EPN-V2

MASAK5100 Akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder Emneplan

Engelsk emnenavn
Emergency Nursing
Studieprogram
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i akuttsykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført utdanning har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • vise avansert innsikt om seksuell helse relatert til FNs bærekraftsmål, og hva seksuell helse som ressurs innebærer
  • beskrive helsekompetanse relatert til seksuell helse i et habiliterings/rehabiliterings- og folkehelseperspektiv
  • drøfte betydningen av helsekompetanse relatert til seksuell helse fra ulike perspektiv
  • gjøre rede for hva som påvirker variasjoner i helsekompetanse
  • kritisk vurdere ulike typer tiltak som kan øke helsekompetansen i befolkningen generelt og spesielt innenfor seksuell helse
  • analysere ulike kommunikasjonsmodeller og samhandling relatert til seksuell helsekompetanse

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere, kartlegge og evaluere helseutfordringer relatert til seksuell helse i samarbeid med personen(e) og eventuelt pårørende slik at autonomi og medvirkning sikres
  • tilpasse kommunikasjonen til personens evne til å benytte informasjon og å utvikle bedre helsekompetanse
  • bidra til å ivareta og øke folks seksuelle helsekompetanse
  • beskrive hvordan brukerstyring, medvirkning og mangfold påvirker seksuell helsekompetanse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • fremme seksuell helse som en ressurs, og bidra til at seksuell helse innlemmes i helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid
  • kommunisere om faglige problemstillinger innenfor seksuell helsekompetanse, både med samarbeidende kolleger og allmennheten
  • samarbeide flerfaglig og tverrfaglig om seksuell helse
  • gjøre selvstendige etiske og faglige begrunnede vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen, og kritisk analysere og evaluere egne holdninger, juridiske aspekter og fagutøvelse
  • vurdere seksuell helse på individuelt, nasjonalt og globalt nivå.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

MASAKPRA10 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp. og MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 10 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte helsetjenestens organisering og akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder, egenart og samfunnets utvikling
  • kan drøfte aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer akuttsykepleierens arbeid
  • kan analysere og evaluere akuttsykepleierens profesjonelle identitetsdannelse, egenart, fagområdets historie og tradisjon
  • kan drøfte pasientens og pårørendes psykososiale behov, helsekompetanse og mestringsstrategier i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv
  • kan drøfte prinsipper om personsentrert sykepleie og familiesentrert omsorg
  • kan vurdere ulike metoder for kommunikasjon med pasient og pårørende ved kritisk sykdom
  • kan analysere ulike systematiske kliniske undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy for å identifisere pasientens ressurser, problemer og behov, og forverret tilstand
  • kan drøfte forebyggende, behandlende, lindrende og rehabiliterende akuttsykepleietiltak
  • kan drøfte helhetlige pasientforløp som gir trygge, virkningsfulle og samordnede tjenester
  • kan vurdere behandlingsbegrensninger og symptomlindring ved palliasjon
  • kan drøfte organdonasjon
  • kan drøfte etiske refleksjonsmodeller og analysere etiske problemstillinger ved behandling av akutt og kritisk syke og skadde pasienter
  • kan drøfte kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter, kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
  • kan drøfte pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
  • kan drøfte pasientsikkerhetskultur, risikofaktorer i helsetjenesten, og tiltak for å fremme pasientsikkerhet
  • kan drøfte betydningen av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet
  • kan drøfte lover, forskrifter og prosedyrer som regulerer bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr i akuttmedisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan drøfte akuttsykepleierens rolle ved beredskaps- og krisehåndtering, ved store ulykker, pandemi, massetilstrømming, terror og i krigs- og katastrofeområder
  • kan vurdere ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester knyttet til pasienter og drift i akuttmottaket, samt kunne identifisere barrierer for effektivt samarbeid
  • kan drøfte forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av akuttsykepleie
  • kan drøfte kunnskapsbasert praksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer inne akuttsykepleie
  • kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
  • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
  • kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
  • kan analyserer og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av akuttsykepleie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan kommunisere og fremme akuttsykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
  • kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av akuttsykepleie
  • kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
  • kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
  • kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
  • kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.

Sensuren ved muntlig eksamen kan ikke påklages, jf. universitets- og høyskoleloven § 5-3 (5).

Vurdering og eksamen

Ingen forkunnskapskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Studenten skal etter å ha fullført emne ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om barnevernets rolle og ansvar, grunnprinsipper,
  • avansert kunnskap om barns rett til hjelp, beskyttelse og omsorg,
  • inngående kunnskap om forsvarlighetskravet i barneverntjenesten, herunder betydningen av skriftlig dokumentasjon av vurderinger og beslutninger som ledd i forsvarlig saksbehandling, og
  • avansert kunnskap om barnevernlovens materielle bestemmelser, herunder partsrettigheter, hjelpetiltak og akuttiltak.

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke grunnprinsipper og menneskerettigheter som ledd i juridisk metode i barneverntjenestens arbeid,
  • foreta solide juridiske og barnevernfaglige vurderinger og utvise handlekraft for å sikre barn nødvendig beskyttelse og omsorg i rett tid,
  • identifisere sårbarhetspunkter på egen arbeidsplass og bidra til å sikre forsvarlig saksbehandling, og
  • bidra til å sikre barns og foreldres partsrettigheter, utrede og gjennomføre hjelpetiltak og sikre forsvarlig håndtering av akuttplasseringer.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bidra til kritisk refleksjon og nytenkning på egen arbeidsplass knyttet til implementering av grunnprinsipper og menneskerettigheter og til styrking av barns og foreldres rettssikkerhet i barneverntjenestens arbeid.

Sensorordning

Undervisningen går over ett semester og består av tre samlinger á tre dager. Undervisningen gis gjennom forelesninger, gruppearbeid og egenstudier. Emnet baserer seg på aktiv bruk av studentenes praksiserfaringer som yrkesutøvere.

Emneoverlapp

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • En skriftlig oppgave skal jobbes med mellom samlingene og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen. Oppgaven har et omfang på 3 til 6 sider.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.