Programplaner og emneplaner - Student
MASBA5100 Barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Paediatric Nursing
- Studieprogram
-
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i barnesykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
MASBAPRA10 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp. og MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 10 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder i helsefremmende, forebyggende, behandlende, undervisende, rehabiliterende og lindrende perspektiver
- kan analysere akutt/kritisk syke tilstander hos barn og unge
- kan analysere foreldre-barn tilknytning
- kan analysere forsvarsmekanismer, stress, mestringsstrategier, og følger av sykdom og sykehusinnleggelse for barnet og familien
- kan drøfte helhetlige pasientforløp som gir trygge, virkningsfulle og samordnede tjenester med god ressursutnyttelse på tvers av tjenestesteder og nivåer
- kan drøfte barns og foreldres juridiske posisjon og rettigheter i kontakt med helsetjenesten
- kan kritisk vurdere sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og design for gjennomføring av forsknings- og kvalitetsutviklingsprosjekter
- kan dokumentere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre barnesykepleien
- kan vurdere relevant forskning og kvalitetsarbeid knyttet til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- kan analysere modeller, risikovurdering og verktøy for vurdering av pasientsikkerhet og kvalitet
- kan vurdere organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer som påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten
- kan vurdere spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres
- kan drøfte og kritisk vurdere bruken av digitale helsetjenester, informasjons- og velferdsteknologi
- kan kritisk vurdere faglig ledelse, organisering, ressursbruk, prioriteringer og bærekraft
- kan analysere metoder innen veiledning og undervisning av studenter og kollegaer
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og anvende relevante teorier og metoder for kommunikasjon, tilrettelegging av tilknytning, samspill, involvering og samhandling med syke barn og deres familie med utgangspunkt i barnets tilstand, alder og utviklingstrinn
- kan anvende relevante metoder i omsorg og respekt for barn og deres families integritet, autonomi, medbestemmelse og verdighet
- kan anvende pedagogiske prinsipper og relevante metoder til å informere, veilede og undervise syke barn og deres familie, samt studenter og kollegaer samt lede faglig utviling av barnesykepleiefaget
- kan anvende relevante metoder for å tilrettelegge for læring, lek og samvær med venner tilpasset syke barns tilstand og behov
- kan analysere ulike former for stress, krise og mestringsmekanismer og anvende avanserte kunnskaper for å ivareta syke barn og deres familie
- kan evaluere selvstendige kliniske vurderinger og beslutninger, og iverksette relevante barnesykepleiefaglige tiltak
- kan anvende relevante metoder for å selvstendig vurdere målgruppens behov og iverksette tiltak i forbindelse med sykdomsforløpet
- kan analysere og anvende relevante teorier og metoder ved svikt i barns grunnleggende behov
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet
- kan anvende digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
- kan selvstendig planlegge, administrere, lede og utøve barnesykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
- kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring for å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet
- kan bidra til faglig forsvarlig helse- og omsorgstjeneste, kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle relevante kunnskaper og har kompetanse som kan fremme holdninger og danne grunnlag for likeverdige helse- og omsorgstjenester for alle barn og familier i samfunnet
- kan formidle og implementere relevante kunnskaper og ferdigheter til å etablere og vedlikeholde et miljø i avdelingen hvor det syke barnet, deres familie og personale opplever trygghet og trivsel
- kan bidra med relevante metoder for å bygge tillit og formidle trygghet hos barn og unngå tvang, ved smertefulle/ubehagelige prosedyrer, undersøkelser og behandling
- kan presentere relevante kunnskaper og ferdigheter for å lede, planlegge og koordinere behandlingsforløp
- kan bidra med kunnskaper og ferdigheter på nye områder og lede faglig utvikling av barnesykepleierfaget
- kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å reflektere kritisk over teknologiens muligheter, begrensninger og juridiske rammer
- kan formidle en sammenheng mellom ansvaret for å utøve barnesykepleie, lede eget fag og arbeide i team
- kan formidle flerkulturell kompetanse
- kan drøfte etiske teorier, argumentasjon og beslutningsteori
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.
- Gruppeoppgave: Barnesykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta akutt og/eller kritisk syke barn.
- Studentene utarbeider problemstilling selv.
- Utføres i gruppe på 3-5 studenter.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
- Studentene får skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
- Individuell oppgave: Barnesykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta premature barns grunnleggende behov.
- Studentene utarbeider problemstilling selv med utgangspunkt i en pasientsituasjon der barnet har en gestasjonsalder
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Studenten får skriftlig tilbakemelding fra medstudent og skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven som utføres i gruppe på 2- 3 studenter i henhold til retningslinje for prosjektbeskrivelse til masteroppgave.
Studenter som velger å lage en litteraturstudie i prosjektbeskrivelsen, og planlegger å bruke denne videre i masteroppgaven, må være minimum 2 studenter som skriver oppgaven sammen, på grunn av metodekrav.
Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.
Omfang: 5000 ord (+/- 20 %).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlappende med BARN6100/MBARN5100.