EPN-V2

MASBAPRA10 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 1
Studieprogram
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i barnesykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten kan ha med et bilde og inntil to A-4 sider med stikkord/tankekart.

Forkunnskapskrav

Gradert skala: A - F.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan, under veiledning, drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
  • kan, under veiledning, drøfte barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
  • kan, under veiledning, drøfte sykdommer hos barn, behandling av disse og eventuelt komplikasjoner knyttet til dette
  • kan, under veiledning, kritisk vurdere og tolke barns, foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
  • kan, under veiledning, argumentere med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser, situasjon og rettigheter
  • kan, under veiledning, identifisere og analysere komplikasjoner (inkl. infeksjoner), traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan, under veiledning, utøve barnesykepleie med respekt for barn og omsorgspersoners integritet, autonomi og verdighet
  • kan, under veiledning, anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre smerte og ubehag
  • kan, under veiledning, identifisere og ivareta det friske i barnet, fremme mestring, vekst og utvikling, samt opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning innen barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • identifisere og analysere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
    • planlegge, prioritere og iverksette nødvendige tiltak for å opprettholde eller gjenopprette livsviktige funksjoner
    • anvende avansert medisinsk utstyr i tråd med lover, forskrifter og gjeldende prosedyrer
    • iverksette trygghetsskapende tiltak og forebygge bruk av tvang
    • samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
    • informere, veilede og undervise barn og omsorgspersoner
    • anvende relevante digitale verktøy i yrkesutøvelsen
    • bidra til kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, under veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å utvikle handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan, under veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, under veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
  • kan, under veiledning, handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan reflekterer over egne handlinger, deltar i veiledning og evaluerer egen praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet § 7-1 andre ledd og OsloMets Retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer kap. 3.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Ledelse og veiledning i barnehagen som understøtter arbeidet med natur, helse og bevegelse
  • Yrkesetikk knyttet til arbeidet med natur, helse og bevegelse
  • Aktuelle offentlige styringsdokumenter
  • Mangfold i naturen; sammenheng og variasjon av biotoper og nøkkelarter
  • Fysiske fenomener og eksperimentell lek
  • Barns kroppslige lek og bevegelsesutvikling
  • Utemiljøer som stimulerer barn til bevegelse, nysgjerrighet og undring
  • Friluftsliv i et flerkulturelt og historisk perspektiv
  • Presentasjons-, formidlings- og dokumentasjonsmåter innen natur, helse og bevegelse

Vurdering og eksamen

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet samt kriterier for skikkethetsvurdering. For å kunne bestå praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått.

Sensorordning

Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlappende med BARNPRA1/BARNPRA10 og MBARNPRA1/MBARNPRA10.