EPN-V2

MASIN5100 Intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder Emneplan

Engelsk emnenavn
Intensive and Critical Care Nursing
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Kunnskap innenfor intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder til akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase er fokus i dette emnet. Betydningen av forskning og kvalitetsarbeid i klinisk intensivsykepleie skal bidra til at studenten skal kunne dokumentere, kvalitetsforbedre og kvalitetskontrollere intensivsykepleien.

    Studenten skal utvikle et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og skal kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve intensivsykepleie, lede eget fag og arbeide i team. Kunnskap om spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres inngår også i emnet.

    Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven ligger i dette emnet.

    I dette emnet utgjør selvvalgt pensum til sammen 1000 sider.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

    MASINPRA10 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp. og MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 10 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan drøfte helsetjenestens organisering og intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder, egenart og samfunnets utvikling
    • kan drøfte aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer intensivsykepleierens arbeid
    • kan drøfte pasientens og pårørendes psykososiale behov, helsekompetanse og mestringsstrategier i et alders- og flerkulturelt perspektiv
    • kan vurdere ulike metoder for kommunikasjon med pasient og pårørende ved kritisk sykdom
    • kan drøfte prinsipper om personsentrert og familiesentrert omsorg
    • kan drøfte betydningen av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet
    • kan kritisk vurdere ulike systematiske kliniske undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy for å identifisere pasientens ressurser, problemer og behov, og forverret tilstand
    • kan drøfte helhetlige pasientforløp som gir trygge, virkningsfulle og samordnede tjenester
    • kan analysere behandlingsbegrensninger og symptomlindring ved palliasjon
    • kan drøfte etiske refleksjonsmodeller og analysere etiske problemstillinger ved behandling av akutt og kritisk syke og skadde pasienter
    • kan drøfte fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter intensivopphold
    • kan drøfte kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter, kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
    • kan drøfte kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
    • kan drøfte pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
    • kan drøfte pasientsikkerhetskultur, risikofaktorer i helsetjenesten, og tiltak for å fremme pasientsikkerhet
    • kan drøfte lover, forskrifter og forordninger som regulerer bruk av digitale verktøy i intensivmedisinsk behandling og intensivsykepleie
    • kan drøfte intensivsykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering
    • kan drøfte ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for intensivsykepleie
    • kan drøfte forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av intensivsykepleie
    • kan drøfte kunnskapsbasert praksis

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen intensivsykepleie
    • kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
    • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
    • kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
    • kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av intensivsykepleie

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan kommunisere og fremme intensivsykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
    • kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
    • kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av intensivsykepleie
    • kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
    • kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
    • kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp innen intensivsykepleie
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.
    • Individuell oppgave: Intensivsykepleierens funksjon og ansvar for å forebygge og behandle delirium hos intensivpasienten.
      • Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
      • Pensum og selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelse. Studenten må ha funnet minimum to relevante forskningsartikler som anvendes i besvarelsen.
      • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering. Studenten får skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
    • Gruppeoppgave: Intensivsykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta intensivpasientens ernæringsbehov.
      • Studentene utarbeider problemstilling selv.
      • Utføres i gruppe på inntil 3 studenter.
      • Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
      • Pensum og selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Studenten må ha funnet minimum to relevante forskningsartikler som anvendes i besvarelsen. Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering. Studenten får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
  • Vurdering og eksamen

    Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven som utføres i gruppe på 2- 3 studenter i henhold til retningslinje for prosjektbeskrivelse til masteroppgave.

    Studenter som velger å lage en litteraturstudie i prosjektbeskrivelsen, og planlegger å bruke denne videre i masteroppgaven, må være minimum 2 studenter som skriver oppgaven sammen, på grunn av metodekrav.

    Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.

    Omfang: 5000 ord (+/- 20 %).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

    Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.

  • Emneoverlapp

    10 studiepoeng overlappende med INTEN6100/MINT5100.