EPN-V2

MASANPRA20 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Nurse Anaesthesia, Level 2
Omfang
25.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    MASKAPRA10 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

  • Forkunnskapskrav

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan, med noe veiledning. drøfte komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
    • kan, med noe veiledning, drøfte helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
    • kan, med noe veiledning, drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve akuttsykepleie
    • kan, med noe veiledning, drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
    • kan, med noe veiledning, kritisk vurdere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
    • kan, med noe veiledning, kritisk vurdere mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
    • kan, med noe veiledning, drøfte teorier om kommunikasjon og helsepedagogikk til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre
    • kan, med noe veiledning, drøfte kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan, med noe veiledning, bruke kunnskaper og ferdigheter for å planlegge og utøve akuttsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
    • kan, med noe veiledning, gjennomføre systematisk overvåkning av pasienten
    • kan, med noe veiledning, identifisere, vurdere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte og komplekse pasientsituasjoner
    • kan, med noe veiledning, analysere pasientens ressurser, problemer og behov
    • kan, med noe veiledning, bruke og forholde seg kritisk til ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av akuttsykepleie
    • kan, med noe veiledning, bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i akuttmottaket
    • kan, med noe veiledning, analysere risikofaktorer til akuttbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
    • kan, med noe veiledning, bruke relevante metoder i kommunikasjon og samhandling med kritisk syke pasienter, pårørende og andre i det tverrprofesjonelle teamet
    • kan, med noe veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
    • kan, med noe veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivningen
    • kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
      • administrere relevant monitoreringsutstyr
      • yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon
      • identifisere akutte situasjoner
      • administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for pasienten
      • administrere og evaluere sedasjon av pasienten
      • bruke og kontrollere medisinsk utstyr og digitale verktøy, og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
      • utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
      • samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
      • sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
      • dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
      • sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter
      • utføre triage av pasienter i akuttmottaket

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan, med noe veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
    • kan, med noe veiledning, anvende kunnskap og ferdigheter i akuttsykepleie for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved svikt i pasientens grunnleggende behov
    • kan, med noe veiledning, analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta pasienten og pårørende
    • kan, med noe veiledning, dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om pasienten
    • kan, med noe veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten.
  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan, med noe veiledning:

    • vurdere hvordan de vanligste anestesimetoder og anestesimidler virker og benyttes
    • vurdere de vanligste komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og anestesi
    • vurdere spesielle forhold ved ulike kirurgiske inngrep som har konsekvenser for valg og bruk av ulike anestesiformer, -teknikker og -medikamenter
    • vurdere det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner i situasjoner der de er truet
    • vurdere ulike behandlings- og undersøkelsesmetoders påvirkning påanestesisykepleierens arbeidsmiljø

    Ferdigheter

    Studenten kan, med noe veiledning:

    • arbeide ansvarlig ved gjennomføring av generell anestesi på ellers funksjonsfriske pasienter (ASA 1 og 2) etter gjeldende retningslinjer
    • administrere og evaluere forordnet anestetika og andre aktuelle medikamenter
    • administrere og evaluere de vanligst brukte medikamentelle og ikke-medikamentelle metoder for smertelindring
    • overvåke pasienter i regional anestesi og dyp sedasjon
    • anvende anestesiapparatet og avansert medisinsk utstyr som brukes i behandlingen, bevisst og forsvarlig
    • identifisere akutte og problematiske situasjoner
    • sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • kan vurdere og erkjenne eget kompetansenivå og konsultere relevant personell ved behov;

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan, med noe veiledning, vurdere etiske problemstillinger med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
    • kan, med noe veiledning, bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen anestesisykepleie
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, vurderingskriterier, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

  • Vurdering og eksamen

    Ikke relevant.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Bestått-Ikke bestått.

  • Vurderingsuttrykk

    The Nordic countries have a long tradition of outdoor education. This course focuses on play and movement, and experimental work related to a variety of environments in educational contexts. The course will have a theoretical and practical approach to the topics. The students’ own experiences from acting, moving and living in nature are a key element in the course. Field trips and hiking tours are embedded in the course. 

    The course content is based on the two disciplines natural science and physical education. With kindergartens and schools as the target area, the course seeks to provide insight into and competency in outdoor education, play and movement and how to organise didactic courses and activities for children. Furthermore, the students will compare the knowledge they acquire with the pedagogical traditions in their own country. The pedagogical project has a problem-based focus on play, movement, nature and/or outdoor education.

    Joint events with the other Nordic Childhoods courses are integrated as overnight trips and outdoor excursions. The courses focus on play, learning by doing, experience and workshops and also visits to schools, kindergartens and other institutions.

  • Sensorordning

    After completing the course, the student should have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence: 

    Knowledge

     The student has developed knowledge of

    • outdoor activities and environmental ethics in different aspects of pedagogical work
    • physical literacy
    • motor development and learning
    • different approaches to outdoor didactics
    • sustainable development
    • food literacy

    Skills

    The student has developed

    • basic skills in outdoor life (friluftsliv)
    • practical skills in (working with different approaches to) outdoor didactics
    • skills in working with play and bodily movement in different environments

     

    General competence

    The student has developed

    • an awareness of and reflections on education and child welfare - values and practices in a Nordic and comparative perspective
    • competencies to analyse and communicate gender-related professional issues related to outdoor education
    • knowledge about cultural and comparative pedagogical approaches in different educational programmes
  • Emneoverlapp

    The following coursework requirements must be met before the student can sit the exam:

    • Carry out a one-day hike or overnight stay in the forest and an oral presentation of experiences from the hike.
    • Group work (four to six participants): A written paper based on a subject addressed in the course in agreement with the teacher (1,500- 1,900 words).
    • Make a poster in groups (four to six participants) on a selected topic in agreement with the teacher. The poster will be presented at a presentation day with the class. Each group has to give a presentation of the poster to the class (approx. 10 minutes).

     

    Coursework requirements must be met by the deadlines. Coursework requirements are evaluated as pass/fail. Valid absence documented by a medical certificate or similar is not an excuse for not meeting the coursework requirements. Students who, due to illness or other valid and documented reasons, do not meet the coursework requirements by the deadlines, may be given longer deadlines. A new deadline for meeting the coursework requirements is agreed with the relevant teacher in each case. 

    Coursework requirements are evaluated with a pass/fail. Students who meet the coursework requirements by the deadline, but are awarded a fail grade, shall be given another attempt to meet the coursework requirements. A new deadline for meeting the coursework requirements is agreed with the relevant teacher in each case.