Programplaner og emneplaner - Student
MASAN5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master’s Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i anestesisykepleie
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Through the work on the bachelor's thesis, the students will study a topic they have chosen themselves and issues relating to the empirical and theoretical basis for the paramedic profession. The work on the thesis can be linked to ongoing research and development projects at the university or external environments.
Forkunnskapskrav
Passed the first and second years of the programme.
Læringsutbytte
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has broad knowledge of prehospital work and recent research relating to the research question for the bachelor's thesis
- has knowledge of relevant theory of science and research methodology and can explain strengths and weaknesses of the method he/she has chosen
- is capable of explaining research ethics aspects of his/her own project
Skills
The student is capable of
- preparing a research question and conducting a study in line with guidelines for research ethics and the protection of privacy
- collecting, comparing, analysing and discussing findings from relevant research articles and other relevant sources in relation to a research question
- discussing issues in light of the unique features of the paramedic profession, relevant theory and recent research
General competence
The student is capable of
- exploring and discussing theoretical and clinical and/or operational issues in a systematic and reflective manner
Arbeids- og undervisningsformer
Det arrangeres seminarer der studentene presenterer og diskuterer utkast til masteroppgavetekst i et større forum. På disse seminarene kan også sentrale emner tilknyttet arbeidet med masteroppgaven tas opp etter behov.
Veiledning er en vesentlig komponent i arbeidet med masteroppgaven og innebærer en nødvendig kvalitetssikring, blant annet av at arbeidet foregår innenfor forskningsetiske retningslinjer. Ved forskningsarbeid er veileder forskingsansvarlig. Studenten(e) får oppnevnt en veileder. Det gis tilbud om 10 timer veiledning pr. masteroppgave. I tillegg får studenten(e) veiledning i forbindelse med masteroppgaveseminarene. En time veiledning med veileder er obligatorisk ved oppstart og fire av veiledningstimene må gjennomføres i løpet av 4.semester.
Dersom veiledningsforholdet blir vanskelig, skal studenten(e) først ta dette opp med veileder og eventuelt videre henvende seg til studieleder for masterstudiet.
Studenten(e) plikter å holde veileder orientert om sitt arbeid. Det gjelder også praktiske forhold som kan være av betydning for fremdriften i prosjektet. Relevante etiske prinsipper må ivaretas. All ekstern korrespondanse skal være godkjent av veileder. Søknader til godkjenningsinstanser som REK - Regional etisk komité for medisin og helsevitenskapelig forskningsetikk og SIKT - Kunnskapssektorens tjenesteleverandør (tidligere NSD - Norsk senter for forskningsdata) etc., må være godkjent av veileder før det sendes inn.
Ved ikke bestått masteroppgave, tilbys det 3 nye veiledningstimer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minst ett fremlegg av eget arbeid og en opposisjon til andres arbeid på masterseminarer
- Selvvalgt litteratur 2000 sider
Vurdering og eksamen
Skriftlig masteroppgave utføres individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Oppgaven skal skrives etter gjeldende Masterhåndbok. Monografier skal ha et omfang på 15 000 ord (+/– 20 %). Velges artikkelmanus, skal fordypningsnotatet/kappen ha et omfang på 3000 ord (+/– 20 %). Velges et annet format som informasjonsbrosjyre eller en informasjonsvideo, skal omfanget til fordypningsnotatet/kappen være på 9000 ord (+/– 20 %). Kravet til omfang er det samme for individuelle masteroppgaver og masteroppgaver skrevet i gruppe.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F. Det gis felles karakter for alle studentene i gruppen.
Sensorordning
Alle bacheloroppgavene vurderes av to sensorer. 20 prosent av besvarelsene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.