EPN-V2

MASBAPRA21 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 2 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2026/2027
Course history
  • Introduction

    Studenten skal sikres tilstrekkelig variert erfaring med ulike problemstillinger innen behandling av akutt og kritisk syke og skadde premature, nyfødte, barn og ungdom.

    Praksisstudier gjennomføres ved avdelinger som tilbyr intensivbehandling til premature- og nyfødte barn og barn i alderen 0-18 år, kirurgisk barneavdeling/barneovervåkning, medisinsk barneavdeling/barneovervåkning, postoperativ avdeling eller poliklinikker.

    Studenten skal under veiledning ha hovedfokus på akutt og/eller kritisk syke barns behov. Studenten skal integrere sin medisinske kunnskap og sin forståelse for barn og omsorgspersoners opplevelser, problemer og behov. Studenten skal utvikle sin kompetanse i å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag. Dokumentasjon vil også være i fokus.

  • Required preliminary courses

    MASBAPRA10, Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan, gjøre rede for barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder
    • kan, under veiledning, drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling og forebygging av utviklingsskader
    • kan, under veiledning, drøfte barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
    • kan, under veiledning, drøfte ernæringens betydning for vekst, utvikling og sykdom
    • kan, under veiledning drøfte teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov
    • kan, under veiledning, drøfte sykdommer hos barn, behandling av disse, og eventuelle komplikasjoner knyttet til dette
    • kan, under veiledning, drøfte barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
    • kan, under veiledning, drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
    • kan, under veiledning, kritisk vurdere og tolke barn, foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom,
    • kan, under veiledning, drøfte utviklingsteoretiske perspektiver på kommunikasjon og samhandling med barn i ulike aldere
    • kan, under veiledning, fremme familiesentrert omsorg, i et flerkulturelt perspektiv

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan, under veiledning, identifisere og analysere komplikasjoner (f.eks. infeksjoner), traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
    • kan, med noe veiledning, utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
    • kan, med noe veiledning, bygge tillit, skape trygghet og begrense bruk av tvang,
    • kan, med noe veiledning, kartlegge, vurdere, forebygge og behandle barns smerte og ubehag
    • kan, under veiledning, ivareta det friske i barnet, fremme mestring, vekst, utvikling og opprettholde håp, livskvalitet og mening
    • kan, under veiledning identifisere og vurdere barnets generelle og spesielle behov
    • kan under veiledning, planlegge, prioritere og iverksette nødvendige tiltak for å opprettholde eller gjenopprette livsviktige funksjoner
    • kan, under veiledning, informere, veilede og undervise barn og omsorgspersoner
    • kan, med noe veiledning, administrere medisinskteknisk utstyr og vurdere digitale parameter opp mot kliniske funn

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan, under veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å utvikle handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
    • kan, under veiledning, analysere etiske problemstillinger innen barnesykepleien med utgangspunkt i lovverk, etisk teori og modeller
    • kan, under veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
    • kan handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • Teaching and learning methods

    Veiledede praksisstudier, selvstudier, ferdighetstrening, simulering og refleksjonsgrupper.

  • Course requirements

    For praksisstudier er det et krav om 90 % tilstedeværelse. Obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av praksis er:

    • Levere turnusplan og konkretisering av læringsutbyttet for emnet i løpet av første praksisuke.
    • Levere utfylt vurderingsskjema med selvvurdering senest to dager før midtveis- og sluttvurdering.
    • Deltakelse i simulering og refleksjonsgrupper

    Fravær fra obligatoriske aktiviteter kan medføre krav om innlevering av skriftlig arbeid som imøtekommer og tilfredsstiller krav til kunnskap og ferdigheter rettet mot definert tema.

  • Assessment

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet, kriterier for skikkethetsvurdering samt kriterier for ikke bestått praksis. For å kunne bestå praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ikke relevant.

  • Grading scale

    Bestått-Ikke bestått.

  • Examiners

    Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.

  • Overlapping courses

    5 studiepoeng overlapp med BARNPRA1/MBARNPRA1 Kliniske studier/Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 15 stp. 5 studiepoeng overlapp med BARNPRA2/MBARNPRA2 Kliniske studier/Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 20 stp.

    10 studiepoeng overlapp med BARNPRA10/MBARNPRA10 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 20 stp.

    10 studiepoeng overlapp med MASBAPRA20 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 25 stp