Programplaner og emneplaner - Student
MASBAPRA10 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1
- Study programme
-
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Paediatric Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal sikres tilstrekkelig variert erfaring med ulike problemstillinger innen behandling av akutt og kritisk syke og skadde premature, nyfødte, barn og ungdom. Ferdighetstrening og simulering skal komme i tillegg til praksisstudiene. Praksisstudier gjennomføres ved avdelinger som tilbyr intensivbehandling til premature- og nyfødte barn og barn i alderen 0-18 år, kirurgisk barneavdeling/barneovervåkning, medisinsk barneavdeling/barneovervåkning, postoperativ avdeling eller poliklinikker.
Praksisstudiene organiseres slik at studenten hovedsakelig har fokus på systematisk observasjon og overvåkning av akutt og/eller kritisk syke barn, ivaretakelse av deres grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander og forebyggelse av komplikasjoner som følge av sykdom og behandling. I tillegg vektlegges kommunikasjon og samarbeid med barn og omsorgspersoner.
Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
- kan drøfte barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
- kan drøfte sykdommer hos barn, behandling av disse og eventuelt komplikasjoner knyttet til dette
- kan kritisk vurdere og tolke barns, foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
- kan, under veiledning, anvende barnesykepleiefaget med respekt for barn og omsorgspersoners integritet, autonomi og verdighet
- kan argumentere med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
- kan, under veiledning, identifisere og belyse komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
- kan, under veiledning, anvende praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- arbeider kunnskapsbasert og identifiserer barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
- prioriterer og iverksetter nødvendige tiltak for å opprettholde eller gjenopprette livsviktige funksjoner
- anvender kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
- identifiserer og ivaretar det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening
- anvender avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
- anvender avansert kunnskap om lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
- samarbeider med og benytter omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
- informerer, veileder og underviser barn og omsorgspersoner
- bidrar til kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan, under veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan, under veiledning, lede arbeid i egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
- kan, under veiledning, analysere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan delta i veiledning og reflektere over egne handlinger
Teaching and learning methods
Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.
Course requirements
Fullført yrkesfaglærerutdanning eller praktisk pedagogikk for yrkesfag og minimum to års relevant yrkespraksis, samt ansettelse i yrkesfaglig videregående skole.
Assessment
Kandidaten skal etter fullført praksislærerutdanning for yrkesfaglærere ha følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse
Kunnskap
Kandidaten
- har solid kunnskap om yrkesfaglærerstudenters helhetlig utdanning- og læreprosesser og lærerstudentrolle
- har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, refleksjon og analytisk og kritisk tenkning
- har bred kunnskap om praksisopplæring som en integrert og likeverdig del i lærerutdanningen
- har kunnskap om etiske perspektiver og forpliktelse i praksislærerrollen, og i kvalifisering som yrkesfaglærer
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for praksislærerrollen og lærerutdanning og kan oppdatere sin kompetanse innenfor fagområdet
Ferdigheter
Kandidaten
- kan observere og vurdere studenter i praksis utfra en helhetlig profesjons- og yrkesfaglig forståelse
- kan planlegge, gjennomføre, kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser
- kan velge ut og anvende ulike tilnærminger i veiledning tilpasset ulike arenaer
- kan vurdere og legge til rette for studentens progresjon slik at de kan mestre det mangfold av oppgaver de vil møte som yrkesfaglærere
- kan kritisk analysere og begrunne egen praksis som praksislærere både teoretisk, erfaringsbasert og etisk
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan reflektere over sin identitet som lærerutdanner og dens betydning for studentenes profesjonelle læring og utvikling
- kan analysere og tilrettelegge for koherens og samarbeid mellom lærerutdanning, og praksisfeltet
- kan forstå betydning av yrkesfagets særpreg i veiledning av studentene
- kan reflektere over veilederrollen og forstå makt i et etisk perspektiv
Permitted exam materials and equipment
Studiet er delt i tre obligatoriske emner på fem studiepoeng hver med en avsluttende eksamen etter hvert emne. Det anbefales at studiet gjennomføres i kronologisk rekkefølge.
- Emne 1: Praksislærers rolle og arbeidsoppgaver samt identitet som lærerutdanner (5 studiepoeng)
- Emne 2: Veiledningsstrategier, refleksjon og yrkesdidaktikk (5 studiepoeng)
- Emne 3: Vurdering av studentens helhetlige kompetanse og skikkethet (5 studiepoeng)
For utfyllende informasjon om hvert emne, se den enkelte emneplan.
Grading scale
I løpet av studiet skal studentene utvikle sin kompetanse som praksislærer ved å arbeide selvstendig med det faglige innholdet som er tilgjengelig i universitetets digitale læringsplattform. Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.
Det legges opp til nettmøter, samt regelmessig veiledning og oppfølging for studentene av faglærer.
For å sikre studentens progresjon skal emne 1 gjennomføres og avsluttes i løpet av første semester. Emne 2 startes opp sistedel av første semester og avsluttes tidlig i midten av andre semester. Emne 3 startes opp midten av andre semester og avsluttes i slutten av andre semester.
Examiners
Det blir lagt til rette for å inkludere internasjonale perspektiver i studiet ved bl.a. å gi studentene innsikt i internasjonale perspektiver om praksislærerrollen og bruk av engelskspråklig litteratur
Overlapping courses
I løpet av studiet skal studentene dokumentere ulike arbeidskrav. Hensikten med arbeidskravene er å utvikle studentenes evne til å reflektere over praksislærerrollen samt over sentrale problemstillinger som er relevante.
I alle arbeidskrav skal det henvises til litteratur og forskningsartikler.
Arbeidskrav skal være levert innen fastsatte frister. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle emneansvarlig.
Arbeidskrav vurderes til” Godkjent” eller” Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen” Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse 14 dager etter at resultatet er gjort kjent for studenten. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Arbeidskravene må være vurdert til godkjent senest to uker før eksamen for at studentene kan avlegge eksamen.
Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.