EPN

MASBAPRA30 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 3
Studieprogram
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i barnesykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal sikres tilstrekkelig variert erfaring med ulike problemstillinger innen behandling av akutt og kritisk syke og skadde premature, nyfødte, barn og ungdom. 

Praksisstudier gjennomføres ved avdelinger som tilbyr intensivbehandling til premature- og nyfødte barn og barn i alderen 0-18 år, kirurgisk barneavdeling/barneovervåkning, medisinsk barneavdeling/barneovervåkning, postoperativ avdeling eller poliklinikker.

Etter gjennomført emne skal studenten ha handlingskompetanse i barnesykepleie, som innebærer å kunne ta ansvar og vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie, både i elektive og i mer akutte og komplekse situasjoner, men også innen barnepalliasjon. 

Forkunnskapskrav

MASBAPRA20 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • kan drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling og forebygging av utviklingsskader
  • kan drøfte barns generelle og spesielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom, inkludert psykososiale og eksistensielle behov 
  • kan drøfte barn og familiers behov ved livstruende og livsbegrensende tilstander (barnepalliasjon)
  • kan drøfte symptombilder, medisinsk behandling og komplikasjoner som kan oppstå hos akutt og/eller kritisk syke barn
  • kan drøfte barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
  • kan drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet, herunder også avansert hjerte- og lungeredning til barn i alle aldersgrupper
  • kan drøfte barnets og familiens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk/langvarig sykdom og funksjonsnedsettelse i et flerkulturelt perspektiv
  • kan kritisk vurdere konsekvenser som følge av sykehusinnleggelse, undersøkelser og behandling av barn, og alternativer til å bruke tvang
  • kan drøfte utviklingsteoretiske perspektiver på kommunikasjon og samhandling med barn i ulike aldere
  • kan drøfte familiesentrert omsorg og teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov
  • kan drøfte teori om mestring, mestringsstrategier og helsepedagogikk ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • kan drøfte psykisk helse, psykiske lidelser og sammenhengen mellom psykisk helse og sykdom hos barn og unge

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • kan vurdere og argumentere om faglig problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, barnets/omsorgspersoner/familiens situasjon både  tverrprofesjonelt, tverretatlig og med allmenheten
  • kan identifisere og vurdere komplikasjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan bruke prinsipper for smittevern for å forebygge infeksjoner i nyfødt- og barneavdelinger
  • kan bruke egnede metoder for å redusere barn og foreldres stress, smerte og ubehag i forbindelse med akutt og/eller kritisk sykdom og behandling
  • kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet, uavhengig av familiens ressurser, sosiale status, kultur og etniske bakgrunn
  • kan bruke kunnskapsbaserte metoder for å bygge tillit, skape trygghet og begrense bruk av tvang, særlig ved smertefulle/ubehagelige prosedyrer, undersøkelser og behandling
  • kan kommunisere og samhandle med barn i alle aldere, med utgangspunkt i kunnskap om barnets utviklingstrinn og egnede samtalemetoder
  • kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
  • kan anvende relevant kunnskap for å administrere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring til barn
  • kan ivareta det friske i barnet og fremme mestring, vekst og utviklingsmuligheter, samt opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • kan bruke relevante metoder og kunnskaper om habilitering og rehabilitering for å ivareta barn med langvarig sykdom og/eller funksjonsnedsettelse og deres familie
  • kan bruke relevante metoder for å hjelpe barn og deres familie til å håndtere situasjonen ved langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse og palliative forløp
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innen barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • identifisere og vurdere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
    • bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
    • planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og omsorgspersoners behov og ressurser
    • analysere teknologiens muligheter og begrensninger og anvende relevante metoder og medisinsk utstyr i overvåkning, behandling og dokumentasjon av barnesykepleien til akutt og/eller kritisk syke barn
    • anvende relevante og kunnskapsbaserte metoder for å håndtere respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling til syke barn, inkludert å utføre avansert hjerte-lungeredning til alle aldersgrupper
    • iverksette trygghetsskapende tiltak og forebygge bruk av tvang
    • samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnet tilstand
    • anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
    • sikrer kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan identifisere tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling og iverksette nødvendige tiltak

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å utvikle handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid og utføre barnesykepleie  i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan bruke lovverk, etisk teori og modeller til å drøfte etiske problemstillinger i barnesykepleien
  • kan kommunisere og samhandle med egen faggruppe og i det tverrfaglige teamet i behandling av akutt og kritisk syke og skadde barn i alle aldere
  • kan kritisk vurdere sammenhengen mellom sosiale vilkår, helse, sykdom og behandling hos barn og unge
  • kan drøfte hvordan minoritetstilhørighet, etnisitet og kultur kan påvirke møter med syke barn og deres familie
  • kan bruke relevante kunnskaper for å fremme holdninger som danner grunnlag for likeverdige helse- og omsorgstjenester for målgruppen i samfunnet
  • kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen
  • kan analysere, forholde seg kritisk til og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.

  • Selvvurdering og utfylt vurderingsskjema leveres til midtveis- og sluttvurdering.

  • Undervisning/veiledning til barn og deres omsorgspersoner.

  • Undervisning/veiledning til medstudenter og/eller annet helsepersonell.

  • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter:

    • Simulering

    • Refleksjonsgrupper

Vurdering og eksamen

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, vurderingskriterier, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått.

Sensorordning

Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet. 

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlappende med BARNPRA3/MBARNBPRA3.