EPN-V2

MASBA5100 Barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder Emneplan

Engelsk emnenavn
Paediatric Nursing
Studieprogram
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i barnesykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Forelesninger og selvstudier.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om skolens formål og demokratiske mandat
  • har kunnskap om skolens betyding lokalt og i en globalisert verden
  • har kunnskap om krav og forventninger til lærerrollen
  • har kunnskap elevens rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp som er aktuelle for elevene
  • har brei kunnskap om hvordan kompetanse i samhandling og grunnleggande ferdigheter kan bidra til å øke læringen til elevene
  • har brei kunnskap om læring, motivasjon og læringsstrategier tilpasset elevene
  • har kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling
  • har kunnskap om dagens skole i lys av religiøst mangfold, norsk livssynshistorie og tema som kristendom, sekularisering og pluralisme

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte hvordan menneskerettigheter og barns rettigheter er aktuelle i ulike skolesituasjoner
  • kan reflektere over skolens normative grunnlag i lys av religiøst- og livssynsmessig mangfold
  • kan reflektere over og drøfte skolens betydning lokalt og i en globalisert verden
  • kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra observasjonen
  • kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om læring og undervisning
  • kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
  • kan fra tidlig i studiet anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av FoU-prosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om og kan drøfte pedagogiske og didaktiske muligheter og utfordringer i lys av skolens samfunnsmandat
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
  • kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling

Læringsutbytte

Se fagplanen og programplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Læreplan og opplæringslov.

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven som utføres i gruppe på 2- 3 studenter i henhold til retningslinje for prosjektbeskrivelse til masteroppgave.

Studenter som velger å lage en litteraturstudie i prosjektbeskrivelsen, og planlegger å bruke denne videre i masteroppgaven, må være minimum 2 studenter som skriver oppgaven sammen, på grunn av metodekrav.

Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.

Omfang: 5000 ord (+/- 20 %).

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Vurderingsuttrykk

Ingen.

Sensorordning

Emne 1 består av følgende temaer medundertemaer:

Tema 1: Lærerrollen

  • sentrale læreroppgaver
  • læreridentitet
  • profesjonelle samtaler
  • observasjon i klasserommet

Tema 2: Didaktikk

  • lærerplanen
  • planlegging av undervisning
  • klasseledelse og læringsmiljø

Tema 3: Skolens samfunnsmandat

  • demokratisk kompetanse
  • elevens rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

Tema 4: Elevens utvikling og læring

  • teorier om læring og utvikling
  • grunnleggende ferdigheter
  • læringsstrategier
  • motivasjon og mestring

Tema 5: Livssynsmangfold

  • sentrale religioner og livssyn i Norge
  • norsk livssynshistorie

Emneoverlapp

Alle besvarelser vurderes av én sensor. For å oppfylle krav til ekstern vurdering må minimum 10 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.