Programplaner og emneplaner - Student
MASANPRA30 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies in Nurse Anaesthesia, Level 3
- Studieprogram
-
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i anestesisykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal gjennomføre veiledede praksisstudier. Studiene organiseres slik at studenten har hovedfokus på anestesi til pasienter klassifisert i ASA-gruppe 3 og 4 og kompliserte inngrep/situasjoner.Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av anestesisykepleie, både i elektive og mer akutte og komplekse situasjoner. Studenten skal selvstendig ivareta anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ha handlingskompetanse i anestesisykepleie.
Praksisstudiene organiseres slik at studenten får erfaring med og utvikler kompetanse i anestesisykepleie ved alle hyppig forekommende sykdomstilstander, sentrale behandlingsformer og ulike pasientsituasjoner. Som et minimum kreves det at studenten får erfaring med ulike anestesiformer som total intravenøs anestesi, inhalasjonsanestesi, regional og lokal anestesi. Det bør tilstrebes at studenten får erfaring med de anestesiologiske utfordringene ved ulike kirurgiske metoder som større bløtdels-, ortopedisk-, obstetrisk-, øre-nese-hals-kirurgi og anestesi ved ulike undersøkelser og behandlinger i og utenfor operasjonsavdelinger. Studenten skal også få erfaring med anestesi til barn og akutt kirurgi, samt håndtering av kritisk syke pasienter i og utenfor sykehus.
Forkunnskapskrav
MASANPRA20 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan analysere og vurdere anestesisykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase i og utenfor sykehus
- kan analysere og vurdere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
- kan analysere og vurdere ulike kirurgiske undersøkelser og inngrep og hvordan dette virker på pasientens situasjon og anestesisykepleierens ansvar og funksjon
- kan analysere og vurdere ulike anestesiologiske og akuttmedisinske tiltak ved komplikasjoner ved akutt og/eller kritisk sykdom, anestesi, sedasjon og analgesi
- kan vurdere egenskaper ved spesielle pasientgrupper som stiller krav til valg og utførelse av anestesi
- kan vurdere og drøfte formidling av tilpasset informasjon om anestesi og anestesisykepleie til pasienter, pårørende, kolleger og andre fagpersoner
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke relevante metoder for å håndtere og ivareta pasienters og pårørendes behov i et komplekst høyteknologisk miljø
- bruker relevante metoder ved gjennomføring av preanestetisk vurdering og avgjør om pasienter må ha anestesiologisk tilsyn
- vurderer sammenhengen mellom sykdom/skade og valg av anestesimidler og metoder
- kan analyser og selvstendig vurdere pasientens bevissthet og sikre adekvat ventilasjon og sirkulasjon ved gjennomføring av anestesi
- har avanserte tekniske ferdigheter i å opprettholde frie luftveier og ventilasjon hos barn og voksne
- har avanserte tekniske ferdigheter i og kan bruke relevante metoder og utstyr for å etablere venøs eller intravaskulær tilgang
- kan analysere, vurdere og selvstendig ivareta pasienters vitale funksjoner i akutte situasjoner i og utenfor sykehus
- kan bruke relevante kunnskaper og aktuelle retningslinjer for å forebygge infeksjoner og smitte
- kan analysere, forstå og tolke digitale parameter opp mot kliniske funn
- kan bruke relevante metoder i gjennomføringen av systematisk klinisk undersøkelse og selvstendig observere, monitorere, og klinisk vurdere pasienten
- kan identifisere og har utviklet situasjonsbevissthet og evne til å kunne prioritere, og eventuelt omprioritere relevante tiltak for å være i forkant og forutse og forebygge komplikasjoner
- kan bruke relevante metoder for å håndtere effekt og bivirkninger av anestesi-medikamenter og relevante tilleggsmedikamenter
- identifiserer væske- og elektrolyttforstyrrelser selvstendig og igangsetter adekvat behandling som følge av kirurgisk behandling og anestesi
- kan evaluere, dokumentere og kvalitetssikre anestesisykepleien
- kan analysere og vurdere pasientens situasjon for å forebygge, og behandle og lindre smerte, ubehag og kvalme
- kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
- kan bruke relevante verktøy for å dokumentere anestesiforløp og anestesisykepleien
- kan bruke relevante metoder til å lede og organisere eget arbeid
- kan analysere fagspesifikke og overlappende funksjoner for å fremme god samhandling mellom profesjonene
- kan bruke kunnskaper og ferdigheter for å håndtere akutt- og intensivmedisinske pasienter ved pandemier og andre beredskapssituasjoner ved katastrofer og større ulykker
- forebygger psykiske senskader i forbindelse med ulykker og akutt innleggelse i sykehus
- bruker pedagogiske og faglige prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter, omsorgspersoner, egen faggruppe og andre i helseteamet
Generell kompetanse
Studenten
- kan mestre gjennomføring av generell anestesi på ellers funksjonsfriske pasienter, og i samarbeid med anestesilege gjennomføre anestesi til pasienter med mer komplekse sykdomstilstander og tilrettelegge for behandling og kirurgi
- kan gjennomføre administrering og vedlikehold av regional og lokal anestesi samt sedasjon, og tilrettelegge for behandling og kirurgi
- kan analysere og vurdere og erkjenne eget kompetansenivå og konsultere relevant personell ved behov
- kan samarbeide flerfaglig og tverrfaglig i pasientbehandlingen
- kan planlegge, organisere, koordinere og samarbeide om de ressurser man har til rådighet, slik at de blir brukt målrettet til pasientens beste
- kan bearbeide egne reaksjoner i forbindelse med arbeidet, og bistå medarbeidere/kolleger med deres opplevelse og reaksjoner
- kan anvende kunnskap og ferdigheter for å bistå i smertebehandling og palliasjon
- kan anerkjenne og respektere kompetansen til andre team-medlemmer og kollegaer, og delta aktivt med sin kompetanse i team i og utenfor sitt faste arbeidssted
- kan bidra til nytenking og selvstendig vurdere behov for og bruk av medisinsk teknisk utstyr og digital teknologi til den enkelte pasient, samt forstå og forholde seg kritisk til muligheter og begrensninger
Arbeids- og undervisningsformer
Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For praksisstudier er det et krav om 90 % tilstedeværelse. Obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av praksis er:
- Levere turnusplan og konkretisering av læringsutbyttet for emnet i løpet av første praksisuke.
- Levere utfylt vurderingsskjema med selvvurdering senest to dager før midtveis- og sluttvurdering.
-
Deltakelse i:
- Simulering*
- Refleksjonsgrupper
* forskrift om nasjonal retningslinje for anestesisykepleie krever at 10 dager simulering og ferdighetstrening gjennomføres i løpet av studiet. Endelig godkjenning gjøres i dette emnet. Fravær utover 20 % vil kreve innlevering av skriftlig arbeidskrav som imøtekommer og tilfredsstiller krav til kunnskap og ferdigheter rettet mot definert tema. Dette avhenger av hvilket simuleringstema studenten ikke er til stede på.
Vurdering og eksamen
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet samt kriterier for skikkethetsvurdering. For å kunne bestå praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Hjelpemidler ved eksamen
The course uses a blended learning approach, with a combination of attendance-based seminars and supervision, and the use of online material. The students will be working on interdisciplinary cases of direct relevance to their field of study.
Vurderingsuttrykk
A one-page outline including the topic and the structure of the report is required. The outline must be approved by the course coordinator/course teacher/supervisor within a set deadline. If the outline is not approved the first time, the student may submit a revised version within a second, set deadline.
Sensorordning
The final assessment/examination consists of two parts:
- Portfolio assessment, which counts for 50% of the grade. The portfolio will consist of a set of assignments offered in the course. The portfolio will be given a single overall grade. All assignments must be passed in order for the portfolio to receive a grade E or higher.
- An individual project report (3 000-4 000 words) and the one-page project outline, which counts for 50% of the grade.
Either English or Norwegian should be used for the assignments and the final report. For assignments that require working in groups, each group may consist of 2-5 candidates. Both parts of the examination must be passed in order to pass the course.
The exam can be appealed.
A student who fails the ordinary exam, may nevertheless submit a reworked version as a resit.
Emneoverlapp
All support materials are allowed for all parts of the portfolio and final project report.