, this course provides a balance of theoretical concepts and practical applications to give students a comprehensive understanding of the mechanics of solids.

Recommended preliminary courses

Gradert skala A-F

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • knows the theory underlying the analysis and design of machines
  • is familiar with failure theories and failure modes.
  • is able to perform simple stress analysis.

Skills

The student is capable of

  • carrying out stress calculations.
  • modeling and designing a load-bearing frame structure.
  • using a calculation program to perform structural analysis and design calculations.
  • carrying out failure and fatigue calculations for simple structures and machine parts.
  • preparing reports for the presentation of analysis results

General competence

The student is capable of

  • designing and performing a structural analysis of a load-bearing frame structure
  • performing stress calculations for engineering components.
  • cooperating and communicating with others in a project group, and documenting the group's work

Teaching and learning methods

Emnet gir teoretisk og praktisk innsikt i forskningsmetoder for sosialfagene. I emnet skal studentene oppøve evne til å lese og forstå formidling av forskningsresultater, samt erverve seg ferdigheter i å designe en enkel forskningsundersøkelse.

Hovedfokus vil være på kvalitative metoder, dybdeintervju og observasjon. Det gis også innblikk i enkle kvantitative metoder, som utforming av spørreundersøkelse. Emnet vektlegger drøfting av forskningens relevans for praksis.

Undervisningsspråk er norsk.

Course requirements

Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.

Assessment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om hvordan samfunnsvitenskapelige metoder benyttes i utvikling av fagkunnskap i sosialfagene
  • har kunnskap om ulike ledd i en forskningsprosess
  • har kunnskap om forskningsetikk og maktforhold i sosialfaglig forskningsarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan utarbeide en enkel forskningsskisse
  • kan benytte bibliotekets databaser for å innhente relevant faglitteratur for å belyse et faglig tema
  • kan gjøre rede for et avgrenset prosjektarbeid både skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere en forskningstekst og gjenkjenne metodiske styrker og svakheter ved denne
  • kan reflektere over forholdet mellom kunnskap og makt i sosialfaglig arbeid

Permitted exam materials and equipment

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Grading scale

Eksamen er individuell og består av innlevering av prosjektskissen som er utformet i løpet av emnet. Denne skal leveres i form av en poster.

Posteren skal presenteres muntlig for sensorer og medstudenter i et felles fagseminar. Det vil foreligge en mal for posterpresentasjon.

Karakter settes etter en samlet vurdering av skriftlig og muntlig presentasjon av undersøkelsen.

En student kan, ved ikke bestått, levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Examiners

One internal examiner. External examiners are used regularly.

Course contact person

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.