Programplaner og emneplaner - Student
MASBA5100 Barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Paediatric Nursing
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
-
Innledning
I dette emnet skal studenten oppnå kunnskap innenfor barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder til barn som fødes for tidlig, barn som har medfødte misdannelser, barn med kroniske sykdommer og til akutt og/eller kritisk syke barn og unge, som alle befinner seg i en sårbar, kritisk og mulig livstruende fase av livet. Barnesykepleierens ansvar omfatter også barnas omsorgspersoner og søsken. Denne kunnskapen skal danne grunnlaget for å kunne utføre ulike medisinske forordninger og tekniske prosedyrer, samtidig som studenten har oppmerksomheten rettet mot pasientens og omsorgspersonenes generelle og spesielle behov, og deres opplevelser og reaksjon på sykdom, behandling og høyteknologiske omgivelser. Kunnskapen skal gjøre studenten i stand til å handle raskt, etisk og faglig forsvarlig i akutte situasjoner.
Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven ligger i dette emnet.
I dette emnet utgjør selvvalgt pensum til sammen 1000 sider.
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
MASBAPRA10 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp. og MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 10 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder i helsefremmende, forebyggende, behandlende, undervisende, rehabiliterende og lindrende perspektiver
- kan analysere akutt/kritisk syke tilstander hos barn og unge
- kan analysere foreldre-barn tilknytning
- kan analysere forsvarsmekanismer, stress, mestringsstrategier, og følger av sykdom og sykehusinnleggelse for barnet og familien
- kan drøfte helhetlige pasientforløp som gir trygge, virkningsfulle og samordnede tjenester med god ressursutnyttelse på tvers av tjenestesteder og nivåer
- kan drøfte barns og foreldres juridiske posisjon og rettigheter i kontakt med helsetjenesten
- kan kritisk vurdere sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og design for gjennomføring av forsknings- og kvalitetsutviklingsprosjekter
- kan dokumentere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre barnesykepleien
- kan vurdere relevant forskning og kvalitetsarbeid knyttet til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- kan analysere modeller, risikovurdering og verktøy for vurdering av pasientsikkerhet og kvalitet
- kan vurdere organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer som påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten
- kan vurdere spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres
- kan drøfte og kritisk vurdere bruken av digitale helsetjenester, informasjons- og velferdsteknologi
- kan kritisk vurdere faglig ledelse, organisering, ressursbruk, prioriteringer og bærekraft
- kan analysere metoder innen veiledning og undervisning av studenter og kollegaer
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og anvende relevante teorier og metoder for kommunikasjon, tilrettelegging av tilknytning, samspill, involvering og samhandling med syke barn og deres familie med utgangspunkt i barnets tilstand, alder og utviklingstrinn
- kan anvende relevante metoder i omsorg og respekt for barn og deres families integritet, autonomi, medbestemmelse og verdighet
- kan anvende pedagogiske prinsipper og relevante metoder til å informere, veilede og undervise syke barn og deres familie, samt studenter og kollegaer samt lede faglig utviling av barnesykepleiefaget
- kan anvende relevante metoder for å tilrettelegge for læring, lek og samvær med venner tilpasset syke barns tilstand og behov
- kan analysere ulike former for stress, krise og mestringsmekanismer og anvende avanserte kunnskaper for å ivareta syke barn og deres familie
- kan evaluere selvstendige kliniske vurderinger og beslutninger, og iverksette relevante barnesykepleiefaglige tiltak
- kan anvende relevante metoder for å selvstendig vurdere målgruppens behov og iverksette tiltak i forbindelse med sykdomsforløpet
- kan analysere og anvende relevante teorier og metoder ved svikt i barns grunnleggende behov
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet
- kan anvende digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
- kan selvstendig planlegge, administrere, lede og utøve barnesykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
- kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring for å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet
- kan bidra til faglig forsvarlig helse- og omsorgstjeneste, kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle relevante kunnskaper og har kompetanse som kan fremme holdninger og danne grunnlag for likeverdige helse- og omsorgstjenester for alle barn og familier i samfunnet
- kan formidle og implementere relevante kunnskaper og ferdigheter til å etablere og vedlikeholde et miljø i avdelingen hvor det syke barnet, deres familie og personale opplever trygghet og trivsel
- kan bidra med relevante metoder for å bygge tillit og formidle trygghet hos barn og unngå tvang, ved smertefulle/ubehagelige prosedyrer, undersøkelser og behandling
- kan presentere relevante kunnskaper og ferdigheter for å lede, planlegge og koordinere behandlingsforløp
- kan bidra med kunnskaper og ferdigheter på nye områder og lede faglig utvikling av barnesykepleierfaget
- kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å reflektere kritisk over teknologiens muligheter, begrensninger og juridiske rammer
- kan formidle en sammenheng mellom ansvaret for å utøve barnesykepleie, lede eget fag og arbeide i team
- kan formidle flerkulturell kompetanse
- kan drøfte etiske teorier, argumentasjon og beslutningsteori
-
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.
- Gruppeoppgave: Barnesykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta akutt og/eller kritisk syke barn.
- Studentene utarbeider problemstilling selv.
- Utføres i gruppe på 3-5 studenter.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
- Studentene får skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
- Individuell oppgave: Barnesykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta premature barns grunnleggende behov.
- Studentene utarbeider problemstilling selv med utgangspunkt i en pasientsituasjon der barnet har en gestasjonsalder
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Studenten får skriftlig tilbakemelding fra medstudent og skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
-
Vurdering og eksamen
Emnet omhandler kunnskap og ferdigheter som studenten trenger for å utøve forsvarlig operasjonssykepleie til akutt og/eller kritisk syke operasjonspasienter. Operasjonspasienter er ofte i en sårbar og noen ganger i en livstruende fase. Operasjonssykepleiere må identifisere og forstå pasientenes reaksjoner og behov, og vurdere relevante forebyggende, lindrende, behandlende og rehabiliterende tiltak i elektive og akutte situasjoner. Dette krever avansert kunnskap innen infeksjonsforebygging, leiring og medisinsk utstyr. Studenten skal sikre profesjonsutøvelsen i den sterilt utøvende og den koordinerende funksjon, herunder yte personsentrert operasjonssykepleie. Emnet skal gi studentene forståelse for hvordan organisatoriske, økonomiske, etiske og juridiske rammer påvirker operasjonsavdelingen og arbeidsmiljøet, og se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve operasjonssykepleie, faglig ledelse og organisering av det tverrprofesjonelle teamet. Operasjonssykepleiere skal anvende kunnskapsbasert tilnærming i direkte pasientkontakt, undervisning og kvalitetsforbedringsarbeid.
Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven ligger i dette emnet.
I dette emnet utgjør selvvalgt pensum til sammen 1000 sider.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Opptak til studiet.
MASOPPRA10 Praksisstudier i operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp. og MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 10 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.
-
Vurderingsuttrykk
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan analysere operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- kan analysere operasjonssykepleiens profesjonelle identitetsdannelse, egenart, fagområdes historie, tradisjon og plass i samfunnet
- kan analysere operasjonssykepleierens og helse- og omsorgstjenestens organisering, etiske og juridiske rammer
- kan drøfte personsentrert operasjonssykepleie, herunder kunnskap om operasjonspasienten, pårørende og helsepersonells vanligste stressreaksjoner, mestringsstrategier og erfaringer ved sykdom og aktuelle etiske dilemmaer
- kan kritisk vurdere pasientens og pårørendes psykososiale behov og helsekompetanse i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv
- kan drøfte relevante kommunikasjonsmetoder og samhandling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå i operasjonsavdelingen, samt drøfte hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonelt samarbeid
- kan kritisk vurdere teknologiens muligheter og begrensninger ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling knyttet til personsentrert operasjonssykepleie i det høyteknologiske miljøet
- kan analysere ikke-tekniske ferdigheter; situasjonsforståelse, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid
- kan kritisk vurdere risikofaktorer for og forebygging av komplikasjoner som følge av kirurgisk undersøkelse og behandling perioperativt
- kan vurdere risikofylte overganger i det perioperative forløpet
- Kan drøfte pre- og postoperativ sykepleie relatert til kirurgi og operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområde
- kan drøfte operasjonssykepleierens rolle ved beredskaps- og krisehåndtering ved større ulykker, pandemi, terror og i krigs- og katastrofeområder
- kan kritisk vurdere pasientsikkerhet, pasientsikkerhetskultur, kontrollrutiner og kvalitetskontroll- og forbedringsarbeid relatert til operasjonssykepleie
- kan drøfte kunnskapsbasert praksis innen operasjonssykepleie
- kan drøfte relevante undervisnings- og veiledningsmetoder
- kan drøfte ledelse av operasjonssykepleie og operasjonsavdelingens organisering, oppbygging og endringsprosesser i tverrprofesjonelle tjenester
- kan vurdere ressursbruk, prioriteringer og bærekraft i operasjonsavdelingen
- kan vurdere verktøy og metoder for innovasjonsprosesser, implementering av ny kunnskap og teknologi, og metoder for å kunne utføre kvalitetsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie
- kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
- kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
- kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
- kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av operasjonssykepleie
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan kommunisere og fremme operasjonssykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
- kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
- kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av operasjonssykepleie
- kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
- kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
- kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp innen operasjonssykepleie
-
Sensorordning
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.
- Individuell oppgave: Smittevern og infeksjonsforebygging
- Studentene utarbeider problemstilling selv.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen, med minimum to relevante forskningsartikler.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
- Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
- Gruppeoppgave: Pasientsikkerhet og forebygging av pasientskade
- Studentene utarbeider problemstilling selv.
- Oppgavene utføres i gruppe på 2-3 studenter.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
- Selvvalgt pensum skal tilknyttes oppgaven, med minimum to relevante forskningsartikler.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
- Studentene får muntlig og skriftlig tilbakemelding fra medstudenter, og muntlig fra faglærer ved presentasjon av arbeidskravet på seminar.
-
Emneoverlapp
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.