EPN-V2

MASAK5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master’s Thesis
Studieprogram
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i akuttsykepleie
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The exam consists of a product (multimodal educational resource) together with an individual written report (1500 words +/-10 %). The evaluation of the report will emphasise on the students¿ ability to reflect on theory and practice linked to the planning and making of the multimodal educational resource.

New/postponed exam

New/postponed exam will be conducted in the same way as the ordinary exam. A revised version of the exam can be submitted.

Forkunnskapskrav

I emnet inngår forelesninger og øvingsoppgaver. Studentene skal i tillegg gjennomføre et større programmeringsarbeid, basert på en kravspesifikasjon.

Læringsutbytte

Arbeidet med masteroppgaven er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning og seminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre.

Det blir tilbudt særskilt seminar om litteraturgjennomgang.

Arbeidet med oppgaven kan gjøres individuelt eller i samarbeid mellom to eller tre studenter.

Det gis inntil 15 timer veiledning på masteroppgaven.

Krav til oppgaven

Masteroppgaven skal knyttes til ett eller flere spørsmål som tematisk faller innenfor området digital læringsdesign. Den skal konsentreres om en avgrenset og tydelig problemstilling,

Alt arbeid med oppgaven og den endelige teksten skal holde en etisk forsvarlig standard.

Oppgaven skal inneholde en gjennomgang av forskningslitteratur som er aktuell i forhold til oppgavens tema.

Oppgaven skal inneholde et sammendrag på ca. 400 ord. Sammendraget skal stå først i oppgaven. Masteroppgaven skal være sidenummerert og ha en innholdsfortegnelse og en litteraturliste.

Forsiden på masteroppgaven skal angi:

  • Masteroppgavens tittel
  • Forfatterens navn
  • År og semester

Ved et samarbeid;om masteroppgaven;skal det gjøres rede for bidragene fra hver enkelt student.

Beståtte oppgaver skal publiseres i universitetets system for faglig publisering (ODA).

Studentene kan velge mellom to ulike formater:;

A: Akademisk masteroppgave

B: Designvitenskapelig utviklingsarbeid

A: Akademisk masteroppgave: Omfang ved individuell innlevering: 25 000 ord (+/- 10 %),;eksklusive forside, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg.;Når to studenter samarbeider skal oppgaven være på 30;000 ord (+/- 10 %). Når tre studenter samarbeider, skal oppgaven være på;35;000 ord (+/- 10 %).;

B: Designvitenskapelig utviklingsarbeid: Masteroppgaven har to deler, en testbar prototyp og en skriftlig oppgave med begrunnelse og evaluering av prototypen. Prototypens format avtales med veileder. Prototypen vurderes ut fra formål, nytte, utforming, kreativitet og egen evaluering. Omfang av den skriftlige oppgaven: 10 000 ord (+/- 10 %).;Når to studenter samarbeider skal;den skriftlige;oppgaven være på;12 500 ord (+/- 10 %). Når tre studenter samarbeider, skal;den skriftlige;oppgaven være på;15 000 ord (+/- 10 %).

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet avsluttes med en individuell 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn, samt vurdering av en rapport om arbeidet med programmeringsprosjektet etter nærmere kriterier (se under Arbeidskrav). Rapporten skal inneholde en fellestekst fra hver gruppe (2000-4000 ord), samt en individuell tekst (200-400 ord) fra hver student som redegjør for eget bidrag i prosjektarbeidet.

Endelig karakter fastsettes slik: individuell 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn teller 60 %, rapport fra programmeringsoppgave teller 40 %. Begge elementer av eksamen må være bestått for at kandidaten skal få bestått karakter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Dersom studenten får ikke bestått på den ene av disse to eksamensdelene, så er det kun den aktuelle delen som må tas opp igjen. Dersom studenten får ikke bestått på rapporten, kan rapport fra ordinær eksamen omarbeides.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

An internal and an external examiner.

Vurdering og eksamen

  • Multimodal design
  • Digital genres
  • Digital publishing and Internet design
  • Analysis of user groups and user needs
  • Universal accessibility

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. Det gis felles karakter for alle studentene i gruppen.

Sensorordning

Hver masteroppgave vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern. Studentenes veileder kan ikke være sensor på masteroppgaven.

En sensorkommisjon består normalt av minimum en sensor som er spesialsykepleier innen fagområdet og en som har førstekompetanse.