EPN-V2

MASBAPRA10 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 1 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1
Study programme
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Paediatric Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Language of instruction: Norwegian

This course focuses on the work of public health nurses at the population, group and individual level, using knowledge-based practice as its point of departure. The students will further develop their skills in planning, implementing and assessing adapted cooperation with service users at different levels. Interdisciplinary and inter-professional cooperation also form part of the course. The practical studies takes place over 11 weeks, one of which comprises teaching activities at the university and 10 of which are supervised practical training in a municipality or district. Practical training takes place in relevant arenas, at children’s health clinics, in the school health service and at young people’s clinics. The practical training periods are distributed over two semesters - four weeks in the second semester and six weeks in the third semester.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the Master’s Degree Programme in Health Sciences - Specialisation in Public Health Nursing.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
  • kan drøfte barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
  • kan drøfte sykdommer hos barn, behandling av disse og eventuelt komplikasjoner knyttet til dette
  • kan kritisk vurdere og tolke barns, foreldres og søskens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
  • kan, under veiledning, anvende barnesykepleiefaget med respekt for barn og omsorgspersoners integritet, autonomi og verdighet
  • kan argumentere med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
  • kan, under veiledning, identifisere og belyse komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan, under veiledning, anvende praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • arbeider kunnskapsbasert og identifiserer barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
    • prioriterer og iverksetter nødvendige tiltak for å opprettholde eller gjenopprette livsviktige funksjoner
    • anvender kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
    • identifiserer og ivaretar det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening
    • anvender avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
    • anvender avansert kunnskap om lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
    • samarbeider med og benytter omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
    • informerer, veileder og underviser barn og omsorgspersoner
    • bidrar til kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, under veiledning, lede arbeid i egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
  • kan, under veiledning, analysere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan delta i veiledning og reflektere over egne handlinger

Teaching and learning methods

The course will use varied, student-active work methods. Work and teaching methods comprise supervised practical studies with adapted learning situations. Other teaching methods used are lectures, oral and written assignments (individually or in groups), seminars, skills training and self-study.

Course requirements

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Selvvurdering og utfylt vurderingsskjema leveres til midtveis- og sluttvurdering.
  • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter:

    • Simulering
    • Refleksjonsgrupper

Assessment

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, vurderingskriterier og studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Permitted exam materials and equipment

Not relevant.

Grading scale

Pass/fail.

An attendance requirement applies to practical studies. Students whose absence exceeds 10% will fail the course.

Examiners

During the second period of practical studies, the student and the practical study supervisor will carry out a midway and final assessment. The lecturer from the university normally participates in the midway assessment and otherwise as necessary. If a student is at risk of failing the course, he/she must be notified at least three weeks before the final practical study period. The final decision on a pass or fail grade is made by the university.

Overlapping courses

100 % overlap with HELPRA1 Clinical Studies for students graduated in 2016-2020.