EPN-V2

MASINPRA10 Clinical Studies in Intensive and Critical Care Nursing, Level 1 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1
Study programme
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Intensive Care Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Innholdet i emnet er systematisert i tre hovedtemaer:

Barns skapende lek

  • Lek og improvisasjon.
  • Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk.
  • Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og personalet.
  • Iscenesettelse av skapende og inspirerende miljøer

Utforskning

  • Utforskning av stemme, kropp, materialer, redskaper, teknikker, instrumenter, digitale verktøy og kunstfaglige begreper
  • Egne skapende uttrykksformer

Kunst og kultur

  • Nasjonale og internasjonale kunst og kulturuttrykk
  • Digitale- og andre samtidsaktuelle medier
  • Kunst- og estetisk teori

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan, under veiledning, drøfte helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
  • kan, under veiledning, drøfte komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan, under veiledning, drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve intensivsykepleie
  • kan, under veiledning, drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan, under veiledning, kritisk vurdere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • kan, under veiledning, kritisk vurdere mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død

Ferdigheter

Studenten

  • kan, under veiledning, bruke kunnskaper og ferdigheter for å planlegge og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
  • kan, under veiledning, gjennomføre systematisk overvåking av pasienten
  • kan, under veiledning, identifisere, vurdere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte og komplekse pasientsituasjoner
  • kan, under veiledning, analysere pasientens, ressurser, problemer og behov
  • kan, under veiledning, bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i intensivavdelingen
  • kan, under veiledning, analysere risikofaktorer til intensivbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
  • kan, under veiledning, bruke relevante metoder i kommunikasjon og samhandling med kritisk syke pasienter, pårørende og andre i det tverrprofesjonelle teamet
  • kan, under veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan, under veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivningen
  • kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • administrere relevant monitoreringsutstyr
    • yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som å administrere forordnet non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling, administrere forordnet assistert og mekanisk sirkulasjonsstøttende behandling, administrere forordnet ernæringsbehandling og administrere forordnet nyreerstattende behandling
    • administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for intensivpasienten
    • administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten
    • bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
    • utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
    • sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, under veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan, under veiledning, prioritere og gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivsykepleie ved alvorlig svikt i pasientens ressurser for å ivareta sine grunnleggende behov
  • kan, under veiledning, analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta intensivpasienten og pårørende
  • kan, under veiledning, dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om intensivpasienten
  • kan, under veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten

Teaching and learning methods

Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.

Course requirements

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Selvvurdering og utfylt vurderingsskjema leveres til midtveis- og sluttvurdering.
  • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter:
    • Simulering
    • Refleksjonsgrupper

Assessment

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, vurderingskriterier og studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Permitted exam materials and equipment

Ikke relevant.

Grading scale

Bestått-Ikke bestått.

Examiners

Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet. 

Overlapping courses

10 studiepoeng overlappende med INTENPRA1/INTENPRA10 og MINTPRA1/ MINTPRA10.