Studieinfo emne MASBAPRA10 2022 HØST
MASBAPRA10 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 1
- Studieprogram
-
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i barnesykepleie
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST
2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal sikres tilstrekkelig variert erfaring med ulike problemstillinger innen behandling av akutt og kritisk syke og skadde premature, nyfødte, barn og ungdom. Ferdighetstrening og simulering skal komme i tillegg til praksisstudiene. Praksisstudier gjennomføres ved avdelinger som tilbyr intensivbehandling til premature- og nyfødte barn og barn i alderen 0-18 år, kirurgisk barneavdeling/barneovervåkning, medisinsk barneavdeling/barneovervåkning, postoperativ avdeling eller poliklinikker.
Praksisstudiene organiseres slik at studenten hovedsakelig har fokus på systematisk observasjon og overvåkning av akutt og/eller kritisk syke barn, ivaretakelse av deres grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander og forebyggelse av komplikasjoner som følge av sykdom og behandling. I tillegg vektlegges kommunikasjon og samarbeid med barn og omsorgspersoner.
Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
- kan drøfte barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
- kan drøfte sykdommer hos barn, behandling av disse og eventuelt komplikasjoner knyttet til dette
- kan kritisk vurdere og tolke barns, foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
- kan, under veiledning, anvende barnesykepleiefaget med respekt for barn og omsorgspersoners integritet, autonomi og verdighet
- kan argumentere med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
- kan, under veiledning, identifisere og belyse komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
- kan, under veiledning, anvende praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- arbeider kunnskapsbasert og identifiserer barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
- prioriterer og iverksetter nødvendige tiltak for å opprettholde eller gjenopprette livsviktige funksjoner
- anvender kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
- identifiserer og ivaretar det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening
- anvender avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
- anvender avansert kunnskap om lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
- samarbeider med og benytter omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
- informerer, veileder og underviser barn og omsorgspersoner
- bidrar til kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan, under veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan, under veiledning, lede arbeid i egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
- kan, under veiledning, analysere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan delta i veiledning og reflektere over egne handlinger
Arbeids- og undervisningsformer
Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
-
Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
-
Selvvurdering og utfylt vurderingsskjema leveres til midtveis- og sluttvurdering.
-
Deltakelse i obligatoriske aktiviteter:
-
Simulering
-
Refleksjonsgrupper
-
Vurdering og eksamen
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, vurderingskriterier og studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
Sensorordning
Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlappende med BARNPRA1/BARNPRA10 og MBARNPRA1/MBARNPRA10.