EPN-V2

MASAKPRA20 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Emergency Nursing, Level 2
Studieprogram
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i akuttsykepleie
Omfang
25.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal med noe veiledning ivareta akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Det forventes at studenten viser progresjon i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Det for ventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av akuttsykepleie.

Studenten skal primært ha praksisstudier ved akuttmottak. Andre aktuelle avdelinger og læresteder for praksisstudier kan være:

  • overvåkingsavdelinger
  • intermediæravdelinger
  • postoperativ avdeling
  • prehospitale tjenester/ambulansetjenesten
  • akuttpsykiatrisk avdeling
  • legevakt

Praksisstudiene skal tilrettelegges slik at studenten etter gjennomført studium har fått erfaring med og utviklet handlingskompetanse i akuttsykepleie i forhold til alle hyppig forekommende sykdomstilstander, sentrale behandlingsformer og ulike pasientsituasjoner.

Forkunnskapskrav

Language of instruction: Norwegian

This course covers more recent knowledge on the most common musculoskeletal injuries, illnesses and conditions (MSDs) in a life course perspective from childhood to old age. Teaching and learning activities are based on a knowledge-based practice model, which incorporates theoretical and research-based knowledge, clinical experience, the patient’s preferences and contextual factors. The course has an emphasis on the critical assessment of current examination and treatment methods, the organisation and quality of the health services and the role of physiotherapists in interdisciplinary cooperation and interaction. It will also include teaching of implementation methods of documented knowledge and on physiotherapy in the primary health services of the future, for example physiotherapists’ tasks as part of a follow-up or primary health team.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan, med noe veiledning. drøfte komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan, med noe veiledning, drøfte helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
  • kan, med noe veiledning, drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve akuttsykepleie
  • kan, med noe veiledning, drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan, med noe veiledning, kritisk vurdere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • kan, med noe veiledning, kritisk vurdere mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • kan, med noe veiledning, drøfte teorier om kommunikasjon og helsepedagogikk til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre
  • kan, med noe veiledning, drøfte kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger

Ferdigheter

Studenten

  • kan, med noe veiledning, bruke kunnskaper og ferdigheter for å planlegge og utøve akuttsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
  • kan, med noe veiledning, gjennomføre systematisk overvåkning av pasienten
  • kan, med noe veiledning, identifisere, vurdere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte og komplekse pasientsituasjoner
  • kan, med noe veiledning, analysere pasientens ressurser, problemer og behov
  • kan, med noe veiledning, bruke og forholde seg kritisk til ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av akuttsykepleie
  • kan, med noe veiledning, bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i akuttmottaket
  • kan, med noe veiledning, analysere risikofaktorer til akuttbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
  • kan, med noe veiledning, bruke relevante metoder i kommunikasjon og samhandling med kritisk syke pasienter, pårørende og andre i det tverrprofesjonelle teamet
  • kan, med noe veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan, med noe veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivningen
  • kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • administrere relevant monitoreringsutstyr
    • yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon
    • identifisere akutte situasjoner
    • administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for pasienten
    • administrere og evaluere sedasjon av pasienten
    • bruke og kontrollere medisinsk utstyr og digitale verktøy, og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
    • utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
    • samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
    • sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
    • sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter
    • utføre triage av pasienter i akuttmottaket

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, med noe veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan, med noe veiledning, anvende kunnskap og ferdigheter i akuttsykepleie for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved svikt i pasientens grunnleggende behov
  • kan, med noe veiledning, analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta pasienten og pårørende
  • kan, med noe veiledning, dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om pasienten
  • kan, med noe veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten.

Arbeids- og undervisningsformer

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can assess recent knowledge on the most common MSDs
  • can critically assess current examination and treatment methods, including the use of standardised instruments for the most common MSDs
  • can critically assess the organisation and quality of health services, and the role of physiotherapists in interdisciplinary cooperation and interaction
  • can describe knowledge on work and MSDs, and can critically assess current measures for promoting participation in working life and preventing long-term sickness absence
  • can describe implementation methods for well-documented knowledge

Skills

The student

  • can use the knowledge-based practice model to analyse the most common MSDs
  • can use and critically reflect on recent knowledge on the most common MSDs
  • can apply and critically reflect on the use of standardised instruments in clinical practice
  • can use and critically reflect on recent knowledge on work and musculoskeletal health
  • can implement well-documented knowledge in their professional practice

General competence

The student

  • can communicate up-to-date disciplinary knowledge to collaborative partners and the population at large
  • can contribute to improving the quality of today’s health services
  • can contribute to promoting participation in working life and preventing long-term sickness absence

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The course will use varied student-active work methods such as lectures, flipped classroom, seminars, presentations, group work and self-study. Presentations at the seminars are important to support the learning process and communication skills after completion of the course. Teaching is organised as two one-week sessions on campus.

Vurdering og eksamen

The following must have been approved in order for a student to be permitted to take the examination:

  • group work in groups of two to three students with submission of a written assignment. Scope: 1,500 words (+/- 10%).
  • submission of written feedback on another group's assignment

Hjelpemidler ved eksamen

Individual home examination over two weeks. Scope: 2,500 words (+/- 10%).

If the course is taught in English, students can also choose to write/conduct the examination in a Scandinavian language (Norwegian, Swedish or Danish).

Vurderingsuttrykk

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Sensorordning

Grade scale A-F.

Emneoverlapp

Two examiners will assess all examination papers. At least 20% of the examination papers will be assessed by an external examiner. The external examiner’s assessment should benefit all students.