EPN-V2

MASAK5100 Akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder Emneplan

Engelsk emnenavn
Emergency Nursing
Studieprogram
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i akuttsykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten oppnå kunnskap som kvalifiserer til å håndtere komplekse pasientsituasjoner, forebygge forverring av tilstand, redusere stress og lidelse, og ivareta pasientens og pårørendes psykososiale behov. Studenten skal anvende kunnskap om triagering av pasienter og beredskap i akuttmottaket. Studenten skal utvikle et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og skal kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve akuttsykepleie, lede eget fag og arbeide i tverrprofesjonelle team. Kunnskapen bygges på relevant forskning og kvalitetsarbeid knyttet til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Dette skal bidra til at studenten skal kunne dokumentere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre akuttsykepleien.

Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven ligger i dette emnet.

I dette emnet utgjør selvvalgt pensum til sammen 1000 sider.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

MASAKPRA10 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp. og MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 10 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte helsetjenestens organisering og akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder og samfunnets utvikling
  • kan drøfte aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer akuttsykepleierens arbeid
  • kan analysere og evaluere akuttsykepleierens profesjonelle identitetsdannelse, egenart, fagområdets historie og tradisjon
  • kan vurdere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders-, familie- og flerkulturelt perspektiv
  • kan drøfte prinsipper om person- og familiesentrert omsorg
  • kan drøfte kunnskap om helsekompetanse, hvilken betydning kultur- og språkbakgrunn har for sykdomsforståelse, pasientmedvirkning og pasientens erfaringer innen akuttsykepleie
  • kan vurdere ulike metoder for kommunikasjon med pasient og pårørende ved kritisk sykdom
  • kan analysere ulike systematiske kliniske undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy for å identifisere pasientens ressurser, problemer og behov, og forverret tilstand
  • kan drøfte teori om mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • kan drøfte forebyggende, behandlende, lindrende og rehabiliterende akuttsykepleietiltak
  • kan vurdere betydningen av informasjonsflyt i pasientforløpet
  • kan vurdere behandlingsbegrensninger og symptomlindring ved palliasjon
  • kan drøfte organdonasjon
  • kan drøfte etiske refleksjonsmodeller og analysere etiske problemstillinger ved behandling av akutt og kritisk syke pasienter
  • kan drøfte kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter, situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid
  • kan drøfte kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
  • kan drøfte pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
  • kan drøfte kunnskapsbasert praksis
  • kan drøfte pasientsikkerhetskultur i helsetjenesten, prinsipper og tiltak for å øke robusthet og pasientsikkerhet i akuttmottak
  • kan drøfte lover, forskrifter og prosedyrer som regulerer bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr i akuttmedisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan drøfte akuttsykepleierens rolle ved beredskaps- og krisehåndtering, ved store ulykker, pandemi, massetilstrømming, terror og i krigs- og katastrofeområderkan vurdere ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester knyttet til pasienter og drift i akuttmottaket, samt kunne identifisere barrierer for effektivt samarbeid
  • kan drøfte forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av akuttsykepleie

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer inne akuttsykepleie
  • kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
  • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
  • kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
  • kan analyserer og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av akuttsykepleie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan kommunisere og fremme akuttsykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
  • kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av akuttsykepleie
  • kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
  • kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
  • kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
  • kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminar, simulering og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following must have been approved in order for the student to receive a final assessment in part 3:

  • a minimum attendance of 80 % in teaching specified as ‘compulsory attendance’ in the schedule
  • a clinical reasoning in groups based on a professional issue, prepared according to current criteria

Vurdering og eksamen

Combined assessment

Part 1) Assessment of practical training: The assessment is based on the learning outcomes marked with three asterisks (***) and the continuous assessment that the student is subject to throughout the practical training period. Scope: 60 hours. The student’s practical training can only be assessed if their attendance is sufficiently high (90 %). For more information, see the general part of the programme description about practical training assessment.

Part 2) Supervised individual written exam, Multiple choice, 1 hour.

Part 3) Individual oral exam, up to 30 minutes.

The student can receive the final assessment in part 1, part 2 and part 3 independently of each other. The student must pass all parts in order to pass the course.

Weighting: One overall grade is awarded for part 2 and part 3 based on the following weighting: Part 2, individual written exam, is weighted 25 %. Part 3, oral exam, is weighted 75 %.

Resit assessment/exam: If a student fails one part of the exam, they must retake the part in question. If the student fails part 1 (practical training period), they must normally retake the whole practical training period.

Students can appeal the grade awarded for part 2, written exam.

Hjelpemidler ved eksamen

Part 1: Not relevant.

Parts 2 and 3: No aids are permitted.

Vurderingsuttrykk

Part 1: Pass/fail

Parts 2 and 3: Grade scale A-F

The grade scale will be stated on the diploma.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlappende med AKUTT6100.