EPN-V2

MASANPRA10 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Nurse Anaesthesia, Level 1
Studieprogram
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i anestesisykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal gjennomføre veiledede praksisstudier. Studiene organiseres slik at studenten har hovedfokus på anestesi til pasienter klassifisert i ASA-gruppe 1 og 2 (fysisk klassifiseringssystem). Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad gjør selvstendige vurderinger i utøvelsen av anestesisykepleie.

Praksisstudiene organiseres slik at studenten får erfaring med og utvikler kompetanse i anestesisykepleie ved alle hyppig forekommende sykdomstilstander, sentrale behandlingsformer og ulike pasientsituasjoner. Som et minimum kreves det at studenten får erfaring med ulike anestesiformer som total intravenøs anestesi, inhalasjonsanestesi, regional og lokal anestesi.  Det bør tilstrebes at studenten får erfaring med de anestesiologiske utfordringene ved ulike kirurgiske metoder som større bløtdels-, ortopedisk-, obstetrisk-, øre-nese-hals-kirurgi og anestesi ved ulike undersøkelser og behandlinger i og utenfor operasjonsavdelinger. Studenten skal også få erfaring med anestesi til barn og akutt kirurgi, samt håndtering av kritisk syke pasienter i og utenfor sykehus.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Fullført og bestått 1. studieår, og opptjent minst 130 studiepoeng. (Eller tilsvarende).

Arbeids- og undervisningsformer

Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter gjennomført emne forventes studenten å ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner til designfaglige metoder for å gjennomføre prosjekter innenfor produktdesign og nærliggende tjenester, herunder:
    • metoder for å avdekke fokusområde og definere prosjektet.
    • metoder for å løse prosjektet.
    • metoder for å kommunisere prosess og løsning med interne og eksterne personer.
  • kjenner til bærekraft og miljøvennlighet innenfor faget produktdesign.
  • kjenner til yrkesetiske og faglige problemstillinger knyttet til opphavsrett og personvern.
  • kjenner til universell utforming innenfor produktdesign.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende hensiktsmessige metoder for å innhente og analysere informasjon gjennom hele prosjektet.
  • anvende kreativitet og nytenking for å utvikle og ferdigstille prosjektet i forhold til definerte prosjektmål og kravspesifikasjoner.
  • arbeide selvstendig, bevisst og eksperimenterende med fysiske materialer, estetikk, form og funksjon.
  • inkludere refleksjoner/analyser i forhold til bærekraft og/eller miljøvennlighet gjennom designprosessen og synliggjør dette i designløsningen.
  • ivaretar yrkesetiske og faglige problemstillinger knyttet til opphavsrett og personvern.
  • anvender prinsippene til universell utforming dersom det er relevant for prosjektet.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kontekstualisere sitt virke som designer og gjennom prosjekter bidra positivt i et samfunns- og bærekraftperspektiv.
  • behersker designprosesser og metoder for å utvikle kreative løsninger som sannsynliggjør økt verdi for brukere og interessenter.
  • behersker nettverksbygging og dialog med ressurspersoner og relevante fagmiljøer.
  • reflekterer over personlig og faglig utvikling gjennom hele emnet og anvender innsiktene som katalysator for å fremme sitt virke som produktdesigner.

Vurdering og eksamen

Bacheloroppgaven gjennomføres som gruppearbeid eller på individuell basis.

Dette foregår gjennom selvstudium, workshops, veiledning og milepælsmøter.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

• Detaljert prosjektbeskrivelse

• Minimum 80% deltagelse på forelesninger, workshops, milepælsmøter og veiledninger

• Refleksjonsnotat

• Individuell eller gruppevis levering av materiell til digital katalog

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått.

Sensorordning

Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet. 

Emneoverlapp

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges