Programplaner og emneplaner - Student
MASBA5100 Barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Paediatric Nursing
- Studieprogram
-
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i barnesykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Forelesninger og selvstudier.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om skolens formål og demokratiske mandat
- har kunnskap om skolens betyding lokalt og i en globalisert verden
- har kunnskap om krav og forventninger til lærerrollen
- har kunnskap elevens rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp som er aktuelle for elevene
- har brei kunnskap om hvordan kompetanse i samhandling og grunnleggande ferdigheter kan bidra til å øke læringen til elevene
- har brei kunnskap om læring, motivasjon og læringsstrategier tilpasset elevene
- har kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling
- har kunnskap om dagens skole i lys av religiøst mangfold, norsk livssynshistorie og tema som kristendom, sekularisering og pluralisme
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte hvordan menneskerettigheter og barns rettigheter er aktuelle i ulike skolesituasjoner
- kan reflektere over skolens normative grunnlag i lys av religiøst- og livssynsmessig mangfold
- kan reflektere over og drøfte skolens betydning lokalt og i en globalisert verden
- kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra observasjonen
- kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om læring og undervisning
- kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
- kan fra tidlig i studiet anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av FoU-prosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om og kan drøfte pedagogiske og didaktiske muligheter og utfordringer i lys av skolens samfunnsmandat
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
- kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling
Læringsutbytte
Se fagplanen og programplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Læreplan og opplæringslov.
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven som utføres i gruppe på 2- 3 studenter i henhold til retningslinje for prosjektbeskrivelse til masteroppgave.
Studenter som velger å lage en litteraturstudie i prosjektbeskrivelsen, og planlegger å bruke denne videre i masteroppgaven, må være minimum 2 studenter som skriver oppgaven sammen, på grunn av metodekrav.
Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.
Omfang: 5000 ord (+/- 20 %).
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Vurderingsuttrykk
Ingen.
Sensorordning
Emne 1 består av følgende temaer medundertemaer:
Tema 1: Lærerrollen
- sentrale læreroppgaver
- læreridentitet
- profesjonelle samtaler
- observasjon i klasserommet
Tema 2: Didaktikk
- lærerplanen
- planlegging av undervisning
- klasseledelse og læringsmiljø
Tema 3: Skolens samfunnsmandat
- demokratisk kompetanse
- elevens rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Tema 4: Elevens utvikling og læring
- teorier om læring og utvikling
- grunnleggende ferdigheter
- læringsstrategier
- motivasjon og mestring
Tema 5: Livssynsmangfold
- sentrale religioner og livssyn i Norge
- norsk livssynshistorie
Emneoverlapp
Alle besvarelser vurderes av én sensor. For å oppfylle krav til ekstern vurdering må minimum 10 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.