EPN-V2

MASBAPRA20 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 2
Studieprogram
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i barnesykepleie
Omfang
25.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Public health work is society's organized effort to maintain, improve and promote the population's health, both locally and globally. Interventions are directed towards factors that contribute to better health and factors that might represent a health risk. Public health work is concerned with reducing health inequalities through work on equity, accessibility and quality of services.

An increase in disease rates, long term conditions and lifestyle illnesses are expected in the future. This is a consequence of demographic changes and a result of people's health behaviour. Competence in inter-professional and inter-sectoral collaboration in both public and private sectors is crucial to meeting challenges.

ECTS-Distribution

Theory and method

  • Part I 0,5
  • Part II 1,0

Ethics

  • Part I 0,5

Governing

  • Part I 3,0
  • Part II 3,0

Communication

  • Part I 0,5

Health promotion & Preventative work

  • Part I 0,5
  • Part II 1,0

Sum

  • Part I 5,0
  • Part II 5,0

Forkunnskapskrav

Completion of the first and second academic year.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan, med noe veiledning, drøfte barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • kan, med noe veiledning, drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling og forebygging av utviklingsskader
  • kan, med noe veiledning, kritisk vurdere barns grunnleggende behov ved akutt og/eller kritisk sykdom, inkludert psykososiale og eksistensielle behov
  • kan, med noe veiledning, drøfte sykdommer og behandling hos barn, og eventuelle komplikasjoner som kan oppstå
  • kan, med noe veiledning, drøfte barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
  • kan, med noe veiledning, drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan, med noe veiledning, drøfte barn, foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
  • kan, med noe veiledning, drøfte utviklingsteoretiske perspektiver på kommunikasjon og samhandling med barn i ulike aldere
  • kan, med noe veiledning, analysere og forholde seg kritisk til familiesentrert omsorg og teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov
  • kan, med noe veiledning, drøfte teori om mestring, mestringsstrategier og helsepedagogikk ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • kan, med noe veiledning, kritisk vurdere bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling

Ferdigheter

Studenten

  • kan, med noe veiledning, analysere, forholde seg kritisk til og anvende teori og metoder i utøvelsen av barnesykepleie
  • kan, med noe veiledning, argumentere faglig med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser, situasjon og rettigheter
  • kan, med noe veiledning, evaluere komplikasjoner (f. eks. infeksjoner), traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan, med noe veiledning, utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
  • kan, med noe veiledning, analysere og tolke barn, foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
  • kan, med noe veiledning, bruke kunnskapsbaserte metoder for å bygge tillit, skape trygghet og begrense bruk av tvang, særlig ved smertefulle/ubehagelige prosedyrer, undersøkelser og behandling
  • kan, med noe veiledning, tolke barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
  • kan, med noe veiledning, bruke metoder for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barns smerte og ubehag
  • kan, med noe veiledning, ivareta det friske i barnet, fremme mestring, vekst, utvikling og opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning innen barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • identifisere og vurdere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
    • bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
    • planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og foreldres behov og ressurser
    • drøfte bruk av kliniske vurderingsverktøy og undersøkelses- og behandlingsmetoder
    • anvende avansert medisinsk utstyr i tråd med lover, forskrifter og gjeldende prosedyrer
    • iverksette trygghetsskapende tiltak og forebygge bruk av tvang
    • samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
    • informere, veilede og underviserbarn og omsorgspersoner fra ulike kulturer
    • sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan, med noe veiledning, identifisere tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, med noe veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å utvikle handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan, med noe veiledning, analysere etiske problemstillinger innen barnesykepleien med utgangspunkt i lovverk, etisk teori og modeller
  • kan, med noe veiledning, bidra i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • reflekterer over og vurderer egne handlinger, deltar i veiledning og evaluerer og kvalitetssikrer eget arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

The learning and teaching approach consists of group work supported by lectures, workshops and self-studies. Groups, consisting of approximately 5 students, focus on assignments facilitated by tutors. Every group member contributes to the creation and presentation of all assignments. Part I includes two assignments while part II has one assignment. See the teaching plan for further details.

All parts of the course have a focus on interactivity in promoting knowledge exchange and on inter-professional collaborative dialogue, enhancing self-awareness in the professional role. The students will gain practice in decision-making and problem-solving, related to client-centered and evidence-based practice.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

Group assignments, part I:

  • submit a written interactive lecture in English, including an oral presentation of the lecture in English, max 20 minutes
  • submit a written innovation/business plan in English, max 350 words, including an oral presentation of the plan in English, approx. 2 minutes

Group assignment, part II:

  • submit a written project plan in English, max 1500 words, including an oral presentation of the plan in English, max 15 minutes

All group assignments must be published on the course web site in Canvas. The assignments must be signed electronically by all members of the group.

Vurdering og eksamen

The student may choose English or Norwegian as examination language. The work requirements must be fulfilled before the student can take the exam.

Examination content: The learning outcomes

Examination form: Individual oral exam, max 20 min.

Hjelpemidler ved eksamen

No exam aids permitted.

Vurderingsuttrykk

ECTS grading A - F

Sensorordning

Two examiners evaluate all students. One examiner is external on 10 % of the students.

Emneoverlapp

5 studiepoeng overlappende med BARNPRA1/MBANPRA1 og 20 studiepoeng overlappende med BARNPRA2/MBARNPRA2.

10 studiepoeng overlappende med BARNPRA10/MBARNPRA10 og 15 studiepoeng overlappende med BARNPRA20/MBARNPRA20.