EPN-V2

MASAKPRA20 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Emergency Nursing, Level 2
Studieprogram
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i akuttsykepleie
Omfang
25.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en grunnleggende innføring i kvalitative og kvantitative metoder, og relevant kritikk av disse. Det fokuseres på systematisk observasjon og registrering av atferd som kan danne grunnlag for tiltaksarbeid og forskning. Grunnlaget for endringsarbeid og naturvitenskapelig forskning er at de dataene man arbeider ut i fra er gyldige og troverdige.

Ulike systemer for kartlegging av atferd vil bli gjennomgått. Kvalitativ datainnsamling og analyse blir illustrert med et relevant utvalg av faglige tilnærminger. Etiske vurderinger av psykologisk datainnsamling blir også vektlagt.

Forkunnskapskrav

Studenten skal etter å ha fullført emne ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • hvordan økonomiske problemer og gjeldsproblemer oppstår,
  • politikk og institusjoner som påvirker gjeldsutvikling og privatøkonomi,
  • juridisk metode, og
  • relevante lover omkring privatøkonomi og økonomisk rådgivning.

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere økonomiske problemer på individuelt nivå,
  • produsere framstillinger av saksforhold og drive korrespondanse med kreditorer, samarbeidspartnere og brukere i tråd med lovverket på området,
  • drøfte og avgjøre juridiske problemstillinger i en sak, og
  • drive informasjonsarbeid og opplæring i privatøkonomiske spørsmål med sikte på å forhindre utvikling av gjeldsproblemer.

Generell kompetanse

  • Studenten kan forstå og reflektere kritisk og etisk over økonomisk rådgivning som tjeneste i forhold til de behov brukere har og de rettigheter som er nedfelt i lovverk.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for grunnleggende bruksområder for kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
  • redegjøre for intervjuer i kvalitativ psykologisk forskning
  • redegjøre for forskjellige kvalitative analysemetoder
  • redegjøre for sentrale begreper i datainnsamling
  • forklare valg av atferdsdimensjon
  • beskrive ulike kartleggingssystemer og anvendelsesområder
  • forklare nødvendigheten av å benytte eksperimentelle design
  • beskrive ulike N=1-designer
  • beskrive sentrale prinsipper innen forskningsetikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • redegjøre for forskjellige observasjonsmetoder i psykologi
  • regne ut enighet mellom observatører (IOA)
  • anvende vanlige registreringsmetoder
  • analysere innsamlede data og framstille disse i en graf
  • diskutere likheter og forskjeller ved etikk og metode innen grunnforskning og anvendt atferdsanalyse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle fordeler og ulemper ved kvalitativ og kvantitativ datainnsamling og analyse
  • diskutere etiske problemstillinger knyttet til datainnsamling og observasjon
  • redegjøre for juridiske forhold som berører datainnsamling og observasjon, med spesiell vekt på samtykke, informasjonsutveksling og lagring

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Individuell refleksjon over egenkompetanseutvikling og videre kompetansebehov i yrkesfaglig bredde og dybde. Omfang: 2500 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelle vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal bli bevisst egen kompetanse inne bredde og dybde, samt indentifisere videre behov for kompetanseheving.

Arbeidskrav 2

Muntlig presentasjon på inntil 20 minutter per gruppe (4-6 personer i gruppen). Som grunnlag for den muntlige presentasjoner er en faglig diskusjon i gruppen rundt samfunnsforhold som påvirker fag- og yrkesopplæringen eller eget fagområde. Det er den muntlige presentasjonen som blir vurdert. Hensikten med arbeidskravet er å bli bevisst på hvordan forhold i samfunnet kan influere på yrkesfaglærer og fagarbeiderens samfunnsoppdrag

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell prosjekteksamen. Omfang: 4000 ord +/- 10 % + litteraturliste og eventuelle vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved dokumenterte årsaker arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur én gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

All answers are assessed by one examiner.

An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

  • Yrke, organisasjon og ledelse
  • Yrkesmessige utfordringer og muligheter i skole, kultur-, samfunns- og arbeidsliv
  • Karriereveiledning og yrkesvalg
  • Likestilling i skole- og arbeidsliv
  • Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
  • Analyse av utviklingstrekk og fremtidsutsikter knyttet til yrke og samfunn
  • Forskningsmetoder
  • Innovasjons-, utviklings- og endringsarbeid.
  • Digitalisering og velferdsteknologi
  • Bærekraft og yrkesetikk
  • Danning til skole og arbeidsliv
  • Ulike pedagogiske retninger og pedagogisk grunnsyn

Praksis

  • Yrkesfaglig praksis, fleksibel 5-15 dager

Emneoverlapp

5 studiepoeng overlappende med AKUTTPRA1 og 20 studiepoeng overlappende med AKUTTPRA2.

10 studiepoeng overlappende med AKUTTPRA10 og 15 studiepoeng overlappende med AKUTTPRA20.